Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Handlar om längd på kablen med. Är det bara en meter det handlar om, eller är det enda från batteriet fram? Kablen är väl förhoppningsvis avsäkrad så det värsta som kan hända är att säkringen går. Ha bilen på så generatorn laddar, högre spänning, lägre ström genom kabeln. Om du lastar steget lägre än 2ohm är nog kablen för klen dock, om det nu är 21mm.
    Last edited by Hanatsu; April 9, 2011, 11:32.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by Hanatsu View Post
      Handlar om längd på kablen med. Är det bara en meter det handlar om, eller är det enda från batteriet fram? Kablen är väl förhoppningsvis avsäkrad så det värsta som kan hända är att säkringen går. Ha bilen på så generatorn laddar, högre spänning, lägre ström genom kabeln. Om du lastar steget lägre än 2ohm är nog kablen för klen dock, om det nu är 21mm.
      kabeln är ca 5m. Kommer hamna på 1.33 ohm
      så jag skippar nog det och väntar på att min säkring kommer istället då.
      har en 50mm2 kabel redan så.
      Originally posted by Softis
      Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Här är en lista på kabeltjocklek vs längd. Enligt den bör du ha 50mm2 om du har kabeln fram, men de räcker med 21mm2 om det är batteri bak med och kablen inte är längre än ett par meter.

        http://www.pdfblekingebilradio.se/Maxavsakring.pdf

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Hanatsu View Post
          Här är en lista på kabeltjocklek vs längd. Enligt den bör du ha 50mm2 om du har kabeln fram, men de räcker med 21mm2 om det är batteri bak med och kablen inte är längre än ett par meter.

          http://www.pdfblekingebilradio.se/Maxavsakring.pdf
          Tackar batteriet sitter dock fram.
          När jag sen har skaffat mig en bil så tänkte jag montera 2st batterier, det originala fram och sen ett extra bak, jag kommer dra 50mm2 kabel imellan betterierna, borde inte jag använda samma tjocklek på kabeln till slutsteget också då? Tänkte om det kan bli spänningsfall eller liknande? är inte så hajj på el som du kanske märker.
          Och kan man skarva ihop 2st 50mms kablar utan att det blir några problem? är osäker på att min
          nuvarande 50mm2 kabel kommer räcka om jag ska ha en V70.
          Originally posted by Softis
          Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Zäta View Post
            borde inte jag använda samma tjocklek på kabeln till slutsteget också då?
            Ur spänningsfallssynpunkt behövs det inte ifall längden bara är typ 1-2 meter, däremot ska ju kabelarean vara anpassad till säkringen också.

            Räknar man på att steget kan ge ut 1600 WRMS vid 1,33 Ohm och har 70% verkningsgrad så hamnar strömförbrukningen på runt 160 A, med en sån säkringsstorlek krävs minst 35-40 mm2 kabel. Med andra ord är det lämpligt att även sätta 50 mm2 från bakre batteri till slutsteg också.

            Originally posted by Zäta View Post
            Och kan man skarva ihop 2st 50mms kablar utan att det blir några problem?
            Är det en seriös skarv, som tex ett kopplingsblock eller liknande, så ska det funka utan problem. Att ta en "liten rörbit" och klämma ihop i ett skruvstycke gör däremot att man definitivt förtjänar ett rejält kok stryk.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Optima View Post
              Att ta en "liten rörbit" och klämma ihop i ett skruvstycke gör däremot att man definitivt förtjänar ett rejält kok stryk.
              Eller som jag såg en korvkiosksraggare hade gjort..
              Han hade skalat av ~5cm av höljet på var kabel tagit transparent sånhär vanlig hushållstejp å tejpat ihop dom sida vid sida.

              Höll på dö av skratt xD

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Optima View Post

                Är det en seriös skarv, som tex ett kopplingsblock eller liknande, så ska det funka utan problem. Att ta en "liten rörbit" och klämma ihop i ett skruvstycke gör däremot att man definitivt förtjänar ett rejält kok stryk.
                Rörskarv avsedd för lödning då?

                Eller pressskarv (som inte ÄR ngt annat än en rörbit, fast matrialet är anpassat för hanteringen) är inte heller ok då?

                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Optima View Post
                  Ur spänningsfallssynpunkt behövs det inte ifall längden bara är typ 1-2 meter, däremot ska ju kabelarean vara anpassad till säkringen också.

                  Räknar man på att steget kan ge ut 1600 WRMS vid 1,33 Ohm och har 70% verkningsgrad så hamnar strömförbrukningen på runt 160 A, med en sån säkringsstorlek krävs minst 35-40 mm2 kabel. Med andra ord är det lämpligt att även sätta 50 mm2 från bakre batteri till slutsteg också.

                  Är det en seriös skarv, som tex ett kopplingsblock eller liknande, så ska det funka utan problem. Att ta en "liten rörbit" och klämma ihop i ett skruvstycke gör däremot att man definitivt förtjänar ett rejält kok stryk.
                  Hehe tackar

                  Borde det inte funka fint och skala av båda ändarna på kabeln och sedan "linda" ihop kablarna med varandra och löda ihop dem, eller räknas det som åt det "failade" hållet kanske?
                  Originally posted by Softis
                  Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Hmpf, ni vet vad jag menar.

                    Jo, att löda ihop kablarna funkar förstås.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Men att löda ihop grova strömkablar är allt annat än enkelt. Försökte förra året med en kompis 50mm2 kabel, gasbrännare och lod. Det blev skräp. Köp ett distributionsblock istället.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

                      More to come...

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Äh lägg kablarna jämte varandra och ett par gummiband runt, snurra in dom i lite toapapper så blir de isolering med

                        Skämt å sido, var noga med alla övergångar. Fixat bilar där kontaktresistansen i skarvar varit så hög att det var spänningsfall på 1-1,5V. Detta var ett extremt fall där en snubbe hade tryckt in 2st 21mm² kablar i varandra och tejpat med silvertejp. Det hade kommit in fukt och oxiderat sönder "skarven".

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          ordentliga fastsatta Presskabelskor och ett distrubitionsblock typ skyllermarks

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            När jag vill förbinda kablar köper jag polskor, och utrustar dem med extra långa skruvar istället för originalskruvarna. Det gör att det garanterat är kontakt. Inte det snyggaste kanske, men helt klart det bästa, billigaste och säkraste.

                            Bara se till att linda in polskon och de skalade delarna av kablarna i riktig eltejp, och se även till att de inte kläms någonstans så att tejpen kan skavas av.

                            Alla former utav " ihoptryck " litar jag inte riktigt på, då det känns som de kan släppa när som.

                            Skruvar är det som gäller!

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Tackar för lite ideér allt folk
                              Originally posted by Softis
                              Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Har en fråga.

                                Jag har två slutsteg, och när de är igång, så piper/tjuter de.

                                Vet inte om det har varit så alltid, men det känns som det blivit högre nu.

                                Vad kan det bero på? Är något fel? Om något är fel, vad kan det vara, och är det lätt att åtgärda?

                                Comment

                                Working...
                                X