Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Så länge ljudet via telefonen går ut i enhetens högtalarutgångar (vilket det skall göra, annars är det ngt väldigt skumt) så ser jag inga problem.

    Sedan är jag fundersam på om du verkligen behöver sköta volymen via DRCn då du har analogt ljud in, till skillnad från min setup med digitalt in på en Bit1 vilket inte påverkas av volymkontrollen på enheten utan detta MÅSTE skötas via DRCn.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Jag sköter det helst faktiskt genom DRC för det känns som att det är lite mer och bättre kontroll med den än original radion men måste jag så har jag inget emot OEM HU vredet.

      Men som jag förstått det så kopplar jag då såhär

      OEM Huvud Enhet---------> |Audison| > Slutsteg Bas
      Telefon (två RCA in i AUX) > |Bit Ten| > Slutsteg framsystem

      Och då kommer jag ha två insignaler i Bit Ten då, en från OEM HU och en från AUX. Är det helt rätt?
      Lincoln Mark Viii
      Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
      Sub: 4x DD 1508
      Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

      Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Tim View Post
        Jag sköter det helst faktiskt genom DRC för det känns som att det är lite mer och bättre kontroll med den än original radion men måste jag så har jag inget emot OEM HU vredet.

        Men som jag förstått det så kopplar jag då såhär

        OEM Huvud Enhet---------> |Audison| > Slutsteg Bas
        Telefon (två RCA in i AUX) > |Bit Ten| > Slutsteg framsystem

        Och då kommer jag ha två insignaler i Bit Ten då, en från OEM HU och en från AUX. Är det helt rätt?
        Om jag minns rätt om BitTen så ja.
        Samma lösning som BitOne...
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Lonefox View Post
          Om jag minns rätt om BitTen så ja.
          Samma lösning som BitOne...
          Låter alldeles perfekt
          Tackar för svaren.
          Lincoln Mark Viii
          Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
          Sub: 4x DD 1508
          Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

          Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Hej.

            Jag undrar hur känsligt det är att mata basar med mer effekt(rms) än dom är märkta för.

            /Alexander

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by swedawn View Post
              Hej.

              Jag undrar hur känsligt det är att mata basar med mer effekt(rms) än dom är märkta för.

              /Alexander
              Så länge man tar det lugnt med volymen så är det ingen större fara.
              Du gainar ju ändå in steget så att det låter rent...eller hur?

              En nackdel med ALLTFÖR mkt effekt är dock att man inte får ngn som helst förvarning när ngt händer.
              Min första Focal Polyglass K21v2 lät hur bra som helst tills jag hörde ett "plock" och talspolen gjorde ett brutalt hårt besök i polplatten.

              Dock matades den med 550W mer rms än den är specad till.
              Steget lämnar 750W RMS enl. spec och basen är specad 200W RMS och 600 peak.....så nästa bas dämpades ner ytterligare via enheten
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Lonefox View Post
                Så länge man tar det lugnt med volymen så är det ingen större fara.
                Du gainar ju ändå in steget så att det låter rent...eller hur?

                En nackdel med ALLTFÖR mkt effekt är dock att man inte får ngn som helst förvarning när ngt händer.
                Min första Focal Polyglass K21v2 lät hur bra som helst tills jag hörde ett "plock" och talspolen gjorde ett brutalt hårt besök i polplatten.

                Dock matades den med 550W mer rms än den är specad till.
                Steget lämnar 750W RMS enl. spec och basen är specad 200W RMS och 600 peak.....så nästa bas dämpades ner ytterligare via enheten
                Tack

                Blir väl att lyssna sig till rätt inställning och hoppas det håller då

                Ingen som kan rekommendera en 12" som klarar ca 1200wrms i 1Ohm Gärna under 1500:-

                /Alexander

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by swedawn View Post
                  Tack

                  Blir väl att lyssna sig till rätt inställning och hoppas det håller då

                  Ingen som kan rekommendera en 12" som klarar ca 1200wrms i 1Ohm Gärna under 1500:-

                  /Alexander
                  jag tror att det blir lättare att kanske hitta 2 basar som tål den effekten för det priset.. måste den köras i 1 Ohm?
                  \m/

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by LuffarN View Post
                    jag tror att det blir lättare att kanske hitta 2 basar som tål den effekten för det priset.. måste den köras i 1 Ohm?
                    En eller 2 spelar ingen roll men vill gärna få ut det mesta av steget så 1Ohm är väll önskat

                    /Alexander

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by swedawn View Post
                      En eller 2 spelar ingen roll men vill gärna få ut det mesta av steget så 1Ohm är väll önskat

                      /Alexander
                      Skramlar mest eller låter bäst?

                      skämt åsido. det svåra i detta är att hitta en bas med dubbla 2 Ohms spolar för det priset och som även tål lite.. många basar brukar gilla mer kräm än vad de är märkta för men man behöver inte gå till överdrift.
                      Last edited by LuffarN; February 2, 2012, 16:59.
                      \m/

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by LuffarN View Post
                        Skramlar mest eller låter bäst?

                        skämt åsido. det svåra i detta är att hitta en bas med dubbla 2 Ohms spolar för det priset och som även tål lite.. många basar brukar gilla mer kräm än vad de är märkta för men man behöver inte gå till överdrift.

                        Skramlar högst såklart

                        Annars om du kan rekommendera en 12" bas som klarar 600wrms i 2Ohm?

                        /Alexander

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Denna är aningens dyrare men pallar mycket. Jag vet inte vad du har för steg, men den här basen kommer inte ha nått problem med effekten, och det är dubbla 2ohms spolar, så du får 1ohm. Rea just nu!
                          http://blekingebilradio.se/product.h...category_id=20
                          TEAM STALLBASVERKSTAN
                          Tack till min sponsor:
                          AI-GROUP.se
                          Samt stort tack till:
                          Elektronikservice i hemse
                          Seastreamsgarage.se

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by kaslinkov View Post
                            Denna är aningens dyrare men pallar mycket. Jag vet inte vad du har för steg, men den här basen kommer inte ha nått problem med effekten, och det är dubbla 2ohms spolar, så du får 1ohm. Rea just nu!
                            http://blekingebilradio.se/product.h...category_id=20
                            Är ganska intressant men i dyraste laget tyvärr men ska försöka öka budgeten lite sen får jag se vad det blir

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Har en Mercedes w123 jag tänkt köpa ljud till,men fick veta idag att jag har tanken mellan baksätet och skuffen så vad ska jag vända mig till för låda? har en medicinlåda i hatthyllan jag kan rycka bort så jag har ett hål där. Eller äre bandpass som gäller?

                              Någon som har haft en 123a och haft sluten/portad låda och ändå låtit bra?

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Är det någon som har hört talas om Jamo högtalare? I detta fallet en diskant som heter Jamo 21136. Har sökt på internet men inte hittat något bra, det är inte bildiskanter men är tänkt att sitta i bil om det är något att ha.

                                Comment

                                Working...
                                X