Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Ska koppla in ett slutsteg och bas till bilen och då bilens org stereo inte har några lågnivå utgångar så kunde man skarva dom vanliga högtalar kablarna och dra dom direkt till slutsteget (DLS Reference RA10) men hur skarvar man högtalar kablarna på bästa sätt?

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Det finns hågnivå-lågnivå adaptrar att köpa
      Hopp, ska man göra nu då?

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Softis View Post
        Det finns hågnivå-lågnivå adaptrar att köpa
        det finns redan en inbyggt i steget, som jag har tänkt att använda

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Bästa sättet är att skala av en bit kabel och koppla på kablarna genom att löda eller crimpa fast en u-hylsa. Anslutningen täcker du sen med eltejp som du sträcker ordentligt när du lindar så det blir tätt.
          /tycker Erik.

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Hur räknar jag fram storleken på strömkabeln och när behöver jag ett extra batteri i bagaget?
            Räcker det verkligen med 2.5m2 högtalarkabel till framsystemet?
            Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by StereoNicke View Post
              Hur räknar jag fram storleken på strömkabeln
              Till slutsteget menar du?

              Jag personligen brukar utgå ifrån vilken högsta totala RMS-effekt som steget kan ge ut vid sin lägsta tillåtna belastningsimpedans, sedan kollar jag upp vilken arbetsklass som steget har och räknar ut en maximal teoretisk strömförbrukning. Storleken på säkringen till strömkabeln väljer jag samma som den beräknade strömförbrukningen.

              Utifrån den beräknade förbrukningen kollar jag i rekommendationstabell vilken kabelarea som får ha den säkring som jag tänker använda, sedan räknar jag för säkerhets skull ut vilken teoretisk spänningsförlust det blir om kabeln är 5 m lång och belastas med den beräknade strömmen. Min egen gräns för spänningsfall är 0,35-0,4 V.

              Så gör jag, men man kan förstås göra det lite enklare och kika i rekommendationstabeller som finns lite här och var.

              Originally posted by StereoNicke View Post
              när behöver jag ett extra batteri i bagaget?
              När inte bilens ordinarie strömförsörjning orkar hålla stabil spänning, eller om du har ett renodlat startbatteri i motorrummet och vill kunna spela en hel del med motorn avslagen utan att förstöra batteriet. I det andra fallet bör också skiljerelä användas.

              Det finns en så kallad "tumregel" som säger att för varje 1000 WRMS i slutstegseffekt bör man ha ett extra batteri, men man får komma ihåg att den "regeln" bara är en rekommendation och inte ett "måste".

              Har man ett mycket kraftigt ordinarie batteri och även kraftig generator så kanske det räcker med ett batteri fastän slutsteget kan ge ut mer än 1000 WRMS.

              Om man tävlar så kan det istället behövas flera extra batterier fastän slutstegseffekten "bara" är 1000 WRMS, enbart för att hålla så stabil spänning som möjligt när det handlar om att ta vara på varje tiondels dB.

              Allting beror på vilka krav som ställs på hela anläggningen.

              Originally posted by StereoNicke View Post
              Räcker det verkligen med 2.5m2 högtalarkabel till framsystemet?
              2,5 mm2 kabel räcker mycket långt till framsystemet, du kan trycka in en hel del effekt utan att få märkbara effektförluster.
              Last edited by Optima; August 2, 2010, 00:21.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Optima View Post
                Till slutsteget menar du?

                Jag personligen brukar utgå ifrån vilken högsta totala RMS-effekt som steget kan ge ut vid sin lägsta tillåtna belastningsimpedans, sedan kollar jag upp vilken arbetsklass som steget har och räknar ut en maximal teoretisk strömförbrukning. Storleken på säkringen till strömkabeln väljer jag samma som den beräknade strömförbrukningen.

                Utifrån den beräknade förbrukningen kollar jag i rekommendationstabell vilken kabelarea som får ha den säkring som jag tänker använda, sedan räknar jag för säkerhets skull ut vilken teoretisk spänningsförlust det blir om kabeln är 5 m lång och belastas med den beräknade strömmen. Min egen gräns för spänningsfall är 0,35-0,4 V.

                Så gör jag, men man kan förstås göra det lite enklare och kika i rekommendationstabeller som finns lite här och var.



