Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

    man är sig själv närmast

    Comment


    • #92
      Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

      Problemet är att folk ger bort kunskap gratis på nätet så det värderas inte.

      Funderar seriöst på att sluta med det för att inte stjälpa lasset mer...

      Och sen idioterna som varje butiksägare har träffat
      "Ja, men Barkarby budgetradio säljer den ju för 70:- mindre!"
      Sen att du bor i Sveg och måste beställa den via post osv...

      Citerar Eppie Friedman (Ann Landers):
      "Too many people today know the price of everything and the value of nothing."
      Last edited by Robsarve; January 10, 2010, 02:09.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #93
        Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

        Jag tror även att det kan vara fel människor på fel plats i butikerna.

        Nu när jag skulle börja med denna hobby igen så bad jag en bilstereofirma
        att ta fram priser och ringa om kanske fixa något bra pris via tillverkaren.

        Då jag skulle ha för rätt många kronor + styling till bilen så
        räknar man med att få lite feedback och service.
        dagarna gick fick ringa och fråga vad som händer och skulle återkomma.

        Gick så långt att jag redan hade hittat grejor själv.
        Skulle då beställa lite tillbehör och tog 10dagar inget svar
        så fick ringa själv och fråga hur det gick.

        Jag skulle köpa ljud, styling och arbete för totalt närmare 80-100tkr detta och nästa år.
        Slutar med att jag kanske handlar för 2000kr

        Skulle beställa ett par element till hembion och frågade om lådor m.m.
        Skulle återkomma och fick aldrig svar så sket i att beställa då jag inte hade
        någon som jag kunde rådfråga och ge support.


        OT:
        Ska iår åka vätternrundan
        Köpte en cykel för 5000kr för att ha på hösten och lite på våran och köpa en rejälare senare.
        krånglade direkt då inte kedjan var justerad.
        åkte in 6mil enkel resa och skulle få den justerad.
        Kom hem åkte 10min så hoppade kedjan och var inte justerad.
        Åkte tillbaka med cykeln och fick pengarna tillbaka.

        OT
        Skulle köpa hembiosystem för 100tkr+ och dom jag köpte alla prylar av innan
        höll igentligen bara med mig vad jag sa och inte vad dom tyckte.
        Om dom nu visste vad dom sålde.
        Jag kunde mera i deras sortiment än vad dom själv kunde då jag är
        intresserad. av det jag gör.
        Handlade som sagt om ganska stora pengar men slutade med att jag köpte det från ett annat ställe som kom hem efter jag hämtade dom och ställde upp dom som han tyckte det skulle vara ochgav förslag för framtida förbättringar.
        Kommer senare när jag vill och mäter upp rummet åt mig så man kan lösa lite aukustik



        Är det inte så att bristen på service också gör att folk handlar på nätet?
        Jag åker ju inte till siba elgiganten onoff för att köpa något som jag inte vet
        då oftast försäljarna inte har en anning om vad dom säljer utan vad som ger dom mest
        pengar.
        Då handlar jag hellre på nätet.
        Jag är berädd att betala för service och montering men då ska dom vara kunnigare än
        vad jag är och brinna för det.
        sigpic

        Ägare av DekorTeknik
        Gå in och gilla!

        Comment


        • #94
          Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

          Det är inte ovanligt att det finns köpare som kan mer än säljare. Har man ett brett sortiment så är det svårt att kunna allt om alla. Och brinner man för ett visst intresse t.ex. hemmabio så slukar man all information och troligtvis bräcker de flesta säljarna. Däremot så är det viktigt som säljare att kunna så mycket att man vet vad som lirar bra ihop. Framförallt då inom bilstereo. Stor skillnad på paket om man ex har en Polo eller en sedanbil. Förstagångsköpare vill gärna ha bra dunk och oftast bara betala så lite som möjligt oavsett vilken bil de köpt. Paketen blir oftast en billig 10a eller 12a, slutsteg under 1000-lappen, cd för 999:- oavsett bil. Har du då en kombi-coupe så kommer det säkert bli helt godkänt men har du en sedan-bil så blir de flesta missnöjda då det helt enkelt är för klent. Påpekar man detta så har man till 50-50 tappat kunden. Som hellre åker till en butik som säger att det kommer låta jättebra då de antingen bara vill sälja eller inte ens frågar om vilken bil det kommer hamna i.
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • #95
            Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

            Hur har det gått nu då för BRL? Blev det konkurs eller redde dom ut det?
            Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

            Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

            Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

            Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

            Comment


            • #96
              Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

              sista budet ja hörde förra veckan när ja snacka med personalen i västerås butiken är att de slår igen i helgen. så de verkar inte löst sig iaf,
              De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

              Comment


              • #97
                Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

                Sista dagen att fynda idag!

