Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Hanatsu View Post
    Täck hela ytterplåten, om du har någon mellanvägg så skadar det inte att dämpa den med. 1 eller 2 lager beroende hur kraftiga högtalare du har där Dörrsidorna kan väl vara 80x40 nåt? 3 kvm dämpmatta nåt, så räcker det.
    Ähh, det var inget, såg nu hur stora varje ark var.

    Så täcka insida av dörrar med typ silentcoat, och dämpa hatthylla med någon typ av träskiva. Någon skillnad på ifall träskivan är ovanför eller under originaldelen av hatthyllan?
    Last edited by tbaum; March 28, 2011, 20:33.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by Carazide View Post
      Jahapp, klurat ut en ny låda hoppas jag, men blir inte klok på om jag tänkt rätt, så, ja.

      Skall vara en låda för 2 15" basar, som är 400mm/diameter och med en 100mm bred slotport i mitten mellan basarna.

      Yttermåtten skall vara h500xb900d380

      Skivorna då:

      topp&botten: 900x380
      sida+sida: 456x336
      Baksida: 900x456
      Framsidan, som då består av två skivor, för att forma en 10cmbred slotport mellan
      basarna: 400x456
      Slotportens väggar (dvs de som går in i lådan): 456x280 (vilket lämnar 10cm mellan portens vägg, och baksidan.

      får det till en 130l~ låda

      Blir denna lådan bra tro? Det är tänkt att slotporten skall återspegla två 6" portar.

      Material: 22mm Spån
      Lådans byggvolym är 131,2 liter, men när porten och basarna sitter på plats så får jag det till runt 101 liter (räknar 5 liter per bas). Avstämningen verkar hamna på 50-51 Hz i så fall, lite högt till musik åtminstone.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Optima View Post
        Lådans byggvolym är 131,2 liter, men när porten och basarna sitter på plats så får jag det till runt 101 liter (räknar 5 liter per bas). Avstämningen verkar hamna på 50-51 Hz i så fall, lite högt till musik åtminstone.
        Hm, man kan ju alltid bygga vidare och göra en L formad port - detta bör sänka avstämningen va?

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Ja, men då får du göra ett "L" åt båda hållen eftersom porten sitter i mitten.

          Förresten, slotporten har större area än 2 st 6" portar.

          Slot = 456 cm2
          2 st 6" = ca 363 cm2
          Last edited by Optima; March 28, 2011, 20:39.

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by tbaum View Post
            Ähh, det var inget, såg nu hur stora varje ark var.

            Så täcka insida av dörrar med typ silentcoat, och dämpa hatthylla med någon typ av träskiva. Någon skillnad på ifall träskivan är ovanför eller under originaldelen av hatthyllan?
            Det jag länkade til var bara enkla ark, finns även bulpack av båda mattorna med totalt 4kvm matta för ca 700kr, räcker både till dörrar och tak. Om du ska fästa en träskiva i originalhatthyllan så bör du hellimma dom så inte hatthyllan kan slå mot träkivan. Hur du sen sätter den spelar ingen roll.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Det jag länkade til var bara enkla ark, finns även bulpack av båda mattorna med totalt 4kvm matta för ca 700kr, räcker både till dörrar och tak. Om du ska fästa en träskiva i originalhatthyllan så bör du hellimma dom så inte hatthyllan kan slå mot träkivan. Hur du sen sätter den spelar ingen roll.
              Bah. Nu börjar jag få idéer som (täcka taket..) som kommer sluta med att bilen hamnar på skroten för att jag börjat med något som det inte finns något slut till :P

              Men dämpning får då köpas in innan det här påbörjas.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                En slotport skall väl ha samma längd som en aeroport för att få samma avstämning va?

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Om arean är samma så...
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    skulle det funka att koppla såhär och hur många ohm skulle basen spela på om den har 2x2ohm spolar?

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by malmberg View Post
                      skulle det funka att koppla såhär och hur många ohm skulle basen spela på om den har 2x2ohm spolar?

                      då får du 1ohm, kolla att steget klarar det bara.
                      TEAM STALLBASVERKSTAN
                      Tack till min sponsor:
                      AI-GROUP.se
                      Samt stort tack till:
                      Elektronikservice i hemse
                      Seastreamsgarage.se

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by kaslinkov View Post
                        då får du 1ohm, kolla att steget klarar det bara.
                        okej bra då hade ja tänkt rätt, jo jag har ett dd m3 så de borde ju klara 1 ohm

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Vad för sorts musik är mest "skadligt" för basarna egentligen? eller är det volym kontrollen som är farligast kanske? hehe
                          Originally posted by Softis
                          Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Zäta View Post
                            Vad för sorts musik är mest "skadligt" för basarna egentligen? eller är det volym kontrollen som är farligast kanske? hehe
                            Korta svar:
                            Ingen.
                            Ja.
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Lite längre, men ändå korta svar är: Vid lägre hz så tål basarna inte lika mycket.
                              Svar på nr 2 är: Ja
                              Hopp, ska man göra nu då?

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Fyller i med lite teknisk information

                                Halverad frekvens = Fyrdubbel konrörelse vid samma ljudtryck. Från 50Hz till 25Hz = 4x konrörelse och vice versa. Om du vill spela djupt krävs det stor konyta och hög Xmax.

                                Som Lonefox säger är inte för hög effekt nyttigt. Det som skadar högtalare mest är distad signal från Hu/Steg. För svaga förstärkare som klipper signalen kan vara värre än överdrivet starka, å andra sidan så skruvar man normalt ner om det låter dåligt.

                                Comment

                                Working...
                                X