                När inte bilens ordinarie strömförsörjning orkar hålla stabil spänning, eller om du har ett renodlat startbatteri i motorrummet och vill kunna spela en hel del med motorn avslagen utan att förstöra batteriet. I det andra fallet bör också skiljerelä användas.

                Det finns en så kallad "tumregel" som säger att för varje 1000 WRMS i slutstegseffekt bör man ha ett extra batteri, men man får komma ihåg att den "regeln" bara är en rekommendation och inte ett "måste".

                Har man ett mycket kraftigt ordinarie batteri och även kraftig generator så kanske det räcker med ett batteri fastän slutsteget kan ge ut mer än 1000 WRMS.

                Om man tävlar så kan det istället behövas flera extra batterier fastän slutstegseffekten "bara" är 1000 WRMS, enbart för att hålla så stabil spänning som möjligt när det handlar om att ta vara på varje tiondels dB.

                Allting beror på vilka krav som ställs på hela anläggningen.



                2,5 mm2 kabel räcker mycket långt till framsystemet, du kan trycka in en hel del effekt utan att få märkbara effektförluster.
                Tack så jättemycket för svaren.

                >>Till slutsteget menar du?
                Ja, det var till steget jag menade.

                >>sedan kollar jag upp vilken arbetsklass som steget har.
                Hur vet jag det?

                >>Min egen gräns för spänningsfall är 0,35-0,4 V.
                Räcker det med att mäta över batteriet och kolla skilnaden när jag mäter över steget (i förgrendosan)?

                Jag har ett steg som levererar 3*100w i 4ohm (mono)/6*50w i 4ohm. Jag har kopplat 1*100w på min bas och kommer att koppla in 4*60w på mitt gramsystem (har inte kopplat färdigt ännu). Tror du at 21mm2 (både + och -)kommer att räcka (5 meter)?
                (http://www.coustic.com/support/pdfs/AMP-660.PDF)

                >>2,5 mm2 kabel räcker mycket långt till framsystemet, du kan trycka in en hel del effekt utan att få märkbara effektförluster.
                Jag har surfat runt lite på kabel och man kan säga att det finns många olika (det ver ni redan). Det finns allt från 7kr/m - 50kr/m. När jag tittar på bilderna så ser det ut som att dem har olika många trådar, kan det spela någon roll?
                Är det något annat som skiljer dem åt?
                Last edited by StereoNicke; August 2, 2010, 09:10. Reason: Lagt till en fråga
                Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by StereoNicke View Post
                  >>sedan kollar jag upp vilken arbetsklass som steget har.
                  Hur vet jag det?
                  Det brukar kunna stå i produktbeskrivningen eller i manualen om steget är ett "klass D" eller "klass AB", dock inte alltid. Coustic AMP660 bör rimligtvis arbeta i klass AB, dels beroende på att det är ett flerkanalssteg och dels för att steget är ganska gammalt.

                  Originally posted by StereoNicke View Post
                  >>Min egen gräns för spänningsfall är 0,35-0,4 V.
                  Räcker det med att mäta över batteriet och kolla skilnaden när jag mäter över steget (i förgrendosan)?
                  Det är ett bra sätt att kolla spänningsförlusten, men jag tänkte mer på den teoretiska förlusten. När jag på förhand räknar ut vilken kabel som bör vara lämplig så utgår jag ifrån att den beräknade förlusten inte ska vara högre än 0,35-0,4 V.

                  När allting är klart så är det helt klart en fördel att göra en praktisk mätning på slutstegets kopplingsplint för att se att allting har fått bra kontakt och att spänningen inte avviker en massa jämfört med batterispänningen.

                  Man får komma ihåg att den teoretiska beräkningen bara gäller när steget körs för fullt, dvs man ska i princip alltid få mindre spänningsfall än beräknat eftersom man nästan aldrig kör steget så hårt (undantag för tävling förstås).

                  Originally posted by StereoNicke View Post
                  Jag har ett steg som levererar 3*100w i 4ohm (mono)/6*50w i 4ohm. Jag har kopplat 1*100w på min bas och kommer att koppla in 4*60w på mitt gramsystem (har inte kopplat färdigt ännu). Tror du at 21mm2 (både + och -)kommer att räcka (5 meter)?
                  (http://www.coustic.com/support/pdfs/AMP-660.PDF)
                  21 mm2 kabel räcker till det steget, inga problem.

