Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

    Originally posted by Antonio Gotti View Post
    Softis. bygg rätt så har du inga problem Hillman spelaren lär vara bättre en vissa spelare som kostar mera o har 2,5Volt. gör som du vill men nu har du fåt fakta sen vad du gör med den är upp till dig.ha det bra,hejhej.
    Haha du är så jävla skön! Men då vet jag iaf, tackar för svaret!
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

      Originally posted by gecko View Post
      Hur är det med el till huvudenheten. Ska jag tjuva från något befintlig, eller ska jag dra en ny kabel från batteriet.

      Jag tänkte dragit en tjockare och haft den både till stereo och främre slutsteg fast då sa en bekant att man inte ska låga dessa två ting gå på samma kabel?
      Att tjuva från en annan strömkabel innebär ofta risk för glapp, men det beror ju också på hur man menar med "tjuva". Det är inte lämpligt att tex tvinna ihop två kablar med varandra när det gäller saker som behöver en hel del ström och även är känsliga för låg spänning. Löder man ihop kablarna så ska det dock fungera.

      Har du ett slutsteg monterat inne i kupen så tycker jag att du kan montera ett litet kopplingsblock och på så sätt kunna splitta den ordinarie strömkabeln till steget på ett säkert sätt, eller dra ny kabel från batteriet om du känner för det.

      Comment


      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

        Originally posted by Optima View Post
        Att tjuva från en annan strömkabel innebär ofta risk för glapp, men det beror ju också på hur man menar med "tjuva". Det är inte lämpligt att tex tvinna ihop två kablar med varandra när det gäller saker som behöver en hel del ström och även är känsliga för låg spänning. Löder man ihop kablarna så ska det dock fungera.

        Har du ett slutsteg monterat inne i kupen så tycker jag att du kan montera ett litet kopplingsblock och på så sätt kunna splitta den ordinarie strömkabeln till steget på ett säkert sätt, eller dra ny kabel från batteriet om du känner för det.
        Stabil strömförsörjning till huvudenheten är en av de viktigaste delarna om man vill ha det där "lilla extra" i ljudet.

        Jag misstänker att det gäller för dBrag med.

        Själv har jag alltid (ja i princip då, sen 1994 eller så) haft konding på matningen till CDn för stabilitet.
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

          Okej. Amerikanare, stor rak metall instrumentpanel, har säkert haft någon filt på undersidan för att dölja kablar och sånt bakom panelen.

          Om jag nu ska såga till en bräda och montera där för att senare sätta huvudenhet, slutsteg och framförallt högtalare.

          -Vilket material vore bäst, helst inte allt för tjockt dock men tillräckligt för att det inte ska bli helt värdelöst. Plywood? 4-7mm tjock?


          -------------------------------------------------

          Och detta med ström. Jag hade ju hoppats på dra en tjock kabel till denna brädan, med säkring och en kopplingdosa, varav jag kan gå vidare med en kabel till huduvenhet och en till slutsteget. (iofs, jag kanske inte behöver något slutsteg. det har jag glömt fråga också men gör det i rätt tråd sen).

          Comment


          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

            Ingen som har tips på vilken slags träskiva som är bäst att bygga med.. till hatthylla baslåda osv, när man inte har möjlighet till supertjock spånskiva..

            någon skiva som är riktigt stabil trots få millimetrar..

            Comment


            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

              Jag ska bygga en baslåda till min SPL XTR-300, ska ha baslådan så den spelar in i bilen genom skidluckan, ska jag har porten eller basen vid skidluckan eller ska jag ha dom i varsin ände av lådan? Ska täta lådan så de inte kommer luft bakåt utan bara genom skidluckan..
              Det är en BMW 525 e34

              Comment


              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                Originally posted by Hanneskaka View Post
                Jag ska bygga en baslåda till min SPL XTR-300, ska ha baslådan så den spelar in i bilen genom skidluckan, ska jag har porten eller basen vid skidluckan eller ska jag ha dom i varsin ände av lådan? Ska täta lådan så de inte kommer luft bakåt utan bara genom skidluckan..
                Det är en BMW 525 e34
                Porten vid skidluckan säger jag. Så kör jag med bra resultat.
                BMW E38 740
                BMW M5 -01
                bilradiohuset.se
                SM-guld 2012

                Comment


                • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                  Originally posted by Kulan View Post
                  Porten vid skidluckan säger jag. Så kör jag med bra resultat.
                  Ska jag sätta basen så långt bort som möjligt eller spelar inte det någon roll?

