Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    tack de var bra att veta

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Men om jag då köper 2 st SPL Dynamics ICE 1500.1 då kommer jag väl bli tvungen att köpa batterier också? för ett vanligt batteri kommer väl aldrig orka driva 2 st?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Man brukar räkna med 1 batteri/1000rms så i ditt fall blir det 3 batterier.
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          hm ja då sprack den dära ideén :P Kanske man får köra med 2 st batterier till 1 steg och sen vänta tills man kanske får ihop nå cash och köpa ett till steg? Var sugen på L7 för dom var nästan lika dyra som L5 men om det nu är så att 1.5kw är förlite så får det väl bli L5 isf

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Originally posted by Softis View Post
            Man brukar räkna med 1 batteri/1000rms så i ditt fall blir det 3 batterier.
            Vad räknas som 1 batteri då?
            För det lär ju inte vara ett sunkigt 45Ah svart biltema batteri från en liten japanare!
            Passat 3B: 151.9dB @42hz
            Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
            Golf Mk2: 154.9dB @49hz
            SM 3'a Bassrace 39.9 2013
            SM 3'a Superstreet NW 2013
            Stoffe levererar baby

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Nej men ett bra batteri, många som kör med biltema, kanske inte just med 45Ah. vet inte riktigt vad dom har det i för storlekar.

              Men Optima är väl att föredra före biltemas.

              Själv kör jag med lastbilsbatterier och det går så bra så även fast dom är svarta
              Hopp, ska man göra nu då?

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Softis View Post
                Nej men ett bra batteri, många som kör med biltema, kanske inte just med 45Ah. vet inte riktigt vad dom har det i för storlekar.

                Men Optima är väl att föredra före biltemas.

                Själv kör jag med lastbilsbatterier och det går så bra så även fast dom är svarta
                Jag kör själv biltemas 100A silverbatteri.
                Det är riktigt prisvärt tycker jag.

                Ville bara få fram att man kanske skulle säga ett lite bättre batteri per 1000W!
                Passat 3B: 151.9dB @42hz
                Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
                Golf Mk2: 154.9dB @49hz
                SM 3'a Bassrace 39.9 2013
                SM 3'a Superstreet NW 2013
                Stoffe levererar baby

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Wiechert View Post
                  Jag kör själv biltemas 100A silverbatteri.
                  Det är riktigt prisvärt tycker jag.

                  Ville bara få fram att man kanske skulle säga ett lite bättre batteri per 1000W!
                  Tänkte inte på det tyvärr.
                  Bara antog att dom flesta förstår att det inte räcker med något litet 45Ah batteri från biltema.
                  Hopp, ska man göra nu då?

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by larcha View Post
                    hm ja då sprack den dära ideén :P Kanske man får köra med 2 st batterier till 1 steg och sen vänta tills man kanske får ihop nå cash och köpa ett till steg? Var sugen på L7 för dom var nästan lika dyra som L5 men om det nu är så att 1.5kw är förlite så får det väl bli L5 isf
                    Frågan är hur ofta du spelar för full mutter på stereo du kan klara dig långt på ditt biltema batteri.
                    Ska du spela mycket med avstängd bil exvis demospelande så skulle jag se över strömförsörjninger = fler batterier

                    har själv varit en av förespråkarna för 1 Bra Batteri / 1000 watts slutstegseffekt
                    men efter att ha läst ett av Nonne´s forumsinlägg så får jag ändra mig på den punkten.
                    (Har själv ca 3500 watt totaleffekt på ett st Maxima dc 900 batteri)
                    (ett st Magnat rx 22 2x90 watt 4 ohm 1 Rf 801s 2 x 450 watt 2 ohm/kanal och ett DD m2 ca 2000 watt 1 ohm på 2 st basar nergainat max)

                    Visst är det trevligt med effekt men då ska basarna kunna ta emot den extra effekten i endel fall den dubbla eller ännu mer.
                    risk för "The magic smoke" men spelar du med insidan på huvet så är det ingen fara

                    I ditt fall skulle jag börja med 1 st Spl dynamics 1500 ice steg till båda basarna
                    och ifall jag ville uppdatera så 1 st steg till av samma sort och
                    mata 1 steg/ bas.

                    Hur ser kabeldimentioner ut grovlek på strömkabel?

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Denna effekt hysteri är ganska knäpp faktiskt, visst jagar du dom sista decimalerna i ett riktigt SPL bygge så gör det säkerligen sitt, men för vardagsbruk...

                      Jag hade en DD 2518 i min bil förut driven av 2st DD M2 steg, 1 steg per spole, vet inte riktigt vad dom är specade till i 4 ohm så ska inte skriva något ni kommer gnälla om.

                      Bytte sedan ut dessa M2 stegen mot 2st Genesis DA-100 (specade till 2*50w) bryggade stegen och lät som ta hand om var sin spole på basen.

                      Jävlar va mycket bättre det lät!!
                      Jag gillade M2 stegen som fan men det var ärligt talat en grym skilland när jag bytte "ner" mig i watt.

                      Gick säket att spela lite högre med M2 stegen om man mätt med TermLab men "jag" hörde ingen skillnad i ljudnivå.

