Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bandpasslåda?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Bandpasslåda?

Troligen så ligger den basen ganska högt i frekvens så den passar din portning. Den kommer alltså att spela mindre om du portar om lådan korrekt.

Prova att bara vända basarna. Då hamnar din nuvarande portning mer rätt.
    /tycker Erik.

Comment

tror du att det blir bättre att bara vända basarna i lådan? du tror inte att dom går för varmt då?

Comment

Knappast, de är ju gjorda för att sitta i sluten låda.
        /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Optima View Post
          Står i inlägg 5, en Audi A4 sedan. Porten sticker upp genom hatthyllan.

Lådan är uträknad utifrån en kupeförstärkning på 12 dB/oktav från 65 Hz, därför ser kurvan inte "korrekt" ut när man kollar på frekvenskurvan som visas i beräkningsprogram normalt sett.
          Vilket program?

65Hz...är dessutom ganska högt, och det rullar sällan av så heller.

Men, då det inte flyttar någe luft i princip alls om man förstår trådskaparen rätt, så kan det vara så att du använt ett program som inte är speciellt bra på bandpass, alternativt att nåt är felkopplat givetvis.

Bandpasslådor är krångliga att beräkna, för bilbruk än värre, och dessutom är det FÅ program som gör det rätt ens för hemmabruk...

Så som JAG brukar räkna fram en bandpass i det program jag använder så är det annat tillvägagångssätt..
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

för som det är nu så slår dom mycker sen så börjar dom lukta varmt så något stämmer juh inte, och allt är rätt kopplat, har kopplat kabeln med text som plus på basarna och på steget

Comment

Regga dig på garaget.org om du inte är det och kontakta NMI där. Har har ju pillat med dessa och fått en bandpass konstuktion att spela "bra" och även ganska högt. Så han vet nog vilka volymer och rörlängder som krävs.

Comment

är inte det jonny från luleå multimediaimport?

Comment

Originally posted by An7e View Post
                  för som det är nu så slår dom mycker sen så börjar dom lukta varmt så något stämmer juh inte, och allt är rätt kopplat, har kopplat kabeln med text som plus på basarna och på steget
                  Ibland är basarna felmärkta. Kolla med ett 9V batteri att basarna rör sig inåt eller utåt när du kopplar till plus.
                  /tycker Erik.

Comment

då måste jag ut med lådan ur bilen och bort med locket

Comment

Ja det är ju förargligt att inte allt går att lösa framför datorn via internet...
                      /tycker Erik.

Comment

haha lite besvärligt att få ut den skuffen har fryst igen och har limmat trattarna och lådan uta hellvete :P då man kopplar med ett 9volts ska man mäta en talspole åt gången eller båda två samtidigt?

Comment

Först var för sig, sen båda.
                          /tycker Erik.

Comment

ok får testa det så fort ja kommer åt garage så ja får upp skuffen

Comment

Originally posted by jonash View Post
                              Vilket program?

65Hz...är dessutom ganska högt, och det rullar sällan av så heller.

Men, då det inte flyttar någe luft i princip alls om man förstår trådskaparen rätt, så kan det vara så att du använt ett program som inte är speciellt bra på bandpass, alternativt att nåt är felkopplat givetvis.

Bandpasslådor är krångliga att beräkna, för bilbruk än värre, och dessutom är det FÅ program som gör det rätt ens för hemmabruk...

Så som JAG brukar räkna fram en bandpass i det program jag använder så är det annat tillvägagångssätt..
                              Jag utgår i princip alltid ifrån den kupeförstärkningen eftersom jag inte vet exakt hur alla bilkupeer beter sig, att jag har valt just 65 Hz beror på att jag i någon "faktatext" (minns tyvärr inte var) har läst att 60-65 Hz är en ganska vanligt brytpunkt där kupeförstärkningen börjar. Naturligtvis varierar det från kupe till kupe.

I många fakta om bilars kupeförstärkning brukar det stå att kupen generellt förstärker med ca 12 dB/oktav, vilket bla är anledningen till att slutna lådor kan få en relativt jämn frekvensgång. Även här varierar det mellan olika kupeer, det är jag medveten om.

Jag har inte hört någoting som liknar detta problem med de lådor som jag har räknat ut åt folk, gäller både basreflex och 4:e ordningens bandpass. Det kan ju förstås vara så att någon har haft problemet och inte gett feedback till mig att det har blivit problem, men det vet jag ju inte om ingen säger något.

Det här tillvägagångssättet att räkna ut lådor, dvs 12 dB/oktav från 65 Hz, använder jag så gott som alltid och lådorna har fungerat utan konstiga peakar mig veterligt. Visst blir inte lådorna optimala, men det kan man ju aldrig få till med teoretiska beräkningar. Det är jag också medveten om.

Min åsikt är att om man räknar ut en baslåda med rak frekvenskurva i ett program som enbart kan räkna utifrån ett "döddämpat och icke reflekterande vardagsrum", vilket alltså är de flesta program, så får kurvan en baspeak när lådan sätts i en bil. Därför utgår jag ifrån 12 dB/oktav förstärkning i basområdet, vilket gör att frekvenskurvan i vardagsrummet ser mycket peakad och konstig ut.

Programmet är BassBox Pro 6.0.2. Jag har gjort jämförelser, mellan mitt program och uträkningarna i boken "the loudspeaker design cookbook", angående beräkning av 4:e ordningens bandpasslådor. Skillnaden på var F-3 dB hamnar och hur stort rippel kurvan får, är inte speciellt stor.

Att det finns flera program som räknar betydligt bättre än mitt tvivlar jag inte på, men jag tror inte att BassBox gör totalt felaktiga beräkningar. Ibland jämför jag med hur WinISD räknar och det är inte stor skillnad.

Comment

Vad har du för slutsteg till basarna?
                                Hur är kablarna från basarna kopplade?
                                Du har ju dubbla 4ohm spolar på basarna.
                                Har du provat fasvända basarna och se om det blir någon förbättring då?

65Hz lät lite högt, jag har brukat ha mina lådor på ca mellan 45-55Hz.
                                Men som sagt tidigare i tråden, Jonny på Multimediaimport vet vad som fungerar till dessa basarna.

Comment

Working...
                                X