Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    hur gör ni som tävlar i sq och bygger fast lådan i bilen.
    använder ni er av högtalarterminal eller hur gör ni.
    eller drar ni den under lådan så inte kablarna syns alls.
    har en dubbelterminal liggandes nu och det får inte
    plats där jag vil att den ska vara. ända stället är på
    lådans rygg. ser ju lite b-aktigt att ha en terminal mitt på lådan
    när man viker ner ryggstödet, eller?
    Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
    "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
    Facebook: husse bygger gladenwagon
    Instagram: husse_bygger_gladenwagon

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Min låda utnyttjar i princip allt utrymme på bredden men pga lite jobbiga vinklar så blev det ändå ett litet fack på vardera sida mot ryggstödet, så där hamna min terminal. Facken syns på den här bilden.

      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        tack för svar!
        jag har löst mitt problem nu.
        få duga så länge.

        nu till nästa fråga är det svårt att
        göra seriösa mdf ringar till sexhalvor.
        är bara dörrsidorna fram kvar att göra innan
        montering av stereon kan börja.
        har en handöverfräs.

        lite tips o trix.

        tack på förhand

        //huSSe
        Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
        "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
        Facebook: husse bygger gladenwagon
        Instagram: husse_bygger_gladenwagon

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Hej alla kunniga!

          Behöver hjälp med att installera 4 st nackstöd med inbyggda dvder, en dvd stereo/gps i fram & en digital tv mottagare i en lincoln aviator 03. Alla grejer finns. Är det någon som kan eller känner någon som kan hjälpa mig?

          Mvh
          Antonio

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Hjälp!!!!!!
            Grabben och jag håller på med A-traktorn och vi har aldrig kopplat någon baslåda förut så vi har ett antal frågor som vi vill ha hjälp med.
            Om vi börjar från början.
            Stereon fram är en begagnad JVS som skall bytas ut i framtiden.
            Men just nu vill vi bara ha ljud i traktorn.
            Dörrhögtalarna är Gas Silver 6.5

            1.Dom har jag kopplat på stereons bakre högtalare. Var det rätt eller skall jag koppla dom på kablarna för framhögtalare istället? (tänkte ha diskanter i framtiden)

            Baslådan är en GAS SLIM 12SA med inbyggt slutsteg. Köpte den som demoex på Elmia så jag fick inte med någon beskrivning. Men det var billig.


            Så här behöver jag en del hjälp också.
            2. High input ? Vad har jag den till? Verkar som man kan koppla in fler hörtalare än baslådans 12 tummar. Men blir det någon kräm kvar då?
            3. Hur vet man var Level skall stå?
            4. Hur vet man var LPF skall stå?
            5. Rem? Är det styrningen från Stereon?
            6. GND. Är det jord?

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              1. Det borde fungera bra att koppla dörrhögtalarna till stereons bakre högtalarutgångar.

              2. High Input används när inte stereon har lågnivåutgång, då använder man istället stereons högtalarkablar som signalkablar till slutsteget. Har stereon lågnivåkablar så använder man inte High Input.

              3. Level ställs tex in så här: Vrid först ner Level till MIN, vrid sedan upp stereons volymkontroll på 70-75% av max och kör igång musik. Vrid nu upp Level tills ljudet börjar låta aningen illa, då vrider man ner litegrann tills ljudet precis låter bra igen. I detta läge är stegets förstärkning inställt så att basljudet ska låta bra fastän stereon är högt uppskruvad.

              4. LPF kan ställas in på "kvart i", borde bli runt 80 Hz eller däromkring. Lyssna hur det låter och vrid eventuellt ner ytterligare en aning.

              5. REM är styrningen från stereon, stämmer.

              6. GND är jord, stämmer också.

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Optima View Post
                1. Det borde fungera bra att koppla dörrhögtalarna till stereons bakre högtalarutgångar.

                2. High Input används när inte stereon har lågnivåutgång, då använder man istället stereons högtalarkablar som signalkablar till slutsteget. Har stereon lågnivåkablar så använder man inte High Input.

