Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Hej. Nykomling här på forumet. Har en riktig rookie-fråga: Jag har en Volvo S40 -00 Blackline med stora stereopaketet. Huvudenheten är en SC-805. Jag vill nu byta ut den med någonting mer modernt, USB och iPhone och dylikt. Vad är det jag ska tänka på när jag kollar runt? Tänkte på ut- och ingångar, effekt, adaptrar och dylikt. Är totalt okunnig när det gäller billjud.

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by MagnaWolf View Post
      Hej. Nykomling här på forumet. Har en riktig rookie-fråga: Jag har en Volvo S40 -00 Blackline med stora stereopaketet. Huvudenheten är en SC-805. Jag vill nu byta ut den med någonting mer modernt, USB och iPhone och dylikt. Vad är det jag ska tänka på när jag kollar runt? Tänkte på ut- och ingångar, effekt, adaptrar och dylikt. Är totalt okunnig när det gäller billjud.
      Om det är samma som min S40 -98,så behövs en kabeladapter (tror det är artikel 31543 på biltema) & om du ska ha en vanlig stereo så får du köpa ett prylfack,(eller bygga eget),köpte min på en mds återförsäljare.
      Min projekttråd om olika bilar.
      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
      Äkta bio ljud
      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
      Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
      http://mr-nonplus.blogspot.se/

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Tack för svaret.

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Vilken säkrings storlek ska det vara på 50kvadrats
          Strömkabel?
          Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
          "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
          Facebook: husse bygger gladenwagon
          Instagram: husse_bygger_gladenwagon

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Max 200A enligt EMMAs reglemente, men det är sällan något problem att köra 250A om man har behov av det och inte ska tävla.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Blir 150 för litet för 3 steg?
              Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
              "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
              Facebook: husse bygger gladenwagon
              Instagram: husse_bygger_gladenwagon

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                En fråga till max avstånd ifrån batteriet, stämmer
                400mm om man ska tävla.
                Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                Facebook: husse bygger gladenwagon
                Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by huSSe View Post
                  Blir 150 för litet för 3 steg?
                  Beror ju på hur mycket ström stegen kan dra.

                  Originally posted by huSSe View Post
                  En fråga till max avstånd ifrån batteriet, stämmer
                  400mm om man ska tävla.
                  Åtminstone enligt 2012 års regelbok.

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    tack før svaren.
                    bara att se hur mycket dom
                    ær avsækrad tillsammans?
                    Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                    "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                    Facebook: husse bygger gladenwagon
                    Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Att utgå ifrån stegens egna säkringar kan visserligen ge en fingervisning, men en del steg i "budgetklassen" kan (enligt min uppfattning) ibland vara ordentligt översäkrade och då blir det missvisande.

                      Man bör ju åtminstone utgå ifrån den RMS-effekt som stegen kan ge med de aktuella elementen, men jag brukar rekommendera att utgå ifrån den högsta RMS-effekt som steget är specat för.

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Har lite frågor jag hoppas att någon här kan ge mig lite svar på

                        Fråga 1:

                        Jag har planerat att köra 2st 6.5" kit i framdörrarna som drivs av ett JBL GTO-5EZ och 4" koaxial som ska drivas av HU (Kenwood KDC-BT92SD) som rearfill.

                        Frågan är då om det kommer ställa till sig med tidskompet här då jag antar att jag får köra en Y-splittare från Front på HU till slutstegets front+rear?

                        Fråga 2: Jag har en 4x6" som sitter original monterad i mitten av instrumentbrädan, är det bäst att slopa den eller att faktiskt ha den inkopplad också? Isåfall, hur ska jag lyckas kompa den?

                        Fråga 3: Jag ska dämpa framdörrarna, började att göra rent dom men dom är DUKTIGT skitiga och aceton hände det inte mycket med. Vad rekommenderar ni att jag ska tvätta av dörrarna med?

                        Fråga 4: Är det en nödvändigt att använda delningsfiltrena till framsystemet då man kan ställa in delningar osv i HU:n?
                        www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          1: Splitta lågnivåsignalen från främre utgångarna på enheten, om det inte finns en switch på steget där du kan välja att köra bara två kanaler in och få fyra ut.

