Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    skippar den! rockar bättre utan.
    nu är fas ett klar i bilen. nu siktar
    vi på fas 2.
    Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
    "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
    Facebook: husse bygger gladenwagon
    Instagram: husse_bygger_gladenwagon

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Tänkte uppgradera lite kablar i bilen, så har några frågor.

      Såhär ser säkringsdosan ut i motorutrymmet:


      Längs till vänster är B+ som är avsäkrat med 200A, Ska jag dra en tjockare kabel dit(33mm2 eller 50mm2?) Eller är det bättre att endast dra en extra kabel direkt till batteri och säkra av där istället?
      Generatorn är på 140A.

      Är det även värt att byta ut B-/D- till en grövre kabel?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Normalt brukar jag gilla att koppla in mig på denna typ av säkringshållare, för det blir så orginalsnyggt då, men det där verkar vara en specialare där man inte använder lösa säkringar utan bara en hel till alla, och det känns ju drygt att behöva byta ut hela den, så i ditt fall hade jag kopplat direkt på batteriet.

        Större plus ut = större minus ut.
        /tycker Erik.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Robsarve View Post
          Normalt brukar jag gilla att koppla in mig på denna typ av säkringshållare, för det blir så orginalsnyggt då, men det där verkar vara en specialare där man inte använder lösa säkringar utan bara en hel till alla, och det känns ju drygt att behöva byta ut hela den, så i ditt fall hade jag kopplat direkt på batteriet.

          Större plus ut = större minus ut.
          Okej, tackar!
          Vad för säkringsregler gäller på B+? Tänkte om inte 200A borde räcka för en 33mm eller 50mm?

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Om du ska ha 200A säkring så är det 50mm2 kabel som gäller, 35 (eller 33)mm2 får ha max 150A säkring.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Om du ska ha 200A säkring så är det 50mm2 kabel som gäller, 35 (eller 33)mm2 får ha max 150A säkring.
              Dåså, då lär jag ju bara kunna dra en 50mm2 dit, smidigt och bra

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Vad säger ni om att montera ett mellanregister i rör? kan man tex göra en avrundad ände för att få bättre diffraktion? Eller göra nåt annat i själva röret för att bli av med stående resonanser?

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Eftersom det är ett rör så minimeras iaf risken för stående vågor "mellan väggarna", men det kan bildas mellan rörets bakstycke och elementet. Snedkapa bakstycket, då borde det inte uppstå några stående vågor där heller tycker jag.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Jag är ny här på forumet och har lite frågor.
                    Tänkte fixa lite bättre ljud till entusiastbilen (en Volvo 142).
                    Fokus på ljudkvalitet (inte till vilket pris som helst). Vad skulle ni rekommendera för högtalare?

                    3" eller 3,5" högtalare i instrumentbrädan. Kommer att drivas av stereon.
                    (prisklass max 700kr.)
                    Hittade dessa på Hifikit: Peerless Full Range 830986 3"
                    Är dem något att ha?

                    I hatthyllan finns det plats för 6x9" eller 5,25". (kommer att drivas med slutsteg) (prisklass max 1400kr för dessa högtalare)
                    Är ett 5,25" kitsystem (bygger lådor till dem i så fall) att föredra ljudkvalitetsmässigt?

                    Har redan en 10" bas liggande som kommer komplettera systemet.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by volvopowr View Post
                      Jag är ny här på forumet och har lite frågor.
                      Tänkte fixa lite bättre ljud till entusiastbilen (en Volvo 142).
                      Fokus på ljudkvalitet (inte till vilket pris som helst). Vad skulle ni rekommendera för högtalare?

                      3" eller 3,5" högtalare i instrumentbrädan. Kommer att drivas av stereon.
                      (prisklass max 700kr.)

                      I hatthyllan finns det plats för 6x9" eller 5,25". (kommer att drivas med slutsteg) (prisklass max 1400kr för dessa högtalare)
                      Är ett 5,25" kitsystem (bygger lådor till dem i så fall) att föredra ljudkvalitetsmässigt?

                      Har redan en 10" bas liggande som kommer komplettera systemet.
                      En mycket god 2:a efter Amegas 3.5a är Emphasers 3.5a, en hundring över din 3.5-budget.
                      Eftersom du ska ha hatthyllehögtalare så kan du i sammanhanget lika bra köpa ett par coaxer i samma serie fast lite större.
                      Det blir tom någon hundring billigare än din budget.
                      Steget är ok och CD:n har gott med justeringsmöjligheter.
                      Vad för bas?