                  Originally posted by StereoNicke View Post
                  >>2,5 mm2 kabel räcker mycket långt till framsystemet, du kan trycka in en hel del effekt utan att få märkbara effektförluster.
                  Jag har surfat runt lite på kabel och man kan säga att det finns många olika (det ver ni redan). Det finns allt från 7kr/m - 50kr/m. När jag tittar på bilderna så ser det ut som att dem har olika många trådar, kan det spela någon roll?
                  Är det något annat som skiljer dem åt?
                  Ljudkvalitetsmässigt kan det skilja mellan olika kablar, men det får andra ger bättre råd om eftersom jag inte är en "finsmakare". Mångtrådig kabel blir mer lätthanterlig, så kan man iaf säga.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Optima View Post
                    Det brukar kunna stå i produktbeskrivningen eller i manualen om steget är ett "klass D" eller "klass AB", dock inte alltid. Coustic AMP660 bör rimligtvis arbeta i klass AB, dels beroende på att det är ett flerkanalssteg och dels för att steget är ganska gammalt.

                    Det är ett bra sätt att kolla spänningsförlusten, men jag tänkte mer på den teoretiska förlusten. När jag på förhand räknar ut vilken kabel som bör vara lämplig så utgår jag ifrån att den beräknade förlusten inte ska vara högre än 0,35-0,4 V.

                    När allting är klart så är det helt klart en fördel att göra en praktisk mätning på slutstegets kopplingsplint för att se att allting har fått bra kontakt och att spänningen inte avviker en massa jämfört med batterispänningen.

                    Man får komma ihåg att den teoretiska beräkningen bara gäller när steget körs för fullt, dvs man ska i princip alltid få mindre spänningsfall än beräknat eftersom man nästan aldrig kör steget så hårt (undantag för tävling förstås).

                    21 mm2 kabel räcker till det steget, inga problem.

                    Ljudkvalitetsmässigt kan det skilja mellan olika kablar, men det får andra ger bättre råd om eftersom jag inte är en "finsmakare". Mångtrådig kabel blir mer lätthanterlig, så kan man iaf säga.
                    >>ganska gammalt.
                    Vad är bättre på dem nya?

                    >>den teoretiska förlusten.
                    Kan du visa formeln för detta?

                    >>Man får komma ihåg att den teoretiska beräkningen bara gäller när steget körs för fullt.
                    Är det när peakdioden blinkar?
                    Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by StereoNicke View Post
                      >>ganska gammalt.
                      Vad är bättre på dem nya?
                      På bilslutsteg som tillverkades i början av 1990-talet fanns inte klass D så vitt jag vet, men jag kan ju ha fel. Klass D finns hos många monosteg idag och har även börjat komma hos flerkanalssteg. Modernare steg rent allmänt har bättre verkningsgrad, även steg som arbetar i klass AB.

                      Originally posted by StereoNicke View Post
                      >>den teoretiska förlusten.
                      Kan du visa formeln för detta?
                      Formeln för spänningsförlust är U = R x I, dvs Ohms lag. U är spänningen, R är resistansen, I är strömmen. För att få fram vilken resistans (R) kabeln har så får man använda sig av en till formel, nämligen Rå x L / A.

                      L står för längden på kabeln och A står för arean på kabeln, Rå är ett värde som beskriver resistansen för ett material som är 1mm2 och 1 m långt (vid +25 graders omgivningstemperatur har jag för mig). Rå-värdet för koppar kan vara lite olika om man tittar i diverse tabeller, men man kan utgå ifrån 0,018.

                      Totalt blir uträkningen: U = Rå x L / A x I. Väldigt enkelt alltså.

                      Originally posted by StereoNicke View Post
                      >>Man får komma ihåg att den teoretiska beräkningen bara gäller när steget körs för fullt.
                      Är det när peakdioden blinkar?
                      Det är jag inte säker på, andra får svara på det.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by StereoNicke View Post
                        >>Man får komma ihåg att den teoretiska beräkningen bara gäller när steget körs för fullt.
                        Är det när peakdioden blinkar?
                        Vad jag minns från mina "nyare" Cousticsteg från mitten/slutet av 90-talet så skall peak/clip-dioden precis börja blinka när det är korrekt inställt. Eller snarare precis börja glimma. Blinkar den starkt är det för mkt clip/dist.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Lonefox View Post
                          Vad jag minns från mina "nyare" Cousticsteg från mitten/slutet av 90-talet så skall peak/clip-dioden precis börja blinka när det är korrekt inställt. Eller snarare precis börja glimma. Blinkar den starkt är det för mkt clip/dist.
                          Ok, för nu blinkar dioden när basen "bumpar". Jag vet inte riktigt hur starkt den blinkar men det kan jag väl testa mig fram till genom att vrida på steget på den kanalen?

