Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Jockmokk View Post
    Behöver hjälp med att fundera ut hur jag ska göra.
    Jag hade tänkt köpa nytt framsystem till min golf 3, och hade tänkt lägga typ 2 000 kr.
    Det jag mest är inne på är att köpa ett kitsystem för typ 1 000 - 1500.
    Detta har jag kikat lite på. http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=159
    Men jag är lite osäker angående kopplingen, men ajg antar att man får med kopplingschema när man köper ett paket?
    Inte svårt alls att koppla in

    en kabel från slutsteg, huvudenhet till filter oftast märkt Amp (input).
    En kabel från filter till diskant oftast märkt tweeter
    en kabel från filter till 6.5:a till woofer

    En kabel = 1 plus och en minus

    Glöm ej att exempelvis plus vara den märkta
    så ifall du kopplar in steg så plus på högtalarutgången på steget ska vara märke på
    och plus på filter ska vara märke på.

    Annars kan du drabbas av sk fasfel
    i vissa fall kan det låta bättre och i vissa fall sämre

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by The one n only View Post
      Inte svårt alls att koppla in

      en kabel från slutsteg, huvudenhet till filter oftast märkt Amp (input).
      En kabel från filter till diskant oftast märkt tweeter
      en kabel från filter till 6.5:a till woofer

      En kabel = 1 plus och en minus

      Glöm ej att exempelvis plus vara den märkta
      så ifall du kopplar in steg så plus på högtalarutgången på steget ska vara märke på
      och plus på filter ska vara märke på.

      Annars kan du drabbas av sk fasfel
      i vissa fall kan det låta bättre och i vissa fall sämre
      ah men det lätt ju inte så svårt, ganska logiskt.
      Men Vart kopplar man in? i iso-kontakten? finns det både minus och plus i isokontakten till varje högtalare?
      Last edited by Jockmokk; July 14, 2010, 21:09.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by look2 View Post
        Det stod att inga frågor var för dumma, så jag gör ett försök här.

        Jag skall inte göra något som helst avancerat i min bil, utan vill egentligen bara byta ut huvudenheten och kanske stoppa i nånting bättre än orginalhögtalarna.
        Det som är själva syftet med det hela är att få en stereo med blurtooth, så jag kan köra soptify i mobilen till stereon. Jag har en peugeot 406 -03 med en orginal 2din clarion stereo, hur tusan gör jag för att byta den mot en 1din stereo? Kan jag få rattkontrollen att fungera i den nya stereon? Kan jag få clarion växlaren som redan sitter monterad att fungera med den nya stereon?
        Både Alpine och Pioneer samt förmodligen även Kenwood har spelare som passar din bil och önskemål. Men ingen av dom kommer att kunna styra din Clarion cd-växlare. Rattkontrollerna kräver ett separat kablage, så kolla med en kunnig bilstereoåterförsäljare i din närhet!
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by Jockmokk View Post
          ah men det lätt ju inte så svårt, ganska logiskt.
          Men Vart kopplar man in? i iso-kontakten? finns det både minus och plus i isokontakten till varje högtalare?
          Om du inte har något slutsteg och ska koppla framsystemet direkt på huvudenheten kan du använda dig av ISO-kablaget, koppla som vanligt vid huvudenhet och koppla sedan filtret på en av bilens orginalkablar till ingången på delningsfiltret på respektive sida av bilen.

          Dock rekomenderar jag att du driver framsystemet med ett slutsteg istället då det kommer låta mycket bättre.
          BMW E38 740
          BMW M5 -01
          bilradiohuset.se
          SM-guld 2012

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Hej!

            Är inne på att köpa ett steg från Zachry som jag har fått tips om, http://www.ljudia.se/bil-s82121/slut...-k475-p333286/,
            Håller på att bygga en Boombox som drivs av ett 12v, bil batteri.

            Är det någon som vet om detta steg stänger av sig vid, för låg ström från batteriet, överhettning, kortslutning mm. Vill inte riskera att det går sönder vid spännings fall och liknande.

            Jag skall även koppla en säkring på plus sladden ifrån batteriet. Är det något speciellt man måste tänka på när man sätter dit säkringen? Avstånd osv...

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by mnh View Post
              Hej!

              Är inne på att köpa ett steg från Zachry som jag har fått tips om, http://www.ljudia.se/bil-s82121/slut...-k475-p333286/,
              Håller på att bygga en Boombox som drivs av ett 12v, bil batteri.

              Är det någon som vet om detta steg stänger av sig vid, för låg ström från batteriet, överhettning, kortslutning mm. Vill inte riskera att det går sönder vid spännings fall och liknande.

              Jag skall även koppla en säkring på plus sladden ifrån batteriet. Är det något speciellt man måste tänka på när man sätter dit säkringen? Avstånd osv...
              Tjena!

