Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Om den lilla kabeln "imellan," löper bara imellan, och du inte kör något avancerat balanserat signal upplägg, så är det remote, och inget annat

    Uppdat, och så som det står på på DLS hemsida, "SL5DB Enkelskärmad mörkblå lågnivåkabel för bilinstallationer. Med remoteledning. Längd 5,5 meter"

    Så föreslår att du lyssnar till din egen erfarenhet, du hade ju själv helt rätt : )
    Last edited by Fluff; December 5, 2014, 00:08. Reason: Mer info
    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

    God bless the Amp Doctor !

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by Fluff View Post
      Om den lilla kabeln "imellan," löper bara imellan, och du inte kör något avancerat balanserat signal upplägg, så är det remote, och inget annat

      Uppdat, och så som det står på på DLS hemsida, "SL5DB Enkelskärmad mörkblå lågnivåkabel för bilinstallationer. Med remoteledning. Längd 5,5 meter"

      Så föreslår att du lyssnar till din egen erfarenhet, du hade ju själv helt rätt : )
      Tack för svar

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Ska koppla in en bas 4ohm till mitt slutsteg reaudio xt2000dev2. Det finns två utgångar använder man bara en eller seriekopplar eventuellt parallell kopplar man utgångarna?

        I manualen ska man använda ena kanalens plus och andras minus men de visar ingen sladd imellan de andra två portarna. Det kommer inget ljud på detta viset

        GustavN

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hej Gustav,

          Normalt när man vill använda ett tvåkanaligt slutsteg till en bas så brukar man bryggkoppla det, dvs att man kopplar ena kanalens minus, till minus på på basen, och den andra kanalens plus, till plus på basen. Detta för att kunna lägga ihop signalen och effekten ifrån bägge kanalerna, samt att men ökar efekten till basen genom att slutsteget nu ser halva motståndet i basen.

          Detta är teorien, och jag har inte sett några slutsteg som behöver extra kabel för de tomma högtalar kontakterna på slutsteget sedan 80 talet, så det bör inte behövas.

          Har steget någon knapp för att aktivera bryggkoppling? Olika steg fungerar olika, så kolla om det finns någon "bridge/stereo" knapp, och ställ om steget till bridge., har steget inte någon sådan knapp, så borde det känna av att det är bryggkopplat av sig själv. Har du ställt in gainkontrollerna så att de står på 50% ( vet du om du har en eller 2 gainkontroller?),

          Mvh

          Fluff
          Last edited by Fluff; December 5, 2014, 18:21. Reason: New info
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Hej igen Gustav, glöm svaret ovan, såg nu att du har ett Monoblock steg, och att du har två par högtalarterminaler är för att enklare kunna koppla på flera basar, så använd det ena högtalar utgångens plus och minus kontakt om du bara har en bas. Om det fortfarande inte låter, så får vi leta upp en manual och börja felsöka.

            Kolla oxå att ditt subsonic filter står på 15 hz, ditt LPF filter står på ungefär 100 hz och bassboost på 0, för säkerhets skull kolla att du har satt dina lågnivå kablar på in kontakterna och inte på out. Sätt din Gain kontroll på 50%.

            Har du fortfarande inget ljud så, kolla att steget verkligen startar. Lampan PWR skall lysa, men inte den röda som är bredvid som är en indikator på att steget gått i skyddsläge. (PRO står för protect).

            Hoppas detta hjälper.

            Fluff
            Last edited by Fluff; December 5, 2014, 18:41.
            sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
            Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

            God bless the Amp Doctor !

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Originally posted by Fluff View Post
              Hej igen Gustav, glöm svaret ovan, såg nu att du har ett Monoblock steg, och att du har två par högtalarterminaler är för att enklare kunna koppla på flera basar, så använd det ena högtalar utgångens plus och minus kontakt om du bara har en bas. Om det fortfarande inte låter, så får vi leta upp en manual och börja felsöka.

