Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Stetsom, klipp och dist

    Originally posted by Techno_Bass View Post
    Det jag menar..siffrorna dom mätt kan inte stämma eftersom jag öka så pass mkt i DB?

    Man kan väll inte spela högt med fyrkantsvåg? :s
    runt 10-15% klippt signal spelar för det mesta lite högre om högtalaren har utrymme för att ta hand om effekten, men INTE 100% som i detta fall detta ÄR DÖDEN för talspolen men kanon om man skall driva ett element.

    Comment


    • #77
      Re: Stetsom, klipp och dist

      va kostar de o mäta stegen?
      Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

      Comment


      • #78
        Re: Stetsom, klipp och dist

        Originally posted by Naughty Tee View Post
        runt 10-15% klippt signal spelar för det mesta lite högre om högtalaren har utrymme för att ta hand om effekten, men INTE 100% som i detta fall detta ÄR DÖDEN för talspolen men kanon om man skall driva ett element.
        Okey tackar för det svaret.


        Nog skulle jag kunna skicka iväg mina steg också om ni vill mäta fler steg?
        155++db@25hz
        http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

        sigpic

        Ljudbyggaren.se

        Comment


        • #79
          Re: Stetsom, klipp och dist

          ja jag med. har 2st stetsom 6kd2
          Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

          Comment


          • #80
            Re: Stetsom, klipp och dist

            Originally posted by perkan View Post
            va kostar de o mäta stegen?
            Frakten om det är stegmodeller vi inte mätt upp förut, annars tar vi 200:- för mätning + frakt om vi har modellen uppmätt i vår databas allaredan.

            Comment


            • #81
              Re: Stetsom, klipp och dist

              okej okej. tack för svar
              Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

              Comment


              • #82
                Re: Stetsom, klipp och dist

                Originally posted by Techno_Bass View Post
                Alltså detta kan inte stämma..det går bara inte..Jag öka i DB VÄLDIGT mkt samt kontroll på basarna då jag gick från mina 2 st Orion D5000 till mina 2 st Stetsom 6kd2 steg...
                Om dessa siffrorna man fått ta del av stämt hade jag bytt ner mig .

                Blev sugen på att skicka in mina steg bara för det...

                Å sen..Hur kunde jag isf vinna i Deathmatch(5min fullt ös) på SM finalen med knappt varma basar samt ett grymt bra resultat med basar som är specade på 600rms?
                Orion stegen slår av när signalen blir så oren att steget eller bas kan ta skada. Man får knappt ut någon oren signal ur ett Orion steg max ca5-10%. Omöjligt att få ut så oren signal (bild) på tex Orion, Kicker, Audioson de slår av
                Orion steget börrjar blinka och slå av så man får starta om. Det har du säkert upplevt?.

                Enligt dBmätaren och öronen så spelar man högre med oren signal till basar. Men det låter ju skit!!

                Låt säga så det är ju klart att man spelar högre med 4000w fyrkants effekt än 2000w ren effekt. Så Stetsom stegen är nog mer lämpade till SPL Tävlingar en Finlir.

                MVH//Björn

                www.dbakuten.se

                Comment


                • #83
                  Re: Stetsom, klipp och dist

                  De flesta här verkar veta vilka siffrorna blev så varför inte lägga upp dem?

                  Comment


                  • #84
                    Re: Stetsom, klipp och dist

                    Vad var det för signal in? Nivå? Uppmätt hur?

                    Jag har EXTREMT svårt att tro att det finns (friska) steg på marknaden som upför sig på det viset om det inte är trasigt.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #85
                      Re: Stetsom, klipp och dist

                      Originally posted by jonash View Post
                      Vad var det för signal in? Nivå? Uppmätt hur?

                      Jag har EXTREMT svårt att tro att det finns (friska) steg på marknaden som upför sig på det viset om det inte är trasigt.
                      Du skulle då bli EXTREMT förvånad över hur verkligheten ser ut Jonas men som jag sagt tidigare besök oss gärna i Vallentuna så skall vi visa dig hur "friska" steg uppträder

                      Comment


                      • #86
                        Re: Stetsom, klipp och dist

                        Originally posted by jonash View Post
                        Vad var det för signal in? Nivå? Uppmätt hur?