                  Comment


                  • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                    menar du på bredden eller djupet? Djupmässigt bör du ha en 10cm iaf. på bredden får den väl inte på plats på så många olika sätt?
                    BMW E38 740
                    BMW M5 -01
                    bilradiohuset.se
                    SM-guld 2012

                    Comment


                    • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                      Originally posted by Kulan View Post
                      menar du på bredden eller djupet? Djupmässigt bör du ha en 10cm iaf. på bredden får den väl inte på plats på så många olika sätt?
                      Menade mest på bredden, för har 13 cm kvar mellan magneten och väggen. Nä det är väl sant, finns inte så mycket utrymme :P Men lådan jag tänkt blir iallafall 40x30x50, HxDxB. Får hoppas på att det blir bra

                      Comment


                      • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                        Jag kommer att ha 3 eller 4 högtalare fram på panelen.

                        1st sitter uppepå i mitten...
                        2st kommer sitta på undersidan mot fötterna i var sitt hörn av kupén.
                        1st KANSKE hamnar på undersidan i mitten (ifall jag måste köpa ett par för byta ut den övre så kan jag lika gärna ta en till undersidan tänkte jag)

                        Hur ska jag koppla detta måntro?

                        Hur gör man idag ifall både höger och vänster ska ledas till samma högtalare så den spelar "mono" ? Har svagt minne att min bror hävda man tog plusskabeln från ena och minuskabeln från andra.. iaf när han skulle ha en stor bas mellan två 6x9r...

                        -------

                        och då kan jag även passa på att fråga - vad gör det att man jordar en högtalare direkt mot karossen?

                        Comment


                        • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                          Originally posted by Hanneskaka View Post
                          Menade mest på bredden, för har 13 cm kvar mellan magneten och väggen. Nä det är väl sant, finns inte så mycket utrymme :P Men lådan jag tänkt blir iallafall 40x30x50, HxDxB. Får hoppas på att det blir bra
                          Avståndet på djupet jag menade var mellan ryggstöd och front på lådan

                          13cm mellan vägg och magnet är OK, det viktigaste är att basreflexröret har tillräckligt med utrymme bakom sig. Det ska vara finns lika mycket utrymme bakom som diametern på röret.
                          BMW E38 740
                          BMW M5 -01
                          bilradiohuset.se
                          SM-guld 2012

                          Comment


                          • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                            Hej.
                            Jag har en grej som jag funderat på en hel del, så nu behöver jag hjälp & kanske slippa göra om något som ni erfarna redan är testat.
                            Min plan är att montera diskant + 4" i a-stolpen.
                            Problemet är att det bara blir 4-5dl "låda" till fyrtummaren.
                            Räcker det, eller är det bara dumt att försöka? Om de iaf bara kommer att låta illa så är det ju bättre att inte ha dem alls..

                            Comment


                            • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                              Originally posted by Fluffy View Post
                              Hej.
                              Jag har en grej som jag funderat på en hel del, så nu behöver jag hjälp & kanske slippa göra om något som ni erfarna redan är testat.
                              Min plan är att montera diskant + 4" i a-stolpen.
                              Problemet är att det bara blir 4-5dl "låda" till fyrtummaren.
                              Räcker det, eller är det bara dumt att försöka? Om de iaf bara kommer att låta illa så är det ju bättre att inte ha dem alls..
                              Kan funka om du använder 3-vägsfiltrets delningsfrekvenser eftersom att de ligger runt 3-400Hz. Ännu bättre är om man kan "öppna upp" ner i brädan eller helt enkelt öppen låda bakåt och väl packad med ull.
                              Har kört dessa i 2dl låda och det funkar hyffsat.
                              Dom är gjorda för att sitta i dörr eller i brädan så egentligen kräver dom ingen låda.
                              sigpic

                              -C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                              Comment


                              • Re: Nybörjar-tråden: Fråga om allt inom bilstereo

                                Originally posted by Mats H View Post
                                Kan funka om du använder 3-vägsfiltrets delningsfrekvenser eftersom att de ligger runt 3-400Hz. Ännu bättre är om man kan "öppna upp" ner i brädan eller helt enkelt öppen låda bakåt och väl packad med ull.
                                Har kört dessa i 2dl låda och det funkar hyffsat.
                                Dom är gjorda för att sitta i dörr eller i brädan så egentligen kräver dom ingen låda.
                                Tack Mats! Då tar jag och testar.
                                (Borde inte du lägga upp en projekttråd? Jag är lite nyfiken på vad som händer i ditt garage.)

                                //Gerry

                                Comment

                                Working...
                                X