              Om du hade läst manualen till steget som finns upplagd på Ljudia.se hade du sett:
              "OVERLOAD, OVERHEAT, HIGH/LOW VOLTAGE PROTECTION"

              Sätt en säkring på 60A ca 3-4dm från batteriet. Tänk på att du måste ha minst 16mm2 kabel för att få säkra av 60A.
              BMW E38 740
              BMW M5 -01
              bilradiohuset.se
              SM-guld 2012

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Har en snabb liten fråga;

                Köpte ett högtalarkit från dBAkuten, och när jag nu packade upp det var båda diskanterna "intryckta", det är alltså gropar i båda diskanterna som jag inte kommer åt att bända ut på något sätt.

                Kommer detta försvinna när jag kopplar in och börjar spela med dem, eller borde jag vara mer orolig?

                Tacksam för svar!

                //Ompa

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Ompa View Post
                  Har en snabb liten fråga;

                  Köpte ett högtalarkit från dBAkuten, och när jag nu packade upp det var båda diskanterna "intryckta", det är alltså gropar i båda diskanterna som jag inte kommer åt att bända ut på något sätt.

                  Kommer detta försvinna när jag kopplar in och börjar spela med dem, eller borde jag vara mer orolig?

                  Tacksam för svar!

                  //Ompa
                  Vad för kit är det?
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Originally posted by Lonefox View Post
                    Vad för kit är det?
                    Det är ett Alpine SPG-17CS.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Ompa View Post
                      Det är ett Alpine SPG-17CS.
                      OK. Ingen inverted dome där inte.
                      Om de verkligen var sådana när du tog ut dem ur förpackningen tycker jag att du skall ta kontakt med dbAkuten och prata med dem.

                      Alternativt kanske Björn ser detta här inne, men ring du dem istället.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Du kan prova att suga ut groparna med en dammsugare.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Du kan prova att suga ut groparna med en dammsugare.
                          Tack för grymt tips, detta funkade faktiskt riktigt bra! Man ser fortfarande att det är några "mini-gropar" kvar men det blev i alla fall en klar förbättring mot förut.

                          Och eftersom de spelar på bra är jag nu nöjd och glad

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            hello, undrar lite om vad ni tycker om soundstream? är de nått att ha nu för tiden? har hört att de va någon serie av steg som hade lätt att brinna. men hur är högtalarna och nyare steg?

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Hej där.

                              Med risk för att bli idiotförklarad med tanke på de olika stereobyggena som medlemmar här verkar ha byggt... Jag är inte ute efter att bygga någon form av tävlingsbygge utan vill helt enkelt bara uppgradera det jag har.

                              Har köpt en Rover 75 från 2003. Den har en integrerad stereo och CD var visst tillval och av någon anledning så tyckte väl den första ägaren att det var för lyxigt och ingen annan efteråt verkar ha brytt sig att det bara är radio i den trots att det finns en knapp för att switcha till CD.

                              Normalt brukar CDn (eller själva CD-växlaren) dras in till hanskfacket. Det jag istället skulle vilja göra är att dra in en iPod och montera den i handsfacket. Har försökt leta runt men förstår snabbt att jag inte kan ett smack om bilstereo.

                              Om någon orkar så vore jag väldigt tacksam för en snabb redogörelse för hur jag ska gå tillväga. Räcker det med någon form av dockningskabel? Som ni fattar, jag är en total novis.

                              Tack på förhand!

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Hej igen!

                                Håller som sagt på med mitt boombox bygge och kommer med lite ytterligare frågor.

                                Jag kommer att investera i i Zachry steget. http://www.ljudia.se/bil-s82121/slut...-k475-p333286/, prisvärt och tar inte heller för mycket plats i lådan.

                                Har för tillfället två stycken 6x9: or insatta i lådan och vill nu komplettera med ytterligare högtalare eftersom det finns mer plats och jag vill få ut mer ljud.

                                Det finns plats för att sätta in två stycken 5,25 or eller en 8-10 bas, tillsammans med 6x9: orna.

                                Är dock rädd för att basen skall ta ut ljudet från 6x9: orna, så att det bara blir baspump och ingen diskant osv.... men det vore fett med en tung bas!


                                1. Vad är att rekommendera?

                                2. Någon som har en bra prisvärd bas att rekommendera alternativt 5,25: or?

                                3. Koaxalier spelar väll i regel på 4 ohm och undrar därför hur det kommer att funka med en bas. De basar jag tittat på presterar allt från 4-8ohm?

                                4. Är det bästa att hitta en bas som spelar i 4ohm med tanke på mina koaxalier och strömförbrukningen?

                                5. Man bör väll brygga en bas för bästa ljud, påverkar det ohm styrkan?
                                Last edited by mnh; July 23, 2010, 23:09.

                                Comment

                                Working...
                                X