Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by gkar View Post
    Se till att det är en riktig skärmad kabel.
    De billigaste kan ibland vara en innerledare och en tråd som går bredvid.
    Kan fungera bra, men är inte optimalt.

    Sedan skadar det inte om det är någorlunda grov ledararea.
    Drar du den längre sträckor och har dålig drivförmåga och kör diskant i den skall du se till att den har låg kapacitans / m.

    Ett bra budgetalternativ om du inte har jordströmmar är RG6, dvs satellitinstallationskabel. Normalt trippelskärmad. Denna används normalt för 2GHz signaler, dvs lite högre än audio. Almänt erkänd som bra av det seriösa HIFI-folket.

    Mycket bra skärmning och låg kapacitans, men kan ha aningen hög resistans i skärmen.
    Brukar kosta 5sek / m eller så.
    Vill du ha en dyrare, tejpa fast ett par tusenlappar på den! :-)
    Lite stel och grov är den dock...
    Det finns ljudmässigt ingen anledning till silverlod. Det handlar om en kort sträcka. Löd den med 60/40 och tejpa en hundring på den.
    Ska man dra + i mitten och minus i "folien?

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Jag förstår inte. Det är växelström...
      Gitarrsmörgås!

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Man har inte silver i lödtennet (2 %) för resistansen utan för vätning och styrka. Men det spelar i vilket fall ingen som helst roll för ljudet.
        /tycker Erik.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Jo, vanligt blyfritt tenn, numera oftast 96% tenn, 3.5% silver och 0.5% koppar. Men det finns mängder med närbesläktade varianter.

          Man använder silverlod(inte rent silver, men hög halt) för elektronik ibland, främst inom microvåg och oskillatorer där man behöver extremt högt Q-värde.

          Men det är fortfarande lättast och blir snyggast med 60/40!
          Gitarrsmörgås!

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Hur lödder jag lättast skärmningen?
            Och om en sådan kabel är trippel skärmad så ska väll alla vara sammankopplade till jord... Hur?

            Hur stor skillnad tror ni det blir mot tex rg62? (störningar mm)
            https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elf..._1_core,_rg-62
            Ser ju lättare ut att jobba med en enkelskärmad där skärmningen består av koppartråd...

            Hur tror du att en sådan kabel med bra kontakter presterar mot tex audison conection bt4?
            Last edited by haapppoooo; August 9, 2012, 01:45.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              RG62 fungerar säkert bra.
              Generellt för koax(skärmad kabel) skall man krimpa eller ha förskruvning som klämmer fast hela skärmen runt om.

              Det brukar dock sällan gå med ljudkontakter.

              För vanliga kontakter, löd innerledaren och sätt krympslang eller eltejp runt den, så att det inte bli kortslutning. (Det kan vara lite klurigt att få på krympslang utan att krympa den när man löder...)

              Tvinna sedan skärmen så att den bli en ledare och löd den på kontakten.
              Alternativt, kan man när man måste, löda en smidigare tråd från skärm till kontakten.
              Det är ju en kort sträcka...

              Ett problem med kabel och kontakter är att de inte alltid tål alltför mycket värme när man löder, så ibland måste man vara någorlunda snabb.

              Ett bra sätt, är att förtenna kabeln och kontakten lite innan. Förtenningen bör man göra ganska fort, så att allt flussmedel i tennet inte försvinner.

              Bra sätt att förtenna är att värma snabbt, trycka på massor av tenn i en storboll, och dra av det snabbt med lödpennan. Typ 2-5s eller så.

              Värmer du för länge kommer du märka att tennet blir grynigt. Då saknas det flussmedel. Tillsätter du lite tenn då med flussmedel kommer tennet att rinna och väta lättare. Det finns även separata flussmedel att använda, men det brukar sällan behövas på kontakter...

              När allt är förtennt är det bara att smälta ihop det hela, med lite nytt tenn, för vi vill ha ny fluss!

              Löder du med 60/40 skall den se blank och fin ut. Löder du blyfritt ser det ut som en dålig(ofta grågrynig) 60/40 lödning, även om den är bra...


              RG 400 är en annan kabel, dubbelskärmad, silverpläterad och av mycket hög kvalitet man kan använda.
              Den är tillverkar i PTFE och klarar höga temperaturer och är lättlödd.
              Gitarrsmörgås!