                Imorgon är alla butiker utom Borlänge, Karlstad & Trollhättan stängda
                __________________
                Mvh Jonas
                Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                Comment


                • #98
                  Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

                  Idag? dem kunde inte vänta till imorn när det hamnar 2500kr på kontot? =/

                  Comment


                  • #99
                    Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

                    Ganksa så tomt i de flesta butiker så vitt jag har både sett å hört från andra orter än stockholm

                    Comment


                    • Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

                      Tomt i Örebro iaf
                      Hopp, ska man göra nu då?

                      Comment


                      • Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

                        Originally posted by Robsarve View Post
                        Citerar Eppie Friedman (Ann Landers):
                        "Too many people today know the price of everything and the value of nothing."
                        Nu citerar du iof någon annan, men i och med det så står du för citatet, och det är bland det bättre jag hört på otroligt länge. Så klockrent!

                        Lite som ordspråket
                        "quality remains long after the price is forgotten"

                        /Henry Royce grundare av ett inte helt okänt (eller billigt) bilmärke

                        Comment


                        • Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

                          jag kan förstå none o co, varför ge ut kunskap när man inte får ut något ut av det ,på 90 talet så var det köp där men kom inte hit till din lokala handare o be om hjälp (skriver i nga namn på företag ,handel ) tänk er själva om ni hade affär . och samtidigt vad är det för företag som anställer okunnig personal som inte är intresserad ?

                          Comment


                          • Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

                            Lång tråd. Tror jag läst merparten av den.

                            Trist med BRL. Det var en kedja med många strängar på sin lyra men på en utdöende marknad verkar det. Vi får nog aldrig tillbaks "guldåldern" från 80 och 90tal. Tiderna är nya och klart annorlunda nu. Man ska ha respekt för vad Anders Winberg åstadkommit. Han har byggt en kedja som varit hack i häl på jättar som SIBA och de andra. Det är få förunnat. Jag hoppas att personalen får nya jobb inom områden som intresserar dem och att Anders och BRL kanske kan hitta en ny framtid i en annan form, annan tappning med bärighet. BRL har varit en drivmotor inom SASCA och nu EMMA och där får man buga och ta av kepsen - mycket bra. Saker och ting kan förändras och det märker vi ju varje dag. Förändrade köpvanor förändrar tillvaron för många människor, nu har det hänt BRL. En i raden av företag som fått känna på förändringens tidevarv.

                            Det finns mycket att betänka i den här tråden i det som sagts, en del i egenskap av unga rookies, andra företräder en bransch som lever under en sällan skådad motvind. Alla har ju sin åskådning och det är inget konstigt i sig men det verkar däremot vara vattentäta skott dem imellan när man ser diskussionen här och där är kanske problemet.

                            Det stora flertalet av unga idag har mycket begränsade inkomster och vill få ut max av varje satsad krona och att det blivit utbrett att "alla ska ha spons" så beror det kanske på att många faktiskt fått det och inte i andra änden presterat det produkterna och satsningen borde gett i slutänden? Min respekt för sponsade byggen var från början otroligt stark men mot slutet var den på fotknölsnivå. Inspirationen från USA var påtaglig och till slut verkade det enbart handla om UTSEENDE på stereon. Den skulle sitta där men hur den lät spelade ingen roll. En del lät fasansfullt, jag lyssnade i en demobil där lågpassfilter till de 4 stooora basarna i baksätet inte var aktiverat. Det är bara ett exempel. Nu är jag inte bilstereoleverantör men hade jag varit det hade jag ställt klart högre krav på slutresultatet än vad många demobyggen jag hört kunnat prestera, sanna mina ord. Trenden att "vem som helst" kunde få möjlighet att hämta ut en pall med basar och steg och ta fart med gaffeltruck och "montera" det i nån hipp bil med stora hjul och polerad turbo, var nog början till slutet. Respekten för bra produkter försvann. Respekten för gott kunnande om orsak och verkan försvann.