                3. Level ställs tex in så här: Vrid först ner Level till MIN, vrid sedan upp stereons volymkontroll på 70-75% av max och kör igång musik. Vrid nu upp Level tills ljudet börjar låta aningen illa, då vrider man ner litegrann tills ljudet precis låter bra igen. I detta läge är stegets förstärkning inställt så att basljudet ska låta bra fastän stereon är högt uppskruvad.

                4. LPF kan ställas in på "kvart i", borde bli runt 80 Hz eller däromkring. Lyssna hur det låter och vrid eventuellt ner ytterligare en aning.

                5. REM är styrningen från stereon, stämmer.

                6. GND är jord, stämmer också.
                Tack för hjälpen, nu kopplar vi ihop det och "ser" om vi får något dunka dunka i traktorn

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  har en fundering angående port i basreflexlåda.
                  har byggt min låda med port o basar bakåt i kombin.
                  nu till frågan, lådan är så liten att jag fått böja portarna
                  så pass mycket att port mynningen i lådan är mot magneten.
                  annars hade portarna tagit i bakväggen eller så hade dom stuckit
                  ut alldeles för mycket. ska se om jag hittar en bild med portarna.
                  lite svårt att förklara.

                  är det helt fel?
                  Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                  "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                  Facebook: husse bygger gladenwagon
                  Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    En bild skulle nog vara bra. Om du menar att själva portmynningen ligger mot magneten så är det inte riktigt optimalt eftersom luftflödet till/från porten "störs" och delvis blockeras.

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      den ligger mot men inte emot magneten.
                      Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                      "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                      Facebook: husse bygger gladenwagon
                      Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        hittade ingen bild där man ser hur porten ligger.
                        men ritade en skiss.

                        eller är det bästa att porten ligger helt rak med basen?
                        Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                        "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                        Facebook: husse bygger gladenwagon
                        Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by rosten1000 View Post
                          Tack för hjälpen, nu kopplar vi ihop det och "ser" om vi får något dunka dunka i traktorn
                          Nu funkar allt men vad är det som man skall höra om man vrider LPF.
                          Har vridit lite åt olika håll men tyckte inte att jag märkte någon skillnad.
                          Kanske man skall vrida mera.

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by huSSe View Post
                            hittade ingen bild där man ser hur porten ligger.
                            men ritade en skiss.

                            eller är det bästa att porten ligger helt rak med basen?
                            Magneten kommer ju ganska nära portmynningen och det kan som sagt störa luftflödet, jag håller med dig om att porten istället skulle sitta "rakt" bakom basen/magneten.

                            Originally posted by rosten1000 View Post
                            Nu funkar allt men vad är det som man skall höra om man vrider LPF.
                            Har vridit lite åt olika håll men tyckte inte att jag märkte någon skillnad.
                            Kanske man skall vrida mera.
                            Om LPF vrids upp så ska basen börja spela mera "dunk" och man kan börja höra en del musik/röster. Den inställning jag rekommenderade borde fungera utan bekymmer till 6,5" dörrhögtalare eftersom de brukar klara av att återge en del "snärtdunk".

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              tack för svar optima.
                              Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                              "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                              Facebook: husse bygger gladenwagon
                              Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Godagens. här kommer en liten nybörjarfråga

                                Tänkte att jag nu under vintern skulle uppgradera ljudet i sommarbilen lite.
                                Som huvudenhet tänkte jag köra med
                                http://www.netonnet.se/art/bil-och-b...566.4686/#tabs

                                och som högtalare tänkte jag mig.
                                http://www.conrad.se/JBL-GTO-8629-H%...&otp1=tablink2
                                (dessa för att dom passar i originalhålen)

                                Kommer det bli problem då högtalarna är på 3 ohm och förstärkaren på 4?
                                Jag kommer även koppla in ett par främre högtalare, sannolikt på 4 ohm

                                Comment

                                Working...
                                X