Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Carazide View Post
    När jag vill förbinda kablar köper jag polskor, och utrustar dem med extra långa skruvar istället för originalskruvarna. Det gör att det garanterat är kontakt. Inte det snyggaste kanske, men helt klart det bästa, billigaste och säkraste.

    Bara se till att linda in polskon och de skalade delarna av kablarna i riktig eltejp, och se även till att de inte kläms någonstans så att tejpen kan skavas av.

    Alla former utav " ihoptryck " litar jag inte riktigt på, då det känns som de kan släppa när som.

    Skruvar är det som gäller!
    Ska med glädje ta med en kabelbit med en tryckt kabelsko till elmia, får du loss den.... ja du!

    Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

    VEM FAAAN VAR WIECHERT?

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by Stickan View Post
      Ska med glädje ta med en kabelbit med en tryckt kabelsko till elmia, får du loss den.... ja du!
      Tyvärr skall jag inte till Elmia (((

      Men jo, det är klart man kan trycka så det sitter ordentligt, men då skall man ha grejer till det Om en lekman klämmer ett kopparör med en vanlig polygrip tex så är det inte direkt garanterat att det blir ett bra resultat

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Carazide View Post
        Tyvärr skall jag inte till Elmia (((

        Men jo, det är klart man kan trycka så det sitter ordentligt, men då skall man ha grejer till det Om en lekman klämmer ett kopparör med en vanlig polygrip tex så är det inte direkt garanterat att det blir ett bra resultat
        Därför använder vi sån här när det ska klämmas kablar
        http://www.skyllermarks.se/sv/produk...sning-16-95-mm
        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

        www.garaget.org/Frippe_L

        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Frippe_L View Post
          Därför använder vi sån här när det ska klämmas kablar
          http://www.skyllermarks.se/sv/produk...sning-16-95-mm
          Ja, " vi " kanske gör det, men inte alla är stolta ägare av ett sådant fint verktyg

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Carazide View Post
            Ja, " vi " kanske gör det, men inte alla är stolta ägare av ett sådant fint verktyg
            Jag o stickan är inte heller ägare till ett, vi lånar det när det behövs
            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

            www.garaget.org/Frippe_L

            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Men även Biltemas stora kabelskotång har ju "fått godkänt" av flera stereobyggare här. Visserligen lirar den inte i samma division som tången från Skyllermarks, men funkar ändå tillräckligt bra.

              Äger en sån själv och tycker den klämmer ordentligt.

              Att jag tog upp detta med "liten rörbit och skruvstäd" beror på egen erfarenhet av klämning i skruvstäd. Skulle göra en ny batterijordkabel till min förra 240 (en hel del år sedan) och klämde på en kabelsko med hjälp av skruvstäd, dock utan att stoppa dit ett föremål som deformerade kabelskon en aning.

              Tyckte det blev en bra klämning, drog åt rejält, men då jag provdrog i kabelskon så lossnade den.
              Last edited by Optima; April 10, 2011, 20:34.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Optima View Post
                Men även Biltemas stora kabelskotång har ju "fått godkänt" av flera stereobyggare här. Visserligen lirar den inte i samma division som tången från Skyllermarks, men funkar ändå tillräckligt bra.

                Äger en sån själv och tycker den klämmer ordentligt.

                Att jag tog upp detta med "liten rörbit och skruvstäd" beror på egen erfarenhet av klämning i skruvstäd. Skulle göra en ny batterijordkabel till min förra 240 (en hel del år sedan) och klämde på en kabelsko med hjälp av skruvstäd, dock utan att stoppa dit ett föremål som deformerade kabelskon en aning.

                Tyckte det blev en bra klämning, drog åt rejält, men då jag provdrog i kabelskon så lossnade den.
                Tja, det där du säger med att provdra är ju det allra allra viktigaste. Kan man dra i grejjerna ordentligt utan att det lossnar, så kan man ju i princip göra exakt hur man vill. Tyvärr känns det som att många hoppar just den delen för att de inte vill " dra loss " det som de precis klämmt/skruvat dit, för att de inte vill göra om det

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Eller så gör man som skogholm Aka puttmeister skaffar en sån här
                  http://www.youtube.com/watch?v=ZQSQp...eature=related

                  dock lite dyr tror det var ca 15000 pengar för den

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by The one n only View Post
                    Eller så gör man som skogholm Aka puttmeister skaffar en sån här
                    http://www.youtube.com/watch?v=ZQSQp...eature=related

                    dock lite dyr tror det var ca 15000 pengar för den
                    Tänk om man hade tillgång till en sån där stark liten rackare
                    Originally posted by Softis
                    Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Zäta View Post
                      Tänk om man hade tillgång till en sån där stark liten rackare
                      Lägger hellre mina 15k på ett steg till faktiskt, och köper ett gäng polskor

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Världens mest onödiga grej tror jag. Jag har 4 batterier och 2 slutsteg och inte en enda kabelsko. Funkar ändå
                        Hopp, ska man göra nu då?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Whoa 5000kr för en kabeltång... Köp en sån här;

                          http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...Kabelskopress/

                          Funkar perfekt! 110kr kan man leva med :P

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Carazide View Post
                            Lägger hellre mina 15k på ett steg till faktiskt, och köper ett gäng polskor
                            Mycket sant det du säger
                            Originally posted by Softis
                            Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Skulle inte någon kunna skriva en bra guide hur man ställer nivåerna med hjälp av ett ociliskop.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by hanspettersson View Post
                                Skulle inte någon kunna skriva en bra guide hur man ställer nivåerna med hjälp av ett ociliskop.
                                http://www.bde.se/labbar/elab010a.pdf

                                kanske en hjälp på vägen

                                Comment

                                Working...
                                X