Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Ok,
    Lite märkligt att vas ändras från ca 30 till 45, tillsammans med rekommendationen för sluten låda. Detta medans rekommendationen för basreflex knappt ändras. Min bedömning är att rekommendationen för databladet för mk1 är "fel" och att du bör testa närmare 30liter, det du beskriver om ljudet talar för det.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by tvett View Post
      Ok,
      Lite märkligt att vas ändras från ca 30 till 45, tillsammans med rekommendationen för sluten låda. Detta medans rekommendationen för basreflex knappt ändras. Min bedömning är att rekommendationen för databladet för mk1 är "fel" och att du bör testa närmare 30liter, det du beskriver om ljudet talar för det.
      Jag fick tack på Jay på B2 och han rekommenderade 38l slutet. Provade att fylla ut nuvarande låda ner till ca 37 liter men problemet kvarstod. Upptäckte även när jag slet den basen att den skrapar lite lite när man trycker in den hela vägen..

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Hur fyllde du lådan?
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Originally posted by tvett View Post
          Hur fyllde du lådan?
          Med böcker som passade perfekt så dom var nästan fastkilade

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Vad är det för bil?
            Är basen frisk? Med 22mm Xmax ska den tåla mycket stryk i en sluten låda om den är hyggligt konstruerad.
            Vill du köra slutet? Det spelar inte särskilt högt jämfört med portat. Om du har lyssnat på två basar i portat och jämför med en i sluten låda så är det extremt stor skillnad på förutsättningar. Minst 10dB ska det skilja.

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Jonhny View Post
              Vad är det för bil?
              Är basen frisk? Med 22mm Xmax ska den tåla mycket stryk i en sluten låda om den är hyggligt konstruerad.
              Vill du köra slutet? Det spelar inte särskilt högt jämfört med portat. Om du har lyssnat på två basar i portat och jämför med en i sluten låda så är det extremt stor skillnad på förutsättningar. Minst 10dB ska det skilja.
              Börjar ana ugglor i mossen angående basen, som jag skrev tidigare skrapar den när man trycker in den med handen.. Men detta ljudproblem har jag haft sen den var ny, kanske inte mycket att komma med till dom att reklamare såhär 4-5 år senare. Förövrigt är det en Nissan Primera Sedan, med bortplockad hatthylla.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Upptäckte nu att "skrapandet" inte hörs när basen sitter i lådan.. Låter endast svagt på baksidan av basen när man har den lös.. Är den bara att skicka till bättre behövande? Spelar bara väldigt försiktigt nu, vet att saker kan ta värre skada om den ger upp helt.

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Jag har 1 Mac audio Fearless 1000D monoblock med specs

                  1200 W på 4 Ohm 600 W på 4 Ohm Max. 2200 W på 2 Ohm 900 W på 2 Ohm
                  Högtalarimpedans 2-8 Ohm

                  lite mer info om blocket http://www.manualslib.com/manual/786...D.html?page=26

                  köpte igår denna Baslådan http://www.ljudbyggarn.se/product_in...r59qcf9fhqhl74 Ser nu att basarna är på 2x4Ohm

                  Hur ska jag koppla för att det ska bli bäst för basare\Monoblock

                  Är grymt grön på detta med billjud

                  Mvh Micke.Oskarsson
                  Last edited by Dextizir; July 15, 2015, 18:22.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Hej Micke, kul med Umeå-folk!

                    Då det är ett monoblock så finns det bara ett vettigt sätt att koppla och det är att sätta basarna parallellt med varandra. Koppla båda basarnas plus och minus tillsammans. Det kommer skapa en nominell impedans på 2 ohm och alltså locka 900Wrms ur steget som mest. Att du har överkapacitet på slutsteget är inget problem, det är bara en fördel, men du får ha koll på hur mycket du brölar på.

                    Det _går_ ju att koppla basarna i serie, men det skulle nog leda till att slutsteget endast levererade 3-400W, samt ge risk för obalans mellan de två elementen, speciellt när de delar kavitet. Detta beror på att de i seriekoppling får samma ström, varpå eventuella skillnader i impedans i elementen ger olika spänning på dem. Parallell är alltid att föredra så länge steget kan hantera den låga impedansen.
                    Last edited by tvett; July 15, 2015, 18:40.
                    Jonas, Umeå

                    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Tack för snabbt svar Då kopplar jag på 2ohm Det är nog ingen risk basarna far då jag drev 2st 12" gasare som var iaf 7år gamla med monoblocket :P Enda anledningen jag vart tvungen att skaffa ny låda var för att kabeln på ena konen började glappa så den inte fick nå ström

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Originally posted by tvett View Post
                        Det _går_ ju att koppla basarna i serie, men det skulle nog leda till att slutsteget endast levererade 3-400W, samt ge risk för obalans mellan de två elementen, speciellt när de delar kavitet. Detta beror på att de i seriekoppling får samma ström, varpå eventuella skillnader i impedans i elementen ger olika spänning på dem. Parallell är alltid att föredra så länge steget kan hantera den låga impedansen.
                        Jag håller inte riktigt med där...