                            Möjligen har bilindustrin en bit av kakan att de gjort bättre originalstereos men jag tror inte det är den egentliga orsaken. De jag kände under min bilstereotid väjde väl inte för att "nått inte gick", de gjorde sån som inte gick. Det är få sådana man läser om idag tycker jag. Går det inte att koppla in sig på en Volvo V50:s bussystem för stereon, då bygger man en stereo runt originaldelarna. Den andan fanns förr, numera syns den mycket sällan och jag tror entreprenörsskapet i den galna och kreativa andan är avlägsen idag. Den finns men inte inom bilstereo längre tror jag. Kundkretsen har förändrats, ingen är idag beredd att offra tid och besvär på att lägga själen i ett intresse som bilstereo. Det ska låta och det ska låta NU. Det jämförs nog oftast med övrig elektronik där det låter inom 4 sek efter produkten lyfts ur kartongen. Dit kommer den här sporten aldrig komma, speciellt inte om man har lite ambitioner. Alla som byggt en BRA baslåda, snygga dörrsidor eller dragit kablar RÄTT kan nog förstå min tankegång.

                            Nå, är Bilstereo dött bara för att BRL ev avslutar sin verksamhet? Knappast. Vi har bara sett starten på förändringen. Vi kommer troligen få se färre och färre seriösa anläggningar hos Svensson vilket också killar som Nonne bekräftar, det säljs inte anläggningar för 40-50 lök till privatpersoner längre, pengarna för det finns inte, finns pengarna finns inte viljan. Svensson tror de har bra ljud i sina originalanläggningar, det är bara att beklaga dem. De vet inte vad de går miste om. Problemet har funnits i alla är, det fanns 1990 och det finns nu. Svensson tror inte det går att få så bra ljud i en bil som det faktiskt går. De lyssnar på sportradion och melodiradion och är nöjda. På semestern köper de en CD skiva på Statoil eller möjligen kör de sin I-pod i tjänstebilen och tycker de är hightech pga av det. Ljud i bilen kommer alltid finnas men i vilken form är omöjligt att säga. Den som löser den koden kommer bli nästa bilstereomiljonär (vet inte om det någonsin funnits nån?).

                            Kan inte annat säga än att jag önskar BRLs personal och ägare lycka till i framtiden. Jag tror att det kommer nya lösningar ur misslyckanden och att det inte alltid behöver vara en nackdel med en nystart.

                            Mvh
                            mt4base

                            Comment


                            • Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

                              Finns även de företagare som tycker det e viktigare med en fet bil än att stereon som de har sponsrat presterar...

                              Då kan man undra om de säljer styling eller billjud

                              Comment


                              • Re: Bilstereo-branschen i framtiden (BRL i konkurs)

                                Originally posted by mt4base View Post
                                Lång tråd. Tror jag läst merparten av den.

                                Trist med BRL. Det var en kedja med många strängar på sin lyra men på en utdöende marknad verkar det. Vi får nog aldrig tillbaks "guldåldern" från 80 och 90tal. Tiderna är nya och klart annorlunda nu. Man ska ha respekt för vad Anders Winberg åstadkommit. Han har byggt en kedja som varit hack i häl på jättar som SIBA och de andra. Det är få förunnat. Jag hoppas att personalen får nya jobb inom områden som intresserar dem och att Anders och BRL kanske kan hitta en ny framtid i en annan form, annan tappning med bärighet. BRL har varit en drivmotor inom SASCA och nu EMMA och där får man buga och ta av kepsen - mycket bra. Saker och ting kan förändras och det märker vi ju varje dag. Förändrade köpvanor förändrar tillvaron för många människor, nu har det hänt BRL. En i raden av företag som fått känna på förändringens tidevarv.

