Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Okej da kommer de att lata fint i 250hz da? Vill ha mycket midbas som kanns i brostet.

    MVH Micke Stall basverkstan
    TEAM STALLBASVERKSTAN
    Tack till min sponsor:
    AI-GROUP.se
    Samt stort tack till:
    Elektronikservice i hemse
    Seastreamsgarage.se

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Jo, vid 250 Hz kommer de att dundra på bra.

      Vilket är lite synd eftersom man vanligen har för mycket ljud vid 200-350 Hz i en bilkupé.

      Kicken i midbasen ligger runt 65 Hz.
      /tycker Erik.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        okej hur skulle du dela? Har ju mycket bas som moter upp underifran. Vill dela hogt upp eftersom 6.5" inte tal sa mycket, jag vill spela musik hogt.

        MVH Micke Stall Basverkstan
        TEAM STALLBASVERKSTAN
        Tack till min sponsor:
        AI-GROUP.se
        Samt stort tack till:
        Elektronikservice i hemse
        Seastreamsgarage.se

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Måste du ha samma delning på åttor och sexor?

          I en ideal värld hade jag låtit subben spel upp till 80 Hz, där åttor och sexor tar över och sen bara låtit åttorna gå till 160 Hz. Då jobbar de som rena midbasar och det brukar funka bra.
          /tycker Erik.

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Måste bara höra vad det är för kabel jag ska koppla mellan basarna, köpte ett kabel kitt från SPL : http://dbakuten.se/detail-item_id-318397 Är det den 10m långa kabeln?

            Visst ska jag paralellkoppla basarna? + till +, - till -?

            Håller på med en slotport låda och undrar när jag ska dra kablarna mellan basarna om jag ska bara borra ett hål i mitterväggen och sen täta med nå silikon? om det alls behövs?

            tackar för svar

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Robsarve View Post
              Måste du ha samma delning på åttor och sexor?

              I en ideal värld hade jag låtit subben spel upp till 80 Hz, där åttor och sexor tar över och sen bara låtit åttorna gå till 160 Hz. Då jobbar de som rena midbasar och det brukar funka bra.
              Nej dom ska delas olika, kor dom pa olika steg.
              Hur kan jag begransa det? passiva filter eller?
              TEAM STALLBASVERKSTAN
              Tack till min sponsor:
              AI-GROUP.se
              Samt stort tack till:
              Elektronikservice i hemse
              Seastreamsgarage.se

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Gissar på att stegen har filter du kan använda.
                /tycker Erik.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Jo det har det, men jag trodde du mena att jag maste dela bade nerat och uppat. Men det e bara att stalla steget pa 160hz da eller?
                  TEAM STALLBASVERKSTAN
                  Tack till min sponsor:
                  AI-GROUP.se
                  Samt stort tack till:
                  Elektronikservice i hemse
                  Seastreamsgarage.se

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Vad är skillnaden (ljudkvalité etc) mellan en koaxial och ett fullregister element? Vad är för/nackdelarna? Det pratas sällan eller aldrig om fullregisterelement när det gäller billjud, varför?

                    Finns det någon forumula för hur watten påverkas av en högtalares impedans? Det jag undrar över är hur ett slutsteg påverkas när man kopplar in ett element med t.ex 8 eller 6 ohm.
                    Last edited by grakka; October 15, 2010, 23:15.
                    Sponsrad av www.dipit.se

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Använder man samma diskant och mellanregister så låter de naturligtvis lika bra i sig. Men själva monteringen av diskanten framför mellanregistret gör att man får lite försämrande effekter av att att mellanregistrets ljud reflekteras i diskanthuset.

                      Det finns lösningar där man monterat in diskanten där mellanregistrets dammkåpa sitter (Kef UniQ, Morel Integra, Thiel US) och det löser i teorin en massa problem, men det ger ett nytt: Beroende på var konen befinner sig i sitt konutslag så får diskanten olika grader av hornladdning. Och det gör mellanregistret lite oroligt.

                      Men i bil så är den stora fördelen att man kan placera diskanten, vars riktning vanligen är kritisk för ljudbilden mer optimalt och mellanregistret lite annorlunda.
                      I många av de framgångsrikaste bilarna de senaste åren är diskanten direktriktad mot lyssnaren ("on-axis") medans mellanregistret spelar upp i rutan ("off-axis")

                      De flesta fullregisterelement av traditionell typ inte spelar tillräckligt högt, de har helt enkelt inte tillräckligt lång slaglängd. Men flera har använt Jordans element med bra resultat.

                      Formula är trots vad de säger på reklamen inget svenskt ord. Det heter formel.
                      Om slutsteget är helt laststabilt dubblar det effekten med halverad effekt.
                      Såna slutsteg är ovanliga och dyyyyra.
                      Men ett bra slutsteg har ca 85-90% mer effekt i 2 Ohm än i 4.
                      Så i ditt fall så ger ett steg som ger 100 W i 8 Ohm ca 145 W i 6 Ohm.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Måste fråga igen Vad det är för kabel jag ska koppla mellan basarna, köpte ett kabel kitt från SPL : http://dbakuten.se/detail-item_id-318397 Är det den 10m långa kabeln?

                        Visst ska jag paralellkoppla basarna? + till +, - till -?

                        Håller på med en slotport låda och undrar när jag ska dra kablarna mellan basarna om jag ska bara borra ett hål i mitterväggen och sen täta med nå silikon? om det alls behövs?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Ja, det är den där 2,5 mm2 kabeln som ska användas till basarna. Basarna parallellkopplas för att utnyttja steget fullt ut, det stämmer. Det är nog säkrast att täta hålet i mittenväggen där kablarna går igenom.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Robsarve View Post
                            ...Det finns lösningar där man monterat in diskanten där mellanregistrets dammkåpa sitter (Kef UniQ, Morel Integra, Thiel US)...
                            Lika som Amega också alltså(?), tycker den konstuktionen funkar riktigt bra jämfört med vanliga koaxialer med nån jätteplastgrej runt diskanten.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Optima View Post
                              Ja, det är den där 2,5 mm2 kabeln som ska användas till basarna. Basarna parallellkopplas för att utnyttja steget fullt ut, det stämmer. Det är nog säkrast att täta hålet i mittenväggen där kablarna går igenom.
                              Tackar så mycket ! då kan jag fortsätta med bygget

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                                Lika som Amega också alltså(?), tycker den konstuktionen funkar riktigt bra jämfört med vanliga koaxialer med nån jätteplastgrej runt diskanten.
                                Hertz ska också ha ett sådant kit
                                Hopp, ska man göra nu då?

                                Comment

                                Working...
                                X