                          2: Skippa den, kommer bara ställa till det för dig och inte tillföra något.

                          3: Prova ren bensin, eller spraya på avfettning (lite tveksam till det dock om inte aceton hjälper).

                          4: Ja, dom medföljande delningsfiltren delar upp ljudet till mellanregister och diskant, filtren du ställer i enheten är bara för hur långt ner mellanregistren ska gå.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Originally posted by ChriZtoffer View Post
                            1: Splitta lågnivåsignalen från främre utgångarna på enheten, om det inte finns en switch på steget där du kan välja att köra bara två kanaler in och få fyra ut.

                            2: Skippa den, kommer bara ställa till det för dig och inte tillföra något.

                            3: Prova ren bensin, eller spraya på avfettning (lite tveksam till det dock om inte aceton hjälper).

                            4: Ja, dom medföljande delningsfiltren delar upp ljudet till mellanregister och diskant, filtren du ställer i enheten är bara för hur långt ner mellanregistren ska gå.
                            Kanonbra svar! Jag ska absolut prova med ren bensin på dörrarna, vet inte riktigt vad det är exakt som sitter där. Påminner om nån blandning av tjära och olja dock.

                            Men då borde jag alltså kunna skippa delningsfiltren ändå sålänge jag inte kör mellanregister och diskanter på samma kanaler? T.ex mellanregister på slutsteget och diskanter på HU:n?

                            Anledningen att jag helst vill slippa dom är att det finns dåligt med utrymme att placera dom på, och det måste isåfall dras 2 extra kablar från dörrarna (vilket det inte fanns kabelgenomföring i från första början)

                            P.S Vet du någon bra guide för tidskomp, delningar osv? Instruktionsboken förklarade inte direkt mycket av det tyvärr.
                            www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Du måste ha nån form av filter till diskanterna hur du än gör, dom som finns i enheten går inte nog långt upp för att dela diskanter. Fast du behöver egentligen inte diskanterna alls när du ändå ska ha 4" koaxialer på brädan, så låt diskanterna och filtren ligga kvar i kartongerna istället. Att förklara för nån över nätet hur man korrekt ställer in tidskomp, delningar och nivåer för att få det riktigt bra är svårt. Det bästa vore ifall du kunde få lite på-platsen-hjälp av nån. Men börja med delningarna, midbasarna (6,5" i dörrarna) bör du kunna dela nånstans 40-70Hz beroende på hur högt du ska spela och hur installationen är gjord. Koaxialerna på brädan (som då måste kopplas på en annan utgång än midbasarna, ett förslag är att du kör koaxialerna som front på enheten och midbasarna som rear via lågnivån) delar du nånstans runt 120Hz.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

                              More to come...

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                                Du måste ha nån form av filter till diskanterna hur du än gör, dom som finns i enheten går inte nog långt upp för att dela diskanter. Fast du behöver egentligen inte diskanterna alls när du ändå ska ha 4" koaxialer på brädan, så låt diskanterna och filtren ligga kvar i kartongerna istället. Att förklara för nån över nätet hur man korrekt ställer in tidskomp, delningar och nivåer för att få det riktigt bra är svårt. Det bästa vore ifall du kunde få lite på-platsen-hjälp av nån. Men börja med delningarna, midbasarna (6,5" i dörrarna) bör du kunna dela nånstans 40-70Hz beroende på hur högt du ska spela och hur installationen är gjord. Koaxialerna på brädan (som då måste kopplas på en annan utgång än midbasarna, ett förslag är att du kör koaxialerna som front på enheten och midbasarna som rear via lågnivån) delar du nånstans runt 120Hz.
                                Aha då förstår jag

                                Fast 4" koaxialerna hamnar i panelerna i baksätet nedanför bakre sidorutorna enbart för medpassagerare.

                                Finns ingen plats alls uppe på brädan tyvärr förutom 4x6 som sitter som "center" :/
                                www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                                Comment

                                Working...
                                X