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by gkar View Post
                RG62 fungerar säkert bra.
                Generellt för koax(skärmad kabel) skall man krimpa eller ha förskruvning som klämmer fast hela skärmen runt om.

                Det brukar dock sällan gå med ljudkontakter.

                För vanliga kontakter, löd innerledaren och sätt krympslang eller eltejp runt den, så att det inte bli kortslutning. (Det kan vara lite klurigt att få på krympslang utan att krympa den när man löder...)

                Tvinna sedan skärmen så att den bli en ledare och löd den på kontakten.
                Alternativt, kan man när man måste, löda en smidigare tråd från skärm till kontakten.
                Det är ju en kort sträcka...

                Ett problem med kabel och kontakter är att de inte alltid tål alltför mycket värme när man löder, så ibland måste man vara någorlunda snabb.

                Ett bra sätt, är att förtenna kabeln och kontakten lite innan. Förtenningen bör man göra ganska fort, så att allt flussmedel i tennet inte försvinner.

                Bra sätt att förtenna är att värma snabbt, trycka på massor av tenn i en storboll, och dra av det snabbt med lödpennan. Typ 2-5s eller så.

                Värmer du för länge kommer du märka att tennet blir grynigt. Då saknas det flussmedel. Tillsätter du lite tenn då med flussmedel kommer tennet att rinna och väta lättare. Det finns även separata flussmedel att använda, men det brukar sällan behövas på kontakter...

                När allt är förtennt är det bara att smälta ihop det hela, med lite nytt tenn, för vi vill ha ny fluss!

                Löder du med 60/40 skall den se blank och fin ut. Löder du blyfritt ser det ut som en dålig(ofta grågrynig) 60/40 lödning, även om den är bra...


                RG 400 är en annan kabel, dubbelskärmad, silverpläterad och av mycket hög kvalitet man kan använda.
                Den är tillverkar i PTFE och klarar höga temperaturer och är lättlödd.
                Ok tack ditt inlägg hjälpte mycket, ska se vad jag får tag i för kabel.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Hejsan Bilstereoforum,

                  jag fick nyligen lite grejer från en nära vän som inte tyckte att dem fick plats i hans baklucka, då han köpt ny bil. Självklart tackade jag och tog emot då ekonomin inte är i sitt bästa slag. Då magneterna på elementen var större än mig, och slaglängden tycktes vara längre än mig, plus en konding vars storlek och tyngd också var överdriven, blev jag nyfiken på vad det var för grejer han egentligen hade skänkt mig. Han själv har inte heller en aning.

                  Efter timtals med research hittar jag bara tyska forums sidor där jag inte förstår nånting. Därför tänkte jag höra med er, experterna, vad har jag för grejer? Vad är det för prisklass? Kan man klämma ur ordentligt ljud?

                  Dessa namn/modeller är det jag hittar på grejerna:

                  Elementen (10"):
                  Emphaser X-treme T3

                  Slutsteget:
                  Emphaser EA1450D

                  Kondingen:
                  BOA Powercap, 1 000 000 uF, 20VDC


                  Tack för svar!
                  Last edited by Blackbeard; August 11, 2012, 18:05. Reason: stavning

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Är det verkligen EA1450D, är det inte 1450XT eller 1350D?

                    Det kommer inte upp några vettiga träffar på 1450D, däremot 1350D/1600D/1800D och 1450XT. Verkar lite skumt.

                    Basen är lätt att hitta uppgifter på, det finns parametrar så att man kan kika på lämplig låda. Den tål 500 WRMS. Verkar i teorin trycka på hyfsat i 30 liter basreflex avstämt till 40 Hz, men porten blir ganska lång.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Optima View Post
                      Är det verkligen EA1450D, är det inte 1450XT eller 1350D?

                      Det kommer inte upp några vettiga träffar på 1450D, däremot 1350D/1600D/1800D och 1450XT. Verkar lite skumt.

                      Basen är lätt att hitta uppgifter på, det finns parametrar så att man kan kika på lämplig låda. Den tål 500 WRMS. Verkar i teorin trycka på hyfsat i 30 liter basreflex avstämt till 40 Hz, men porten blir ganska lång.

                      Slarvigt av mig!

                      EA4150D heter det, ursäkta.