                      Obs! Den lite mer intresserade/kunniga lägger alltid störst tyngd på framsystemet+ev. bas och skippar "hatthyllehögtaleri".
                      Men jag antar att du inte vill hacka sönder orginalaren och då kommer det säkerligen bli bra nog för dig.

                      Jag må vara handlare, men detta bör ses som informativt ihop med 3.5 test. här på forumet.

                      Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by Horsyhorse View Post
                        En mycket god 2:a efter Amegas 3.5a är Emphasers 3.5a, en hundring över din 3.5-budget.
                        Eftersom du ska ha hatthyllehögtalare så kan du i sammanhanget lika bra köpa ett par coaxer i samma serie fast lite större.
                        Det blir tom någon hundring billigare än din budget.
                        Steget är ok och CD:n har gott med justeringsmöjligheter.
                        Vad för bas?

                        Obs! Den lite mer intresserade/kunniga lägger alltid störst tyngd på framsystemet+ev. bas och skippar "hatthyllehögtaleri".
                        Men jag antar att du inte vill hacka sönder orginalaren och då kommer det säkerligen bli bra nog för dig.

                        Jag må vara handlare, men detta bör ses som informativt ihop med 3.5 test. här på forumet.

                        Pierre

                        Precis som du säger så vill jag ju inte modifiera bilen för mycket. Och anledningen att jag vill ha något i hatthyllan är ju att 3,5" inte möter upp en 10" särskilt bra (antar jag).
                        Så då kanske Emphaser ECP25-G5 skulle passa bra. De spelar väl bättre än ECX130-G5? Eller är ECP25 olämpliga att ha i hatthyllan? (med lådor till högtalarna i båda fallen förstås)

                        Basen är en gammal 10" DLS W110B 120W RMS, blir nog inköp av en lite finare bas på sikt.
                        En 4ohm 10" är det som gäller, men hur mycket är värt att lägga ? Steget Hertz HE4 (200W RMS) ska ju orkar driva den fullt ut helst.
                        Last edited by volvopowr; November 29, 2011, 23:30.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by volvopowr View Post
                          Precis som du säger så vill jag ju inte modifiera bilen för mycket.
                          Och anledningen att jag vill ha något i hatthyllan är ju att 3,5" inte möter upp en 10" särskilt bra (antar jag).

                          Så då kanske Emphaser ECP25-G5 skulle passa bra. De spelar väl bättre än ECX130-G5? Eller är ECP25 olämpliga att ha i hatthyllan? (med lådor till högtalarna i båda fallen förstås)

                          Basen är en gammal 10" DLS W110B 120W RMS, blir nog inköp av en lite finare bas på sikt.
                          En 4ohm 10" är det som gäller, men hur mycket är värt att lägga ? Steget Hertz HE4 (200W RMS) ska ju orkar driva den fullt ut helst.
                          3.5or med en bas framtill kan bli riktigt bra.

                          Förstog inte kitet först, men nu kom jag på, rätt prisbild. Helt OK!
                          (kitet kan prestera mer med bättre steg, coaxerna är mer lättdrivna)

                          Lägga? Fattade som du hade steg. HE4 blir bra om du ska hålla dig under 2k.

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by volvopowr View Post
                            3" eller 3,5" högtalare i instrumentbrädan. Kommer att drivas av stereon.
                            (prisklass max 700kr.)
                            Hittade dessa på Hifikit: Peerless Full Range 830986 3"
                            Är dem något att ha?
                            Ja, de funkar bra.
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Horsyhorse View Post
                              3.5or med en bas framtill kan bli riktigt bra.

                              Förstog inte kitet först, men nu kom jag på, rätt prisbild. Helt OK!
                              (kitet kan prestera mer med bättre steg, coaxerna är mer lättdrivna)

                              Lägga? Fattade som du hade steg. HE4 blir bra om du ska hålla dig under 2k.

                              Pierre
                              Ursäkta om jag var otydlig. Jag hade tänkt skaffa HE4 men säg att jag istället väljer ett något kraftigare steg. Då bör man ju kunna driva kittet utan problem och sedan komplettera med en lite bättre bas.
                              En Hertz ES250 i 20L sluten låda borde väl passa bra? Frågan är vad man ska välja för steg...

                              Har SPL Dynamics ICE 150.4 bra ljudkvalitet? Det ser ut att ligga mycket bra till pris och effekt mässigt.
                              Last edited by volvopowr; November 30, 2011, 15:55.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                tja

                                är det en för 799 kr??? :O
                                https://www.blekingebilradio.se/prod...-rm62-midbasar
                                snabb hjälp tack
                                Katrineholm

                                Comment

                                Working...
                                X