Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsfråga, dubbla element till delningsfilter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingsfråga, dubbla element till delningsfilter

    Tjenare!

    Det är så att jag har tänkt att köra med dubbla 6or i framdörrarna, samt en diskant (i varje dörr såklart). Hur skall jag koppla detta till delningsfiltret, har bara ett per dörr? Har hört något om att delningsfiltret klipper vid en annan frekvens om man parallellkopplar 6orna på filtret, i och med att det blir 2 istället för 4ohm medans diskanten fortfarande e 4ohm.,stämmer det? Vill helst få ner det till 2 ohm, så att effekten per högtalare blir lika hög som bak, där det sitter enkla högtalare. Någon som har ett bra svar?

  • #2
    Re: Kopplingsfråga, dubbla element till delningsfilter

    Det beror lite på.

    På många billigare kit så delas basen inte alls, utan man låter helt enkelt den högtalaren spela så högt den kan och anpassar diskantens delningsfilter till det.

    På såna kan du naturligtvis parallelkoppla av hjärtans lust.

    Om du har basar som delas i ett delningsfilter behöver du dubbla delningsfilter per sida och så låter du bara bli att koppla in diskanten till den ena.

    Men det är sällan en helt lyckad lösning eftersom diskantens nivå blir lite väl låg och du ändå strular till det med fasproblem vid delningsfrekvensen. Det jag rekommenderar är att på ena sladden till den extra basen så sätter du en 3,5-4 mH spole.
    http://www.hifikit.se/index.php?id=785
    Då får du basen som du är ute efter och ett rent mellanregister
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Kopplingsfråga, dubbla element till delningsfilter

      Då får jag kolla på detta! Tack

      Comment

      Working...
      X