                      Jag slängde ihop en 40 liters låda relativt slarvigt och snabbt för någon vecka sedan när jag ville test spela, fast har tänkt å bygga en seriösare om ett tag när jag fått ordning på allt. Jag kommer att ha dina tips i bakhuvudet, man tackar.

                      Finns det någon hemsida som är bra för mått och sådant?

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Okej, det var ju lite annat.

                        EA4150D kan tydligen ge ut 2x360 WRMS i 4 Ohm enligt en forumsida på nätet, den knuffar nog på basen en del även om den knappast drivs fullt ut. Vill du kunna utnyttja basen rejält så bör du ha ett annat steg till den, men det där steget duger iaf till att få hyfsad bas och samtidigt driva ett framsystem ordentligt.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Optima View Post
                          Okej, det var ju lite annat.

                          EA4150D kan tydligen ge ut 2x360 WRMS i 4 Ohm enligt en forumsida på nätet, den knuffar nog på basen en del även om den knappast drivs fullt ut. Vill du kunna utnyttja basen rejält så bör du ha ett annat steg till den, men det där steget duger iaf till att få hyfsad bas och samtidigt driva ett framsystem ordentligt.
                          Man tackar, man tackar. Smajlet kryper upp på en, hehe.

                          Nu när vi ändå är igång, om jag säger att jag har en budget på 1000:-, vad för huvudenhet rekommenderas?

                          Kollade runt lite på NetonNet, dem har en Pioneer på 4x50w med digital reciever för 660:-.

                          Här: Pioneer stereon

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Om nettonnet och den budgeten så:
                            http://www.netonnet.se/art/bil-och-b...1/168414.4686/

                            Nonamemaskin, men den fungerar rätt bra, några plus är att det går att spela på den trots att tändningen är avstängd. Den stänger då av sig efter 60min eller så för att inte dra ur batteriet.
                            Den känner av tändningen så den stängs av och sätt på när nyckeln vrids också.
                            Men det kanske är standard?

                            Det går att streama muzak över Bluetooth från mobilen.
                            IR-fjärr ingår, vilket kan vara trevligt.
                            Gitarrsmörgås!

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by gkar View Post
                              Om nettonnet och den budgeten så:
                              http://www.netonnet.se/art/bil-och-b...1/168414.4686/

                              Nonamemaskin, men den fungerar rätt bra, några plus är att det går att spela på den trots att tändningen är avstängd. Den stänger då av sig efter 60min eller så för att inte dra ur batteriet.
                              Den känner av tändningen så den stängs av och sätt på när nyckeln vrids också.
                              Men det kanske är standard?

                              Det går att streama muzak över Bluetooth från mobilen.
                              IR-fjärr ingår, vilket kan vara trevligt.

                              Jag var så snabb att jag redan hade köpt en JVC stereo, innan jag såg ditt inlägg för halva priset (1499:- ordinarie) på Netonnet. Hittade den i fyndhörnan, och den hade allt som jag behövde, så den blev det! Tack dock för hjälpen.

                              Anledningen till 50% på priset var att original ISO kabeln saknades. Alltså, jag sitter här utan den kabeln som behövs! Vet ni vilken det är? Jag var inne på Kjell och fick tag på en Kenwood ISO sladd som passade in, men den passade inte på dem som sitter i bilen.

                              På själva stereon så behöver man alltså en "adapter" liknande sak, som du sedan ansluter ISO kablarna från bilen till. Men jag verkar inte hitta någon!

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Blackbeard View Post
                                Jag var så snabb att jag redan hade köpt en JVC stereo, innan jag såg ditt inlägg för halva priset (1499:- ordinarie) på Netonnet. Hittade den i fyndhörnan, och den hade allt som jag behövde, så den blev det! Tack dock för hjälpen.

                                Anledningen till 50% på priset var att original ISO kabeln saknades. Alltså, jag sitter här utan den kabeln som behövs! Vet ni vilken det är? Jag var inne på Kjell och fick tag på en Kenwood ISO sladd som passade in, men den passade inte på dem som sitter i bilen.

                                På själva stereon så behöver man alltså en "adapter" liknande sak, som du sedan ansluter ISO kablarna från bilen till. Men jag verkar inte hitta någon!
                                Vad har du för bil ?
                                sigpicMS-SOUND
                                Micke7406

                                Comment

                                Working...
                                X