Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Wiechert View Post
    tycker inte det är värt att starta en tråd om det så skriver här.
    Vad i teorin är bäst. Bas och port uppåt. 20cm mellan bas och tak i bilen.
    Bas och port bakåt lika högt mellan låda och tak. 20cm~

    Känns som det borde vara bättre att spela uppåt än bakåt då lådan kan vara rätt friskt i vägen för ljudvågorna som skall gå framåt?
    Jag byggde en testlåda till min bil förra våren för att testa var i skuffen lådan presterade bäst (läs spela högst). Låg lådan ner med bas och port rakt upp mitt i skuffen så spelade den ca;3db lägre än när det stod längre bak i skuffen, vinklad snett uppåt. Provade även att flytta runt lådan och ha basen spelandes rakt båkt, åt sidan m.m. men det som funkade bäst då var iaf snett uppåt / bak rätt nära bakluckan.

    De erfarenheter jag fått genom år jag lattjat med bilstereo är att teori och praktik ofta går skilda vägar, gör om gör rätt är något man ofta hör eka i skallen när man bygger även om man inte alltid vet vad rätt är.
    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Luktar bränt elektronik utav slutsteget när jag höjjer volymen så det spelar ganska hårt, någon som vet om det är någon fara? =) har öppnat steget och kikat och allt ser ut som innan. Steget tkr jag inte blir för varmt heller.

      HXA3K Slutsteg
      3st SPL V300S4 12" (ca 500wrms styck på dem)
      1,33 ohm kopplat
      Last edited by Zäta; May 24, 2011, 23:14.
      Originally posted by Softis
      Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        När basen börjar lukta och steget går in i protect, är det ett tecken på att jag har för lite ström? Har en orion hcca 12a och ett DD M3 steg och ett 55ah batteri fram och ett 185ah batteri bak.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Mät spänningen på stegets strömplint när detta händer, då får du "svart på vitt" om du har strömproblem. Men det verkar ju som att strömmen kan vara boven förstås.

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Optima View Post
            Mät spänningen på stegets strömplint när detta händer, då får du "svart på vitt" om du har strömproblem. Men det verkar ju som att strömmen kan vara boven förstås.
            Den sjunker under 10v ibland me gainen runt halv och cliplampan på baskontrollen blinkar ibland. måste väl vara batterierna då.. eller att generatorn laddar dåligt kan väl ha lite med saken att göra också? får prova byta kol, funkar inte de så blir de mer batterier

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Kolla för säkerhets skull hur spänningen är på båda batteriernas poler, så att du inte har dålig kontakt någonstans. Steget kan dra rejält med ström i 1 Ohms belastning, alla saker måste ha bra kontakt och batterierna bra laddade.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Optima View Post
                Kolla för säkerhets skull hur spänningen är på båda batteriernas poler, så att du inte har dålig kontakt någonstans. Steget kan dra rejält med ström i 1 Ohms belastning, alla saker måste ha bra kontakt och batterierna bra laddade.
                mäter ja direkt på batterierna utan bilen igång så är de 12.4v på båda, med bilen igång runt 14.4, och på steget när jag lyssnar som vanligt är det runt 13-14v. Men det är när jag drar på volten sjunker, är det bättre med typ 3st 95a batterier än ett 185a?

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Hur är jordpunkten?

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by The one n only View Post
                    Hur är jordpunkten?
                    Jag har jordat i bältesfästet bak och det är helt ren plåt.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Nu menade jag ju att du skulle mäta på batteripolerna när du spelade så högt att cliplampan blinkar, för att jämföra med spänningen på stegen. Glömde att skriva det.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by The one n only View Post
                        Hur är jordpunkten?
                        Kom på att jag ljög lite där, det är det bakre batteriet som är jordat i karossen, slutsteget är jordat direkt på det bakre batteriet, men de ska väl inte spela nån större roll?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Någon som har ett bra tips på att få iser portarna ifrån basreflexröret om man har limmat fast de i röret?
                          har provat och värmt lite lätt utan något resultat!
                          Originally posted by Softis
                          Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            hej, orkar ej göra en tråd så då frågar jag här.
                            vilket steg är bättre än det andra och varför. (strunta i prisskilnaden)
                            1st MTX Thunder Elite 1501D
                            VS
                            1st Zachry R1500D
                            VS
                            1st MDS Torque - T5

                            vill driva en Orion HCCA-10.2
                            Last edited by haapppoooo; June 17, 2011, 02:04.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              vill veta om man kan göra en låda som är:?

                              med basen på denna sida?

                              jag gjorde en låda med probox2000 men lådstorleken den räknar är det en tom låda eller med den bas man ställt in?
                              Last edited by haapppoooo; June 17, 2011, 02:43.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Probox räknar inte rätt iaf så bortse från det. Men ja, du kan sätta basen på vilken sida du vill.

                                Det är bra till kapritningar dock.
                                /tycker Erik.

                                Comment

                                Working...
                                X