              Kolla oxå att ditt subsonic filter står på 15 hz, ditt LPF filter står på ungefär 100 hz och bassboost på 0, för säkerhets skull kolla att du har satt dina lågnivå kablar på in kontakterna och inte på out. Sätt din Gain kontroll på 50%.

              Har du fortfarande inget ljud så, kolla att steget verkligen startar. Lampan PWR skall lysa, men inte den röda som är bredvid som är en indikator på att steget gått i skyddsläge. (PRO står för protect).

              Hoppas detta hjälper.

              Fluff
              Tack för info, har fått igång basen , det va en remote kontroll som inte va original som dödade all bas. Har en alpine huvudenhet vad ska man köra subwoofer level där? Basboosten varför ska den stå på 0?

              Har följande settings på mitt steg: Gain (50%) Sub sonic (15hz) LPF (100hz) Bass Boost (0DB)

              () är nuvarande setting
              GustavN

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Så bra, låter det som du tänkt dig?

                Att börja med injustering av ljudet utan bassboost, så att grundinställningarna är bra, innan man börjar leka med bassboost gör det lättare att justera och lyssna sig till de mest välljudande delningsfrekvenserna och Gain inställningarna. Själv brukar jag nollställa alla loudness, equaliser och bas diskant kontroller. Sen justera delningsfrekvenser och Gain. När det är gjort och injusterat, så kan man finjustera det sista lilla med eq och bassboost.

                Om du skall spela järnet med basen, så kan det vara en god ide att öka upp subsonic filtret till 25 hz.

                Mvh

                Fluff
                sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                God bless the Amp Doctor !

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Fluff View Post
                  Så bra, låter det som du tänkt dig?

                  Att börja med injustering av ljudet utan bassboost, så att grundinställningarna är bra, innan man börjar leka med bassboost gör det lättare att justera och lyssna sig till de mest välljudande delningsfrekvenserna och Gain inställningarna. Själv brukar jag nollställa alla loudness, equaliser och bas diskant kontroller. Sen justera delningsfrekvenser och Gain. När det är gjort och injusterat, så kan man finjustera det sista lilla med eq och bassboost.

                  Om du skall spela järnet med basen, så kan det vara en god ide att öka upp subsonic filtret till 25 hz.

                  Mvh

                  Fluff
                  Okej får leka runt lite sen. Annars låter de väl bra men de är lite bas tkr jag. vissa varnade mig för de när de såg setupen 400w rms vid 4ohm på slusteget. Annars kan de väl va att den är helt ny basen. Tycker jag fortfarande det är för lite när jag spelat in den kopplar jag om den till 1ohm. Hur mycket kan jag höja gain o bassboost till?

                  GustavN

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    Börja med att höja gainen så högt som DU vill att basen skall spela i förhållande til framsystemet, där är det vad du gillar som bestämmer hur mycket. sen skullle jag inte använda bassboost på steget, utan använda den du har i huvudenheten (du kör väl Alpine), då den är enklare att labba med när du sitter bakom ratten.

                    Vad har du för framsystem inkopplat nu?

                    Mvh

                    Fluff
                    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                    God bless the Amp Doctor !

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Fluff View Post
                      Börja med att höja gainen så högt som DU vill att basen skall spela i förhållande til framsystemet, där är det vad du gillar som bestämmer hur mycket. sen skullle jag inte använda bassboost på steget, utan använda den du har i huvudenheten (du kör väl Alpine), då den är enklare att labba med när du sitter bakom ratten.

                      Vad har du för framsystem inkopplat nu?

                      Mvh

                      Fluff
                      I övrigt sitter de sprängda (kon/ mebran delat sig) original högtalare i bilen men har 4st Alpine sxe-1750s som ligger o väntar. Hann inte med det denna gången. Får bli dämpa dörrarna och byta ut resten nästa gång jag är ledig.

                      GustavN

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        På huvudenhetens lågnivåutgång finns det röd o vit/ höger-vänster men på steget är båda svarta antar att de kvittar hur de kopplas då?