                                Det finns mycket att betänka i den här tråden i det som sagts, en del i egenskap av unga rookies, andra företräder en bransch som lever under en sällan skådad motvind. Alla har ju sin åskådning och det är inget konstigt i sig men det verkar däremot vara vattentäta skott dem imellan när man ser diskussionen här och där är kanske problemet.

                                Det stora flertalet av unga idag har mycket begränsade inkomster och vill få ut max av varje satsad krona och att det blivit utbrett att "alla ska ha spons" så beror det kanske på att många faktiskt fått det och inte i andra änden presterat det produkterna och satsningen borde gett i slutänden? Min respekt för sponsade byggen var från början otroligt stark men mot slutet var den på fotknölsnivå. Inspirationen från USA var påtaglig och till slut verkade det enbart handla om UTSEENDE på stereon. Den skulle sitta där men hur den lät spelade ingen roll. En del lät fasansfullt, jag lyssnade i en demobil där lågpassfilter till de 4 stooora basarna i baksätet inte var aktiverat. Det är bara ett exempel. Nu är jag inte bilstereoleverantör men hade jag varit det hade jag ställt klart högre krav på slutresultatet än vad många demobyggen jag hört kunnat prestera, sanna mina ord. Trenden att "vem som helst" kunde få möjlighet att hämta ut en pall med basar och steg och ta fart med gaffeltruck och "montera" det i nån hipp bil med stora hjul och polerad turbo, var nog början till slutet. Respekten för bra produkter försvann. Respekten för gott kunnande om orsak och verkan försvann.

                                Möjligen har bilindustrin en bit av kakan att de gjort bättre originalstereos men jag tror inte det är den egentliga orsaken. De jag kände under min bilstereotid väjde väl inte för att "nått inte gick", de gjorde sån som inte gick. Det är få sådana man läser om idag tycker jag. Går det inte att koppla in sig på en Volvo V50:s bussystem för stereon, då bygger man en stereo runt originaldelarna. Den andan fanns förr, numera syns den mycket sällan och jag tror entreprenörsskapet i den galna och kreativa andan är avlägsen idag. Den finns men inte inom bilstereo längre tror jag. Kundkretsen har förändrats, ingen är idag beredd att offra tid och besvär på att lägga själen i ett intresse som bilstereo. Det ska låta och det ska låta NU. Det jämförs nog oftast med övrig elektronik där det låter inom 4 sek efter produkten lyfts ur kartongen. Dit kommer den här sporten aldrig komma, speciellt inte om man har lite ambitioner. Alla som byggt en BRA baslåda, snygga dörrsidor eller dragit kablar RÄTT kan nog förstå min tankegång.

                                Nå, är Bilstereo dött bara för att BRL ev avslutar sin verksamhet? Knappast. Vi har bara sett starten på förändringen. Vi kommer troligen få se färre och färre seriösa anläggningar hos Svensson vilket också killar som Nonne bekräftar, det säljs inte anläggningar för 40-50 lök till privatpersoner längre, pengarna för det finns inte, finns pengarna finns inte viljan. Svensson tror de har bra ljud i sina originalanläggningar, det är bara att beklaga dem. De vet inte vad de går miste om. Problemet har funnits i alla är, det fanns 1990 och det finns nu. Svensson tror inte det går att få så bra ljud i en bil som det faktiskt går. De lyssnar på sportradion och melodiradion och är nöjda. På semestern köper de en CD skiva på Statoil eller möjligen kör de sin I-pod i tjänstebilen och tycker de är hightech pga av det. Ljud i bilen kommer alltid finnas men i vilken form är omöjligt att säga. Den som löser den koden kommer bli nästa bilstereomiljonär (vet inte om det någonsin funnits nån?).

                                Kan inte annat säga än att jag önskar BRLs personal och ägare lycka till i framtiden. Jag tror att det kommer nya lösningar ur misslyckanden och att det inte alltid behöver vara en nackdel med en nystart.

                                Mvh
                                mt4base
                                Bästa inlägget på mycket länge. Man ska dock komma ihåg att vi fortfarande är inne i en global ekonomisk svacka som förvärrar läget. Bilstereointresset kan faktiskt oxå vända med konjunkturen, även om det känns avlägset just nu.
                                sigpic

                                -C5 2008 -SQuse-
                                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                                Comment

                                Working...
                                X