Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Bagarn View Post
    Läste att bandpasslådan klipper en del av övre och undre registret
    När bandpasslådan delas relativt lågt i frekvens så märks det inte speciellt mycket, dock beror det även på vilket frekvensomfång man har designat lådan för.

    Det är däremot svårare att få bandpasslådan lika tajt i ljudet som tex basreflex, vilket kan göra att den inte låter riktigt som man vill till rapp musik. Men rätt byggd bandpasslåda kan spela ganska tajt, det är ingen omöjlighet.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Hur stor roll spelar själva huvudenheten om man har en extern Dsp? Är den fortfarande lika viktig som om man skulle göra alla inställningar i spelaren?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Det är faktiskt större skillnad än man kan tro. Bytte från Alpine 9681 till 9965 och var tvungen att ställa om eq-n totalt.
        /tycker Erik.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Robsarve View Post
          Det är faktiskt större skillnad än man kan tro. Bytte från Alpine 9681 till 9965 och var tvungen att ställa om eq-n totalt.
          Okej, jag sitter och funderar på vad det är man ska ha. Vad mer behöver man än en PXA-H701? En huvudenhet för att spela upp musiken till? Och spelar det då någon roll om den är speciellt bra, eller kan man använda vilken som helst?

          Sen finns det ju så mycket andra tillbehör till PXA-H701, som RUX-C701 etc.
          Och likadant med Bit One?

          Annars kanske det är bäst att bara köpa en P99Rs för att slippa allt annat runtomkring med Optisk matning etc.

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Om du inte väljer en Alpinespelare med AI-net måste du ha RUX.

            Det är i stort sett bara vissa av Alpines DVD-spelare som kan styra PXAn så med de andra så måste du ha en rux för att kunna ställa annat än volymen.

            Bit1 kommer med kontrollpanel och kan ställas via dator, så den är lite mer flexibel.

            Hade jag köpt en ny enhet nu hade p99rs stått högst upp på listan. Den låter riktigt, riktigt bra.
            /tycker Erik.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Robsarve View Post
              Om du inte väljer en Alpinespelare med AI-net måste du ha RUX.

              Det är i stort sett bara vissa av Alpines DVD-spelare som kan styra PXAn så med de andra så måste du ha en rux för att kunna ställa annat än volymen.

              Bit1 kommer med kontrollpanel och kan ställas via dator, så den är lite mer flexibel.

              Hade jag köpt en ny enhet nu hade p99rs stått högst upp på listan. Den låter riktigt, riktigt bra.
              Okej, då förstår jag. Det jag tycker är jobbigt med alpine är att dom har dåligt utbud med bra spelare som kan spela upp musik via usb eller iPod. Eller har jag letat dåligt?

              Bit1 verkar ju enklare, då undrar jag bara som sagt vad man ska ha för huvudenhet till den och vad för krav som ställs på enheten?

              En p99rs är väl vad det lutar mest åt just nu, då jag själv planerar på att åka till usa, samt har vänner som bor där, kostar ca 8000 kr där. Väldigt stor skillnad.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Körde igår H701+Rux helt utan HU + ipod analogt och det gick såååå bra, men kanske inget för finsmakare (H701+RUX kostade ca 4000:- på ebay)
                Köpte sedan 9861 beg av pierre för 3000 så in total så blev det 7000:-
                Jag hade ju klarat mig med billigare HU eller ingen spelare alls, nu köptes den mest för att fylla hålet efter gamla stereon., CD kommer jag ju inte spela till vardags, då det är ju mest en dyr radio.

                Jag förstår inte hur 9861/65 kan skilja på ljud då dom bara ska mata ut det digitala som dom läser ifrån skivan ut digitalt på fibern.

                Jag tvivlar inte alls på att det är skillnad, men jag förstår bara inte hur det kan komma sig.

                Bit-1 kan inte justeras utan PC så det känns ju inte flexibelt.
                Eller har jag missuppfatat det ? iallafall därför jag gick och köpte 701 istället.

