Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    brukar använda uretanlim eller vad det kallas, har lite samma funktion som pu-skumm... dvs sväller ut i eventuella ojämnheter och sitter som i helvete när det härdat! rekomenderas starkt.
    och ett tips är att det fungerar även utmärkt att använda spikpistol eller vanlig spik när man bygger låda, då det är limmet som håller ihop lådan sedan

    mvh
    Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Aha, är det dyrt? Lätt att få tag på?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        T.ex Bostic 800/810 är såna expanderande trälimmer. Brukar vara någon tia dyrare per flaska och finnas hos välsorterade bygghandlare.

        Tänk på att PU-lim avger isocyanater som är stygga saker så ha bra ventialtion där du jobbar!
        /tycker Erik.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by kaslinkov View Post
          Vad tror ni om den har ladan? Det e 2 Cerwin vega V-Max 12" i en lada pa 100 liter netto med 4 3" portar
          Bilen e en Volvo S60, dar basen ska spela in genom skidluckan.
          Sista bilden visar ungefar skuffen runt basladan, har mer plats bakom ladan dock, dar stegen ska sitta. Har kopt till ett till Ground zero 4kanals steg. Sa har nu
          1st groundzero gzha 4150 4x100watt rms i 4ohm. Till dorrarna
          2st groundzero gzha 2350X 1x900watt rms mono 2ohm, Till basladan 2x12"
          1st groundzero gzha 2250x 2x 250watt rms i 2ohm, till hatthyllan 2x8"
          Uppar lite,
          vad tror du om den här lådan robsarve?
          oops bilder på föregående sida...
          mvh micke
          TEAM STALLBASVERKSTAN
          Tack till min sponsor:
          AI-GROUP.se
          Samt stort tack till:
          Elektronikservice i hemse
          Seastreamsgarage.se

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Själva lådidén är inte dum. (om volymen/portarna är rätt har jag inte räknat på)

            Se till två saker för bästa bas:
            1. Få ryggstödsbaksidan så stabil som möjligt.
            2. Se till att det är tätt runt lådan så allt tryck kommer framåt och inget slinker ut bakåt.
            /tycker Erik.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Jo volymen och roren ska ge en avstammning runt 50hz, en kompis har raknat fram det, och ska gora CAD sagritningar.
              Ar det risk for blasljud med 4 sa pass sma portar som 3"?
              Ar det nagon risk att portarna och basar far natt missljud nar de spelar riktade lite mot varandra?
              Hur far jag ryggstodet stabilt? Dampmatta eller mdf?
              Hur tatar jag lattast till en acepptabel niva runt ladan?
              Tacksam for all hjalp, for den har ladan vill man bara saga en gang, med alla dessa vinklar!
              Mvh Micke
              TEAM STALLBASVERKSTAN
              Tack till min sponsor:
              AI-GROUP.se
              Samt stort tack till:
              Elektronikservice i hemse
              Seastreamsgarage.se

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Jag har köpt en ny bil och kopplade nu in min sony CDX-M700R men hittar inte kontrollen. Jag kan koden men saknar kontrollen, har ni något tips på hur man kan låsa upp den utan kontroll?

                /Sarah


                Originally posted by Administrator View Post
                Denna tråd är till för dig som nybörjare som av någon anledning inte vill starta en ny tråd för din fråga.

                Alla frågor (om bilstereo) är OK - ingen fråga är för dum.

                Till er som svarar: Var extra tydliga och pedagogiska. Tänk på att det är en nyfiken nybörjare som undrar. Citera frågan du svarar på (och inget annat tack) så det går lätt att läsa.

                Mycket nöje!

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by jonash View Post
                  Du borde ej behöva delningsfilter på hornen. Men det beror lite på specen på dem.

                  Om du kopplat 6.5orna fram i serie så har du 8 ohm, inte 2.

                  /Jonas
                  Okej. Då kanske det kan vara värt att testa. Specsen vet jag faktiskt inte, står inte speciellt mycket på dem så att säga. Får helt enkelt testa.
                  på ett par 6.5" middar. Borde man inte dela i övre så de inte spelar över visst högt i frekvens?

                  De är parellelkopplade, skrev nog lite vilse.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by FarmoR View Post
                    Okej. Då kanske det kan vara värt att testa. Specsen vet jag faktiskt inte, står inte speciellt mycket på dem så att säga. Får helt enkelt testa.
                    på ett par 6.5" middar. Borde man inte dela i övre så de inte spelar över visst högt i frekvens?

                    De är parellelkopplade, skrev nog lite vilse.
                    Horn brukar återge hela vägen upp i frekvens, så det är snarare nedåt man brukar få dela av dem så de inte skall försöka återge bas.

                    Men vad är det fär horn? Är det ett bashorn, eller ett mellan+diskant horn?

                    /Jonas
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by kaslinkov View Post
                      Ar det risk for blasljud med 4 sa pass sma portar som 3"?
                      Ja. Använd konade portändar för att minimera det.

                      Originally posted by kaslinkov View Post
                      Ar det nagon risk att portarna och basar far natt missljud nar de spelar riktade lite mot varandra?
                      Nej

                      Originally posted by kaslinkov View Post
                      Hur far jag ryggstodet stabilt? Dampmatta eller mdf?
                      Hur tatar jag lattast till en acepptabel niva runt ladan?
                      Jag hade lagt ett lager skumgummi mellan ryggstödet och en MDF-skiva, sen sågat till passbitar för att täta mellan den skivan och lådan.
                      /tycker Erik.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Tjena!

                        Just hittat hit!
                        Har själv pysslat en del med ljud för många år sen, typ från 93-00, har sedan dess inte lagt ner så mycket tid på det och givetvis har man ju glömt av en hel del......

