Announcement

Collapse
No announcement yet.

Behöver lite tips ang install av billjud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Behöver lite tips ang install av billjud

    Hejsan, Jag har lite frågor ang mitt ljudbygge som ska starta nu när bilen kommer hem efter krockskadan, den aktuella bilen är en bmw 316. Det som ska installeras är: Ultimate Iridium 6.3i - 3-way system 6,5.
    tänkt att sätta "Basarna och mellan register i dörrarna. har också tänkt att plasta. så min första fråga lyder kan jag börja med polyester direkt på Dörren när jag monterat "limmat bafflen som den ska vara"? eller behövs ev, skumgummi innanför vinylen tas bort? för tycker att det känns riktigt mjukt när jag trycker på vinylen eller plasten som mina dörrar är klädd med nu "det är original". Vill gärna ha tips om någon guide för plastaning av framdörrar.
    Och en liten lista med saker jag ska köpa biltema finns doc inte i kalmar vilka butiker har vettiga saker jag slipper beställa? tanken är att jag ska dra allt på ett slutsteg är det rimligt. kan sedan info om vad det är för något. ska hämta det imorgon.

    MVH Carl

  • #2
    Re: Behöver lite tips ang install av billjud

    snälla! Hjälp!

    Comment


    • #3
      Re: Behöver lite tips ang install av billjud

      Du sätter plasten på baksidan utav dörren, där är det ej något mjukt skumgummi utan någonslags träfiber.. Jag skulle nog ha satt midbasarna nere vid sparklådan. Bara gjort hålet lite större där. Då slipper du de mesta av krånglet med att plasta, och högtalarna blir bättre gömda.

      Det är väldigt många som börjar plasta, men sen ej har någon aning hur dom ska få en schyst finish på allting och sen åker dom runt med en oklädd ful dörr..

      Ska du envist ha högtalaren i dörren så ska du nog tabort så mycket av klädseln som möjligt och sen klä om dörren när du är färdig för att få ett bra resultat.


      Tips på plastning finns det ju en tråd härovan som heter något med "jens..."

      Plast & glasfiber kan du köpa oftast köpa till rättbra pris hos någon lokal båttillverkare eller annan plasttillverkare. Sen kan det vara bra med engångshandskar aluroller engångspenslar.

      Comment


      • #4
        Re: Behöver lite tips ang install av billjud

        Tack för tipsen, du har ändrat min inställning till vad basarna ska sitta nu blir Sparklådan. Hur kommer jag att behöva dämpa där nere? behöver jag bygga en låda på insidan? Vilket material ska jag täta med? Då sätter jag mellanregistret i dörren där mina föra diskanter satt. ska jag montera dem i trä sidan och täta eller hur ska jag gå tillväga med mellanregistret?

        Comment


        • #5
          Re: Behöver lite tips ang install av billjud

          i sparklådan har jag själv endast monterat 5.25or. Men det ser inte alls omöjligt ut att göra hålet större. Det jag gjorde var att ta bort skumgummilådan som fanns där, sen täta såmycket jag bara kunde med pl400 och små plåtbitar i alla hål osv jag hittade där nere. Sen satte jag butylmatta på plåten som fanns på insidan utav hålet. Det går inte alls åt lika mycket som en dörrsida. räkna med max 0,6kvm för bägge sidorna. Sen i med dämpull. Och sedan får du täta dit högtalaren. Det finns ej så mycket plats att sätta en baffel i trä, men en svarvad baffel i stål får nog plats. (så du kan ha kvar orginalgallret framför högtalaren.

          Annars får du skruva dit den som den är. (det gjorde jag) sen få tätt få tätt få tätt.
          För mig blev det riktigt bra med detta recept.


          Där diskanterna i dörrarna sitter skulle du ju bara kunna såga upp hålet lite större, montera högtalaren på baksidan och täcka det med ett tunnt framifrån. Smart kan vara att kanske lägga lite plats och butyl i närheten av monteringen för att stadga litegranna.
          Last edited by Martin F; January 28, 2010, 22:38.

          Comment


          • #6
            Re: Behöver lite tips ang install av billjud

            Hur ska jag göra hålet större i sparklådan? plåtsax? slip? hur gjorde du?

            Comment


            • #7
              Re: Behöver lite tips ang install av billjud

              Här hittar du nog en hel del bra tips http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=1101
              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

              Comment


              • #8
                Re: Behöver lite tips ang install av billjud

                tack för länken.. men jag behöver svar på min dumma fråga. hur gör jag på smidigast sätt för att göra hålet större i "kickpanelen", plåtsax? :P

                Comment


                • #9
                  Re: Behöver lite tips ang install av billjud

                  Tror du kommer få väldigt svårt att komma åt där med en plåtsax :P

                  Skulle nog prova med en nibbler det som går att komma åt, resten med en dremel eller dylikt

                  Comment


                  • #10
                    Re: Behöver lite tips ang install av billjud

                    det låter som o det kommer ta ett år om jag ska sitta där med en dremel

                    Comment


                    • #11
                      Re: Behöver lite tips ang install av billjud

                      på med kapskivan bara så går det undan
                      För mycket är lagom

                      Comment


                      • #12
                        Re: Behöver lite tips ang install av billjud

                        liten vinkelslip?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Behöver lite tips ang install av billjud

                          nej på dremeln
                          För mycket är lagom

                          Comment


                          • #14
                            Re: Behöver lite tips ang install av billjud

                            jojo det förstår jag.. men det blir vel som en liten vinkelslip då right?

                            Comment

                            Working...
                            X