Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Om man skall vara RIKTIGT Noga så flödar strömmen från negativt till positivt
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Man får titta från andra hållet då ;D

      Och en annan sak, min 1 -> 2 strömkabellösning
      Vad är mest optimalt, att dra en kort 50mm2 från batteriet till säkringsdosan (1-3dm?) och sen 2x20mm2 resten av vägen bak i bilen eller dra en lång 50mm2 (med säkring vid batteriet ändå såklart) bak i bilen och sen dela till 2x20mm2 där bak (plus då kanske bäst att ha varje 20mm2 säkrad där bak också?)

      Eftersom jag har en del problem med störningar osv och jag inte riktigt vet hur man ska hitta de felen så löser jag det genom att försöka vara så seriös som möjligt med kablaget och "hoppas att det försvinner" när man byter ut något :P (Enda jag inte tänkt/vill/kommer göra är sätta in fler batterier i bilen), så gärna tips för att få det så bra och störningsfritt som möjligt :P

      Just nu har jag ett "donkande" ljud i högtalarna även när bilen bara är på radioläge (även utan att man försöker spela något)
      Last edited by Znurf; October 2, 2012, 14:41.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by ChriZtoffer View Post
        Om du har säkringar där 50mm2 kabeln delar sig så behöver du inga fler senare i kedjan, om du nu inte kopplar in ett extra batteri där bak vill säga.

        En kondensator kan ta bort en del störningar ja, iaf om dom kommer från generatorn men det gäller inte s.k. generatorvin.
        Originally posted by Znurf View Post
        Man får titta från andra hållet då ;D

        Och en annan sak, min 1 -> 2 strömkabellösning
        Vad är mest optimalt, att dra en kort 50mm2 från batteriet till säkringsdosan (1-3dm?) och sen 2x20mm2 resten av vägen bak i bilen eller dra en lång 50mm2 (med säkring vid batteriet ändå såklart) bak i bilen och sen dela till 2x20mm2 där bak (plus då kanske bäst att ha varje 20mm2 säkrad där bak också?)

        Eftersom jag har en del problem med störningar osv och jag inte riktigt vet hur man ska hitta de felen så löser jag det genom att försöka vara så seriös som möjligt med kablaget och "hoppas att det försvinner" när man byter ut något :P (Enda jag inte tänkt/vill/kommer göra är sätta in fler batterier i bilen), så gärna tips för att få det så bra och störningsfritt som möjligt :P

        Just nu har jag ett "donkande" ljud i högtalarna även när bilen bara är på radioläge (även utan att man försöker spela något)
        50mm2 bak till blocket som sitter innan stegen. Detta ger mindre spänningsfall.

        Dunkande ljud?
        När du sätter på och stänger av eller även när du byter spår på skivan?
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Lonefox View Post
          50mm2 bak till blocket som sitter innan stegen. Detta ger mindre spänningsfall.

          Dunkande ljud?
          När du sätter på och stänger av eller även när du byter spår på skivan?

          Det dunkande ljudet är hela tiden, så fort stereon startar, med ca 2 sekunder mellanrum, oavsett om jag spelar musik eller bara låter stereon stå i en meny utan musik / input är det samma dunkande ljud Mycket hälsosamt säkert :P

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Znurf View Post
            Det dunkande ljudet är hela tiden, så fort stereon startar, med ca 2 sekunder mellanrum, oavsett om jag spelar musik eller bara låter stereon stå i en meny utan musik / input är det samma dunkande ljud Mycket hälsosamt säkert :P
            Nu känner jag att ngn med mer erfarenhet får ta vid
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Jag misstänker att det är matningen till steget som är dålig någonstans, jag hann precis slita bort jordpunkten som jag antagit varit bulletproof hela tiden nu precis innan tjejen slet iväg mig från bilen ;P Och den hade myycket mindre kontaktyta än jag hade räknat med

              Jag ska flytta jordpunkten till ett bältesfäste istället, har preppat och gjort klart, se om det gör saken bättre

              Ljudet är bara när man har en lågnivå ikopplad, och det dunkar i både kanal A och B även om man bara har lågnivå/signalkabel ansluten till en av kanalerna, vilket gör så att jag tror det är stegets matning som är bristfällig

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Jag sitter och räknar på hur grov kabel man behöver ha till stereon, och jag använder den här kalkylatorn: http://www.docentdecibel.se/faq/bera...ea/info_7.html

                Och enligt den så är 50mm alukabel lika bra som 25mm kopparkabel, altså borde man kunna köra kopparkabel för att få en lite mer lättinstallerad kabeldragning, kopparkabel måste ju vara bättre?

                Har iofs dålig koll på hur mycket effekt man gör av med, jag har räknat på 1000w, för 2 slutsteg (som driver 2 baselement 12", ett framsystem med 6.5" och diskanter och ett baksystem med 6.5" koax)

                Slutstegen i fråga är: Mac Audio Fearless 2200 D + Pioneer GM-6300F

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  De där slutstegen tillsammans kan dra uppåt 115-120 A vid full RMS-effekt och lägsta tillåtna impedans om man räknar på 14,4 V inmatad spänning och 55% verkningsgrad, väljer man kopparkabel så är 25 mm2 den minsta dimensionen för att kunna ha tillräckligt stor säkring.