                        Fråga 1:
                        Började för ca ett år sen att försöka snickra ljud i en Golf Mk1 Cab -89 som jag fortfarande äger (har tänkt att sälja, frågan är bara när) men jag är inte helt nöjd.
                        Problemet är ju lite av ljudet som försvinner när taket fälls ner, speciellt basen.

                        Det låter väl okej, men lite mer oomph i basen skulle ju inte vara fel
                        och jag har nu två st 10" basar liggandes i skuffen i en varsin låda (tänkte det skulle ha räckt med en, men det gjorde det inte) Vill nu ersätta det på något vis.
                        Såg här på forumet att man rekommenderade att lägga en bas under instrumentpanelen på en Megane, och det kan ju absolut vara något för mig att testa, men en annan tanke jag hade i samband med bas i skuffen osv är att hur vet man att basen lämpar sig för små lådor, stora lådor, sluten, basreflex mm? Har för mig det hade nåt att göra med QTS värdet, eller liknande?

                        Men om jag nu skulle vilja prova att lägga ner en bas i reservhjulsbaljan på golfcabben, vad bör jag tänka på då? tips? idéer?

                        Fråga 2:
                        Har även en Saab 9-5 Kombi som vardagsbil, med AS-2 systemet.
                        Är bra sugen på lite extrabas, men är där helt inne på att sänka ner en bas i reservhjulsbaljan. Jag vill helst inte ha en låda som står och stjäl utrymme i skuffen, man vet aldrig när utrymmet kan behövas. Men vilken storlek på bas (basar?) kan vara lämplig att lägga ner? Samt rekommendation på bas till överkomliga pengar?
                        Planen är också att byta ut stereon mot något annat med DVD uppspelning, GPS mm.
                        Jag har ännu inte tittat bakom originalstereon, men jag misstänker att det inte är något STD ISO-Kablage som sitter där bakom, eller hur ligger det till? Ställer det till något annat problem när jag vill byta stereo? Rattknapparna vet jag att de inte kommer att funka om man inte köper Pioneer eller vad det var nu för märke.

                        Steg har jag kvar sen förut, och ett steg köpte jag begagnat fast nytt i kartong för snart 2 år sen.
                        Stegen är
                        RF Punch 100ix
                        RF Punch 40ix
                        RF 120a2
                        HiFonics Cyclops VII

                        Dessa steg ska helst då räcka till att driva Bas/basar i 9-5:an och Golfen
                        Samt att nåt steg bör driva framsystemen i Golfen
                        2 st Gas Alpha 62x

                        Tack på förhand
                        /Mvh Chrille

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Hallå! Ska göra mitt första ljudbygge. Tänkte först köra två Dls Nobelium 15" basar och två Nobelium 5.2 kit, ett fram o ett bak.
                          Nu börjar jag dock fundera på om man skulle köra ett bak och två kit fram i dörrarna. Finns ingen möjlighet att ha ett kit i brädan tyvärr.
                          Frågan är vinner man mkt ljudkvalite och tryck i framsystemet om man har två kit där?

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Tjenare! Tänkte jag inte behöva starta en ny tråd så jag frågar här
                            Såg idag att jag hade visst 6x9or original i min saab 9-3, årsm -99. Tänkte om jag skulle koppla in och driva dem på min huvudenhet; alpine 9884r. Har just nu ett dragster framsystem som jag driver med ett carpower steg. Så det borde väl inte vara några problem att koppla in 6x9orna på huvudenheten?
                            Hur gör jag detta på bästa sätt? Letar upp kablarna i ISO kontakten och skarvar om dem?

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by JagKanInget View Post
                              Hallå! Ska göra mitt första ljudbygge. Tänkte först köra två Dls Nobelium 15" basar och två Nobelium 5.2 kit, ett fram o ett bak.
                              Nu börjar jag dock fundera på om man skulle köra ett bak och två kit fram i dörrarna. Finns ingen möjlighet att ha ett kit i brädan tyvärr.
                              Frågan är vinner man mkt ljudkvalite och tryck i framsystemet om man har två kit där?
                              Är inte fel att köra 2-3 kit fram om du ska möta upp 2st 15" basar. Bak avgör du själv om du vill ha några högtalare. Kanske t.o.m. borde överväga 6,5" kit istället, för kraftigare midbas och bättre på att möta upp subbarna. Sen beror det ju givetvis på vad du har för ljudsmak.
                              Octan
                              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                              OctanAudio
                              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                              Fegens Vandrarhem

                              Bilstereoblog
                              Team Ljudbyggaren

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Svenn3SaataN View Post
                                Tjenare! Tänkte jag inte behöva starta en ny tråd så jag frågar här
                                Såg idag att jag hade visst 6x9or original i min saab 9-3, årsm -99. Tänkte om jag skulle koppla in och driva dem på min huvudenhet; alpine 9884r. Har just nu ett dragster framsystem som jag driver med ett carpower steg. Så det borde väl inte vara några problem att koppla in 6x9orna på huvudenheten?
                                Hur gör jag detta på bästa sätt? Letar upp kablarna i ISO kontakten och skarvar om dem?
                                Inga problem att driva 6x9 med HU. Beror givetvis lite på hur trögdrivna de är och hur högt du tänker spela, men som utfyllnad gåt det fint. Bara att skarva om eller köpa en lös iso-universalkontakt och använda istället för att kapa originalkontakterna.
                                Octan
                                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                                OctanAudio
                                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                                Fegens Vandrarhem

                                Bilstereoblog
                                Team Ljudbyggaren

                                Comment

                                Working...
                                X