                        GustavN

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Ja i dethär fallet spelar det ingen roll eftersom att du ändå lägger ihop signalen i ditt monoblock steg, annars är en god regel att när man kopplar signalkablar att "Red is Right". (inom bilsljud, inte politik, hehehe)

                          så röd signalkabel är höger kanal. och den anda (svrt, vit, grå etc) är vänster.


                          Mvh

                          Fluff
                          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                          God bless the Amp Doctor !

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by Fluff View Post
                            Ja i dethär fallet spelar det ingen roll eftersom att du ändå lägger ihop signalen i ditt monoblock steg, annars är en god regel att när man kopplar signalkablar att "Red is Right". (inom bilsljud, inte politik, hehehe)

                            så röd signalkabel är höger kanal. och den anda (svrt, vit, grå etc) är vänster.


                            Mvh

                            Fluff
                            Nu blir det många frågor här men för tillfället är basens spolar i serie (4 ohm) På slutsteget har jag kopplat plus till chanel 1+, minus till chanel 2-. Går det att koppla en spole till varje kanal och på så sätt få ut 1ohm istället för att parallel koppla i basen?

                            manual till slutsteget
                            http://reaudio.com/documents/xtv2_manual[2009].pdf

                            Gustav N

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              On mina antaganden som jag listar nedan är korrekta så skall det gå, skrik till om du är oenig i något, så att jag inte har missat något.

                              Du har en bas med dubbla talspolar som är på 2 ohm styck som du nu har seriekopplat så att steget ser en 4 ohms last.

                              Du vill nu parallellkoppla spolarna så att du får en 1 ohms last.

                              Det steg du har är ett Monoblock, så ingen bryggkoppling är nödvändig, att du har två olika högtalarterminaler är bara för att underlätta inkoppling av flera basar. Slutsteget är enligt manualen 1 ohm stabilt och skall klara en 1 ohms last.

                              Om jag förstått det rätt (viktigast är att du har koll på att talspolarnas motstånd är 2 ohm) , så skall detta fungera och ge en hel del effekt. Du kommer dock att få en rejäl ökning i strömförbrukningen. Men det är inte rekommenderat utan extra kylning av steget, du skall då plocka ut ca 1000 watt ur steget.

                              Lycka till,

                              Fluff
                              Last edited by Fluff; December 5, 2014, 23:43. Reason: Update
                              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                              God bless the Amp Doctor !

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Fluff View Post
                                On mina antaganden som jag listar nedan är korrekta så skall det gå, skrik till om du är oenig i något, så att jag inte har missat något.

                                Du har en bas med dubbla talspolar som är på 2 ohm styck som du nu har seriekopplat så att steget ser en 4 ohms last.

                                Du vill nu parallellkoppla spolarna så att du får en 1 ohms last.

                                Det steg du har är ett Monoblock, så ingen bryggkoppling är nödvändig, att du har två olika högtalarterminaler är bara för att underlätta inkoppling av flera basar. Slutsteget är enligt manualen 1 ohm stabilt och skall klara en 1 ohms last.

                                Om jag förstått det rätt (viktigast är att du har koll på att talspolarnas motstånd är 2 ohm) , så skall detta fungera och ge en hel del effekt. Du kommer dock att få en rejäl ökning i strömförbrukningen. Men det är inte rekommenderat utan extra kylning av steget, du skall då plocka ut ca 1000 watt ur steget.

                                Lycka till,

                                Fluff
                                Jag har en SWR10D2 så det är 2ohm / spole. Har 33mm2 ström o jordkabel dragna från batteriet så de ska klara effekten och steget har bra med frirum både framför och bakom. Dagens första fråga lyder: På steget, är chanel 1 och chanel 2 parallel kopplade innuti steget? eller är effekten uppdelad med Left / Right där halva effekten går till varje kanal. Varför skulle man annars bryggkoppla?

                                GustavN

                                Comment

                                Working...
                                X