                          Så när jag spelar så högt jag vill (typ jättehögt) så ska dioden bara glimma till?

                          Basen spelar bra tycker jag och jag har provat att dela basen vid 80-63-50 (i min Pioneer 5200SD) och jag tycker det blir bäst när den delas vid 63 men då tappar jag punschen i låten. Är det kraftiga middar i framdörrarna som ersätter mellan 63-500Hz, eller vad rekommenderas?

                          Hur fungerar det på dem nyare stegen?
                          Last edited by StereoNicke; August 3, 2010, 10:15.
                          Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Ja. Basen skall fort. låta rent.

                            Ja. Dioden skall bara vara på gränsen att blinka. Se svar ovan.

                            Kraftiga o kraftiga. Bra, stabilt och stumt monterade middar.
                            Kör själv med Amega DRVRQ6 (tror jag middarna heter) som delas vid 60Hz och basen delas vid 55Hz.
                            Skulle vilja dela lägre men mitt steg orkar inte med att driva elementen bra då.

                            Hur menar du?
                            Det är väldigt sällan det sitter cliplampa/diod på steg idag vad jag vet iaf.
                            Man går oftast på hur rent det låter. Finns de tokar som mäter upp signalerna med osciloskop för att ha full koll på alla signaler.
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Ja. Basen skall fort. låta rent.

                              Ja. Dioden skall bara vara på gränsen att blinka. Se svar ovan.

                              Kraftiga o kraftiga. Bra, stabilt och stumt monterade middar.
                              Kör själv med Amega DRVRQ6 (tror jag middarna heter) som delas vid 60Hz och basen delas vid 55Hz.
                              Skulle vilja dela lägre men mitt steg orkar inte med att driva elementen bra då.

                              Hur menar du?
                              Det är väldigt sällan det sitter cliplampa/diod på steg idag vad jag vet iaf.
                              Man går oftast på hur rent det låter. Finns de tokar som mäter upp signalerna med osciloskop för att ha full koll på alla signaler.
                              >>Hur menar du?
                              Ja det var ungefär det svaret jag ville ha.

                              Finns de tokar som mäter upp signalerna med osciloskop för att ha full koll på alla signaler
                              Ja, hag har sett det också, fast det verkar bra om man vill ha ett bra ljud.

                              Tack så väldigt för dina svar.

                              Vad behöver jag göra för att kunna maxa steget utan att dioderna ska blinka?

                              Jag har precis blivit klar med att flytta allt från stora bilen till lilla bilen. Någon har hemmameckat med elen till stereon i den lilla och jag vet inte riktigt vart jag ska koppla in remote?
                              Kontakten (dit alla kablar går kommer från bilen och som man brukar blugga in i stereons kontakt) har batt på alla utom en, där är det Acc. Vart ska jag koppla remote-kabeln till bilen?
                              Last edited by StereoNicke; August 3, 2010, 23:00.
                              Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Optima View Post
                                På bilslutsteg som tillverkades i början av 1990-talet fanns inte klass D så vitt jag vet, men jag kan ju ha fel. Klass D finns hos många monosteg idag och har även börjat komma hos flerkanalssteg. Modernare steg rent allmänt har bättre verkningsgrad, även steg som arbetar i klass AB.



                                Formeln för spänningsförlust är U = R x I, dvs Ohms lag. U är spänningen, R är resistansen, I är strömmen. För att få fram vilken resistans (R) kabeln har så får man använda sig av en till formel, nämligen Rå x L / A.

                                L står för längden på kabeln och A står för arean på kabeln, Rå är ett värde som beskriver resistansen för ett material som är 1mm2 och 1 m långt (vid +25 graders omgivningstemperatur har jag för mig). Rå-värdet för koppar kan vara lite olika om man tittar i diverse tabeller, men man kan utgå ifrån 0,018.

                                Totalt blir uträkningen: U = Rå x L / A x I. Väldigt enkelt alltså.



                                Det är jag inte säker på, andra får svara på det.
                                Eller menar du: U = R x L / A x I?
                                Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

                                Comment

                                Working...
                                X