                      Min egen lilla slutsats, jag kommer absolut köra med AB steg till basen i framtiden.
                      Nu är detta som sagt vad som gällde i min bil så, snälla, inget gnäll

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by Slarvar View Post
                        Denna effekt hysteri är ganska knäpp faktiskt, visst jagar du dom sista decimalerna i ett riktigt SPL bygge så gör det säkerligen sitt, men för vardagsbruk...

                        Jag hade en DD 2518 i min bil förut driven av 2st DD M2 steg, 1 steg per spole, vet inte riktigt vad dom är specade till i 4 ohm så ska inte skriva något ni kommer gnälla om.

                        Bytte sedan ut dessa M2 stegen mot 2st Genesis DA-100 (specade till 2*50w) bryggade stegen och lät som ta hand om var sin spole på basen.

                        Jävlar va mycket bättre det lät!!
                        Jag gillade M2 stegen som fan men det var ärligt talat en grym skilland när jag bytte "ner" mig i watt.

                        Gick säket att spela lite högre med M2 stegen om man mätt med TermLab men "jag" hörde ingen skillnad i ljudnivå.

                        Min egen lilla slutsats, jag kommer absolut köra med AB steg till basen i framtiden.
                        Nu är detta som sagt vad som gällde i min bil så, snälla, inget gnäll
                        Alla sitter väl i 150dB till jobbet?

                        Grejen är det handlar ju om vad man är ute efter, dB eller välljud.
                        Passat 3B: 151.9dB @42hz
                        Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
                        Golf Mk2: 154.9dB @49hz
                        SM 3'a Bassrace 39.9 2013
                        SM 3'a Superstreet NW 2013
                        Stoffe levererar baby

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Själv så gillade jag skillnaden när jag bytte från SL1500 till SS6500, otroligt mycket högre OCH bättre ljud. Sen behövde jag inte ha gain på max för att det skulle spela lite mycket, behövde inte heller ha sublevel på fullt.
                          Därav tycker jag att det är bättre att ha mer effekt än man behöver IFALL man vill ge järnet någon gång, då ska basarna slippa få massa dist.
                          Och då i sin tur behöver man mycket ström.

                          Ser ingen mening med att snåla med såna saker. I så fall kan man ju säga "men jag spelar aldrig fullt, då klarar jag väl mig på tunnare kablar?"
                          Eller "jag kör aldrig fort så jag behöver inget bälte"
                          Hopp, ska man göra nu då?

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by JALLE View Post
                            Ja en vanlig "forum tummregel" är att man behöver 5000w för varje 12" bas.

                            Verkligheten ser lite annorlunda ut dock.
                            Vad är ditt mål med bygget?
                            Är det vardagslyssnande eller skall du tävla på högre nivå?

                            1,5kw på två L7 är men än tillräckligt för de flesta.
                            Det är viktigare att få installationen att lira i bilen än att köpa på sig massa prylar, något flera skulle behöva lära sig.
                            Så jag har för lite tryck när jag använder 1x100w på en JBL GTI 15"?
                            Kan du beskriva skilnaden (hur ljudet påverkas) om jag skulle mata på med mer..
                            Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Mikka
                              Men för in i hel.... Sluta stirra på WAT . Ha ni inte förståt att allt handlar om hur passiv lådan är till eran frek=låda=bil.

                              Vill ni spela musik högt så hör gärna av er med vad ni har för slutsteg bil, och högtalare så ska jag hjälpa er så gott jag kan.

                              Jag använder mig INTE av något program utan av 20 års erfarenhet.
                              Memphis M3 MOJO 15 QVC och SoundStream Goliath tarantula XXX-6500D, SAAB 9000 CC
                              Hopp, ska man göra nu då?

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Softis View Post
                                Själv så gillade jag skillnaden när jag bytte från SL1500 till SS6500, otroligt mycket högre OCH bättre ljud. Sen behövde jag inte ha gain på max för att det skulle spela lite mycket, behövde inte heller ha sublevel på fullt.
                                Därav tycker jag att det är bättre att ha mer effekt än man behöver IFALL man vill ge järnet någon gång, då ska basarna slippa få massa dist.
                                Och då i sin tur behöver man mycket ström.

                                Ser ingen mening med att snåla med såna saker. I så fall kan man ju säga "men jag spelar aldrig fullt, då klarar jag väl mig på tunnare kablar?"
                                Eller "jag kör aldrig fort så jag behöver inget bälte"
                                Min gain stod inte på max på varesig M2 eller DA-100 stegen.
                                I HU så står inget omställt, rak kurva mao.
                                Det enda jag gjorde var att ställa ner subkanalen för det överröstade mitt framsystem, dubbla 6.5" på var sida.
                                Ställde jag upp basen i HU till noll, alltså samma nivå som framsystemet så lirade det så synen sviktade (önskar att jag hade mätt nån gång).
                                Detta med som sagt 2 steg specade 2*50watt på en bas.

                                Effekt är inte allt!!
                                Effekt är bra men det är inget att stirra sig blind på!

                                Ingen av dom som lyssnade i min bil trodde att jag hade mindre än 1000w på basen, dom blev lite förvånade när jag öppnade skuffen och dom såg stegen.

                                Comment

                                Working...
                                X