                /Nicholas
                Mitsubishi L300 minibuss
                VW Multivan T5

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Tänk på att USA maskiner bara har jämna frekvenser på radion.

                  99.2
                  99.4
                  99.6 Mhz

                  etc etc så lite svårt då att lyssna på P3 99.3Mhz (i stockholm)

                  Det borde givetvis gå att modifiera dom till europa variant med att löda om något litet inuti, men jag har hittat väldigt lite information om sådant på nätet, det verkar inte vara poppis
                  Mitsubishi L300 minibuss
                  VW Multivan T5

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Oloof View Post
                    Okej, då förstår jag. Det jag tycker är jobbigt med alpine är att dom har dåligt utbud med bra spelare som kan spela upp musik via usb eller iPod. Eller har jag letat dåligt?
                    9861 har en "full speed Ipod" kabel. Men den känns ju mer 2005 än 2011...
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Oloof View Post
                      Det jag tycker är jobbigt med alpine är att dom har dåligt utbud med bra spelare som kan spela upp musik via usb eller iPod. Eller har jag letat dåligt?
                      Inom kort kommer Alpines nya 511 och 701 paras ihop.

                      Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by savenlid View Post
                        Jag förstår inte hur 9861/65 kan skilja på ljud då dom bara ska mata ut det digitala som dom läser ifrån skivan ut digitalt på fibern.
                        De skall det ja. Uppenbarligen så skiljer det. Sen är det ju det där med Jitter...
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          De skall det ja. Uppenbarligen så skiljer det. Sen är det ju det där med Jitter...
                          Jo jitter kan jag förstå (dock kan man ju byta kristall även om inte allt jitter kommer enbart därifrån)

                          Ska läsa på lite , som jag minns det så var en CD skiva kanske inte helt digital, kodningen på skivan är ju lite speciell

                          Ska läsa och återkomma.

                          Har du sett till schemor på dessa 9861/65 ?

                          Jag har läst på nu
                          CD-A är stumt digitalt, ska inte finnas något som ska skilja för dom som stoppar ut digitalt, utom jitter då etc etc förstås.

                          http://en.wikipedia.org/wiki/Compact...ogical_formats

                          /Nicholas
                          Last edited by savenlid; December 21, 2010, 15:08.
                          Mitsubishi L300 minibuss
                          VW Multivan T5

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Gissar att problemen kommer in mellan skivan och den optiska kabeln...
                            /tycker Erik.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Robsarve View Post
                              Gissar att problemen kommer in mellan skivan och den optiska kabeln...
                              En inte allt för vågad gissning...

                              Om den som läser skivan gör det i en stadig jämn takt och matar ut i samma fina takt, samt att den som tar emot den digitala strömmen (H701) gör det anpassat till den takt som kommer in (clock-recovery på inkommande ström) så den undviker under-run och over-flow så ska fn inget kunna ske som ett mänskligt öra kan skilja på, så något uppenbart måste skilja eftersom det går att höra skillnad.

                              några 9861/65 701/rux schemor ?

                              /Nicholas
                              Mitsubishi L300 minibuss
                              VW Multivan T5

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by savenlid View Post
                                Tänk på att USA maskiner bara har jämna frekvenser på radion.

                                99.2
                                99.4
                                99.6 Mhz

                                etc etc så lite svårt då att lyssna på P3 99.3Mhz (i stockholm)

                                Det borde givetvis gå att modifiera dom till europa variant med att löda om något litet inuti, men jag har hittat väldigt lite information om sådant på nätet, det verkar inte vara poppis
                                Jo jag vet, om det inte går att lösa på något sätt så får jag väl lyssna på webradio via telefonen.

                                Originally posted by Robsarve View Post
                                9861 har en "full speed Ipod" kabel. Men den känns ju mer 2005 än 2011...
                                Okej, har läst och tittat lite nu på Bitone, och den verkar ändå lite simplare att börja med. Det är ju ändå mitt första seriösa bygge som jag just nu planerar för fullt.

                                Comment

                                Working...
                                X