                        Jag har EXTREMT svårt att tro att det finns (friska) steg på marknaden som upför sig på det viset om det inte är trasigt.
                        Jag är inte så duktig på just fin elektronik men finns det slutsteg som fungerar halvbra som är trasiga? Alltså lämnar tex halva effekten som det står på det fast i övrigt så spelar det. Jag har aldrig hört talas om det?

                        Men jag kan ha fel men det vore ruggigt oroväckande om det är så för tänk vad många halvfungerande slutsteg som folk kör runt med då i skuffeten för 9 av 10 hör ingen skillnad på 1000W eller 2000W som poppar runt på stan.

                        MVH//Björn

                        www.dbakuten.se

                        Comment


                        • #87
                          Re: Stetsom, klipp och dist

                          Originally posted by dBAkuten View Post
                          Jag är inte så duktig på just fin elektronik men finns det slutsteg som fungerar halvbra som är trasiga? Alltså lämnar tex halva effekten som det står på det fast i övrigt så spelar det. Jag har aldrig hört talas om det?

                          Men jag kan ha fel men det vore ruggigt oroväckande om det är så för tänk vad många halvfungerande slutsteg som folk kör runt med då i skuffeten för 9 av 10 hör ingen skillnad på 1000W eller 2000W som poppar runt på stan.

                          MVH//Björn

                          www.dbakuten.se
                          sluttrissorna kan mattas av, både av värme och ström. Har haft ett gäng gamla pg mps 2500 som inte lämna så mycke kräm efter ett tag..

                          Comment


                          • #88
                            Re: Stetsom, klipp och dist

                            Originally posted by busfabror
                            Rent krasst e de väl så att om steget lämnar mycket dist så brinner högtalaren, eller e jag fel på det ?
                            Högtalarspolen brinner av pga att värmen som tillförs spolen överstiger kylförmågan, och när denna form av dist uppkommer så sjunker impedansen i spolen och strömmen genom spolen ökar dramatiskt samtidigt som att spänningen slutar variera i amplitud, detta i sin tur innebär spolen/kona slutar pumpa kylluft utan står stilla tills spänningen börjar sjunka igen för att börja en ny cykel. Vrider man inte ner då signalen ser ut på detta vis så uppstår härdsmälta i spole omgående. De flesta steg med ljudproduktion som största mål har någon form av skyddskrets som Björn säger för att förhindra detta så gott det går. Dock finns det inga garantier då man genom att mata steget med fyrkantsvåg även får ut fyrkantsvåg med 0% dist om man överstyr tillräckligt på lågnivåsidan.
                            Last edited by Naughty Tee; January 4, 2010, 22:32.

                            Comment


                            • #89
                              Re: Stetsom, klipp och dist

                              Originally posted by busfabror
                              Så om man då säger att ett element har en rms tålighet på ca 300 watt och detta slutsteg släpper så mycket dist som kurvan på bilden visar så borde elementet haft en härdsmälta ganska omgående ?
                              Problemet är just termen RMS watt....
                              En fyrkantsvåg på 10v peak har en RMS spänning på 10v..
                              En sinusvåg på 10v peak har däremot en RMS spänning på 7v...
                              .
                              Har vi en fast last på 1 ohm så får vi fram att det flyter 10A RMS med fyrkants våg och 7A med sinusvåg.....

                              Det betyder att RMS effekten med fyrkants våg blir 100w genom den aktuella lasten och 49w med sinus våg. Samma peak spänning i båda fall dvs 10v men tack vare att man blandar in RMS så gynnar detta tillverkare som anser att fyrkantsvåg är kanon för att trycka in i högtalare utan att de "ljuger" dvs matar du in en maxdistad signal så kan du ta ut en maxdistad signal med 0% distortion mot insignalen som redan är fyrkantig....mycket bra om man vill sälja megawatt för millipengar
                              Last edited by Naughty Tee; January 4, 2010, 22:46.

                              Comment


                              • #90
                                Re: Stetsom, klipp och dist

                                Naughty Tee: Men ser kurva ut så direkt från början. Hur jag nu ska förklara, från 1watt eller när det ger som mest.

                                Comment

                                Working...
                                X