                  Vad jag vet så finns ingen storlek mellan 100 och 150 A, vilket gör att 30 mm2 kabel är närmaste storlek om man ska ha 150 A säkring. Om inte stegen ska köras i sina lägsta impedanser så fungerar 100 A säkring (25 mm2 kabel) tillräckligt bra. Kopparkabel alltså.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Okej så 35mm^2 kopparkabel på 4 meter bör bli bra tillsammans med en 150A säkring då
                    Nu gäller det bara att hitta en äkta kopparkabel någonstans att handla

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Enklast är att åka in på swedol och handla svetskabel... böjbar, hyffsat billig och ska vara ren koppar...
                      BilstereoPiraten
                      CDT Fantast

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Elektroscandia har RK 35 Svart, den kostar endast 208 kronor metern

                        En svetskabel däremot var ju 5 meter för 670 kronor, så det blir ju några hundringar billigare :P Blir nog kanske en sån isåfall, får klippa och kasta bort ändarna bara :P Men då är det ju det att man inte har en aning om vad det är för kabel, om det inte står på någon förpackning då

                        Fanns även en "Återledarkabel" som hade lite mindre fancy kontakter, kostade en femtiolapp mindre för samma storlek, bör ju vara koppar det också då, man får helt enkelt åka in och fråga :P

                        Edit:
                        Nu har jag inhandlat 35mm kopparkabel ala Svetskabel, och kastat ur all gammal kabeldragning och dragit den nya kabeln till bak i bilen Sakta men säkert så kommer man frammåt :P Nu saknas bara en liten förgrening och säkringar till förgreningen Såg på kabeln att det hade blivit ganska varmt på ett ställe, var ett litet brännmärke, när jag drog ur den

                        Bör man fortsätta köra med kopparkabel i resten av dragningen också nu eller? Om man byter mellan material kanske det är dåligt?

                        Synd att man hade något knepigt batteri med anslutningarna på sidan, och inga poler, utan skruvanslutningar :S Så tyvärr fick inte nya kabeln plats på batteriet direkt utan fick sitta på 12v matningen till säkringshållaren/härvan precis brevid batteriet
                        Last edited by Znurf; October 5, 2012, 14:51.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Okej, jag vet att jag har spammat ner den här tråden till den grad då ingen längre vågar/orkar/vill/kan hjälpa mig, men jag tänkte uppdatera lite ändå här med mitt felsökande

                          Idag har jag som sagt kopplat nya kablage till 12V matningen till steget och jorden har fått en mycket bättre jordpunkt än förut, jag har kopplat ur allt, dragit ur alla gamla kablar för strömmatning osv, och nu är det bara 12V som går från motorutrymmet, säkrat med (vid testtillfället) 100A

                          Jag kopplade in Remote på slutstegets 12V (= Steget slår på direkt när jag sätter i säkringen)

                          Kopplade ur all lågnivå från stereon
                          Kopplade in en RCA -> 3.5mm Stereoplugg (Mobiltelefon -> Slutsteg) i Channel A (där jag vet jag har bäst dragna högtalarkablar och 100% säker på att det är draget rätt och snyggt och utan kläm och skador)

                          Satt i säkringen i säkringshållaren...

                          Nu är altså bilen HELT avslagen och nyckeln sitter inte ens i tändningslåset, den ligger i min ficka, det enda som drar ström i bilen är innerbelysningen pga att dörrarna är öppna

                          När jag sätter i säkringen, då börjar den igen!
                          Donk... Donk... Donk...

                          Ca var 2-3e sekund kommer ett duns, nu kör jag altså inte ens någon musik, steget är påslaget och en mobiltelefon är inkopplad via lågnivå

                          Det är så kraftigt spänningsfall / kraft i slagen att varje gång högtalarna slår så blinkar innerbelysningen, men säkringen på 100A håller

                          Vafnn kan det vara för fel?

                          Jag vet att jag svarar lite åt mig själv, men det jag tänkte testa härnäst är att:
                          1) Skaffa ett nytt, större batteri, med större, bättre poler, så att jag kan montera 12V matningen direkt på batteriet
                          2) Dra en extra jord från batteriet till chassit

                          Men jag är helt clueless till vad som kan vara fel... Men nu vet jag iallafall att det inte är HU som jävlas, det är steget, verkar så fort en lågnivåkabel är ansluten så kommer detta oljud, hade genast skyllt allt på ett defekt steg om jag inte testat med TRE olika slutsteg, varav ett helt nytt ur kartong på lokala billjudshandlaren :S

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Har du testat att koppla bort kondingen som sitter vid det steget?
                            Sitter steget monterat direkt mot karossplåten?

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Ah jag glömde säga det, ingen kondensator är inkopplad, strömmen går direkt in i slutsteget

                              Och nej steget ligger löst under sätet, mot tyg, tar inte emot något i plåt

                              Men OM det vore dålig jord eller om steget låg mot metall någonstans, skulle denna syndrom kunna stämma in då?

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Hör av dig så provar vi nytt steg....
                                BilstereoPiraten
                                CDT Fantast

                                Comment

                                Working...
                                X