                        Parallellkopplar man spolarna så kommer strömmen genom respektive spole att variera om det finns skillnader i impedansen mellan dem.

                        Seriekopplar man spolarna så kommer visserligen spänningen över spolarna att skilja sig om det diffar i impedansen, men strömmen kommer att vara exakt densamma i båda spolarna.

                        Och det råkar ju vara så att det är strömmen i en spole som ger spolens magnetiska fältstyrka. DVS hur spolen kommer att röra sig i magnetfältet från permanentmagneten.



                        Så ska man vara petig så är seriekopplingen det sätt som eliminerar skillnader i impedansen mellan högtalare. Jag har mina basar seriekopplade, men det beror inte på detta (skillnaderna är så små att jag knappast tror att det har någon betydelse), utan för att mina basar bara har 2ohm och mitt steg tycker bättre om 4ohm än 1ohm...

                        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                        Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Nu är ju signalen en spänning, vilken slutstegen förstärker och sedan vidhåller genom att leverera tillräckligt med ström beroende på elementets impedans vid den gällande frekvensen. I de lägre registren, vilket detta då nu handlar om, är impedansen inte så lite reaktiv. Små skillnader på elementen slår, vad jag vet, mer på elementens impedanskurva än output. Utifrån det resonerar jag att det är viktigare att elementen får samma spänning än samma ström.

                          Men vi är långt ifrån trådens topic, men de som vill läsa mer hänvisar jag till dessa två trådar på faktiskt.se.
                          http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewto...p?f=10&t=56774
                          http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=15430
                          Last edited by tvett; July 16, 2015, 00:52.
                          Jonas, Umeå

                          Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Likväl så är det strömmen genom en spole som genererar magnetfältet som får konen att röra sig. Är strömen exakt lika i spolarna blir kraften som flyttar konen densamma i båda högtalarna.

                            Har du olika impedans i spolarna får du olika strömmar genom spolen vid samma spänning över polerna. Med olika strömmar genom dem får du olika kraft i magnetfälten och därför olika konutslag.
                            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                            "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                            Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                              Är strömen exakt lika i spolarna blir kraften som flyttar konen densamma i båda högtalarna
                              Att få samma kraft förutsätter att spolarna är identiska. Och att använda exakt samma kraft förutsätter att resten är identiskt. Det vi diskuterar är varianser mellan element. Som det går att läsa i trådarna jag länkade till, nämner Ingvar Öhman (någon jag litar väldigt mycket på när det gäller ljudteknik) endast seriekoppling med slutna lådor, knappt ens då...
                              Last edited by tvett; July 16, 2015, 21:17.
                              Jonas, Umeå

                              Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                              Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Tjena,

                                Jag har tänkt installera ett nytt stereosystem i min Mercedes w123.

                                Jag har aldrig tidigare installerat en stereo i bil, så det blir mycket nytt för mig.
                                Finns det någonstans man kan läsa på lite om hur man gör och vad man bör ha?

                                T.ex. behöver jag ett slutsteg? Hur kopplar jag ihop allt. Behövs tillbehör såsom kondensator osv?

                                Jag tänkte att jag skriver lite vad jag funderar på för att förtydliga.

                                Stereo: En CarPlay kompaktibel
                                2st högtalare fram i instrumentbrädan (storlek okänd)
                                2st diskanter fram (om det behövs)
                                2st i dörrarna fram (storlek okänd)
                                2st i hatthyllan bak (storlek okänd)
                                1 slutsteg (om det behövs)

                                Jag har tittat endel på Rockford fosgate högtalare och tycker dom verkar bra, väljer jag den tillverkaren kan jag köpa alla komponenter i samma fabrikat också, vilket jag gillar.

                                Så, har någon tips på hur jag går tillväga eller kanske kan putta mig i rätt riktning?

                                Comment

                                Working...
                                X