Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Stetsom, klipp och dist

    Nej såpass lite som Holmis steg gav säger sig självt att det var nått galet med det steget. Det kan vilken jävla idiot som helst räkna ut om man har följt med lite.
    Linus "Lellen" Andersson

    Passat kombi 01 clean edition
    Espl,Bassrace

    Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
    Svensk mästare Super street NW -06

    Comment


    • Re: Stetsom, klipp och dist

      Jag ska fundera på om jag ska publicera några mätningar eller inte för att folk har svårt att förstå hur mycket effekt som ett slutsteg levererar vid 12V ren signal. Skulle jag skriva ut resultaten så hade folk klankat ner på de märken jag har mätt upp just i dag på grund att de inte lämnar så mycket som andra tillverkare hävdar att sina steg gör.

      Jag ska leta upp mer "Svensson" steg så man kan jämföra olika steg lite bättre samt att man kommer att inse när det är 2-3kw ren effekt vid 12V är hiskligt mycket effekt.

      Vi mäter alla steg i 12V för man har inte mer i sin bil när man kastar in några KW i skuffen.

      Ett Stetsom 11K2D lämnar sjukt mycket pulver men långt ifrån vad som står i specien tyvärr.
      Och se till att man har minst 150Kg batteri i skuffeten för det drar hiskligt mycket ström.

      Stetsom 11K2D drar mer ström än ett Kicker WH fast lämnar betydligt mindre effekt. Men man får ju 5st Stetsom 11K2D på ett Kicker WH så det kostar att ligga på topp

      Kicker WH specar 10000W 2ohm vid 14.4V eller 6500W 2ohm vid 12V
      Stetsom 11K2D specar 13500W 1ohm vid 13.8v eller 11200w 1ohm vid 12.6V

      Som jämförelse!!!


      Ha det gött!!

      MVH//Björn

      www.dbakuten.se

      Comment


      • Re: Stetsom, klipp och dist

        Originally posted by dBAkuten View Post
        Jag ska fundera på om jag ska publicera några mätningar eller inte för att folk har svårt att förstå hur mycket effekt som ett slutsteg levererar vid 12V ren signal. Skulle jag skriva ut resultaten så hade folk klankat ner på de märken jag har mätt upp just i dag på grund att de inte lämnar så mycket som andra tillverkare hävdar att sina steg gör.

        Jag ska leta upp mer "Svensson" steg så man kan jämföra olika steg lite bättre samt att man kommer att inse när det är 2-3kw ren effekt vid 12V är hiskligt mycket effekt.

        Vi mäter alla steg i 12V för man har inte mer i sin bil när man kastar in några KW i skuffen.

        Ett Stetsom 11K2D lämnar sjukt mycket pulver men långt ifrån vad som står i specien tyvärr.
        Och se till att man har minst 150Kg batteri i skuffeten för det drar hiskligt mycket ström.

        Stetsom 11K2D drar mer ström än ett Kicker WH fast lämnar betydligt mindre effekt. Men man får ju 5st Stetsom 11K2D på ett Kicker WH så det kostar att ligga på topp

        Kicker WH specar 10000W 2ohm vid 14.4V eller 6500W 2ohm vid 12V
        Stetsom 11K2D specar 13500W 1ohm vid 13.8v eller 11200w 1ohm vid 12.6V

        Som jämförelse!!!


        Ha det gött!!

        MVH//Björn

        www.dbakuten.se

        Bra jobbat björn och ska bli ännu roligare att se när det är riktigt dokumenterat oxå. Sen kan jag tillägga att Brassarna mäter inte riktigt på samma sätt som vi gör. Så det är lite skillnad på last,strömbank hz osv. Jag ska prata med en av mätgubbarna i Brasilien för att få en dokumenterad mätning av dom så ni oxå ser skillnaden mot hur vi mäter upp dom i sverige. Håll till godo
        Linus "Lellen" Andersson

        Passat kombi 01 clean edition
        Espl,Bassrace

        Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
        Svensk mästare Super street NW -06

        Comment


        • Re: Stetsom, klipp och dist

          men hur många av alla slutsteges tillverkare vill skicka in sina steg för mätning så vi får svart på vitt på alla steg som lämnar 3000watt o uppåt. tror inte de är så där jätte många. tack för info o lite trevlig läsning på kvällskvisten.
          Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

          Comment


          • Re: Stetsom, klipp och dist

            Alltså, om det nu skall finnas NÅN som helst trovärdighet kvar så måste siffror publiceras.

            Antingen så publicerar man dem eller så förlorar man ju all värdighet, i mina ögon.

            Så, tala om hur ni mäter, och vad siffrorna är.

            Allt annat är bara ren skit och spya.

            Fan vad trött jag blir.

            /Jonas
            Last edited by jonash; January 18, 2010, 22:43.
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • Re: Stetsom, klipp och dist

              Originally posted by jonash View Post
              Alltså, om det nu skall finnas NÅN som helst trovärdighet kvar så måste siffror publiceras.

              Antingen så publicerar man dem eller så förlorar man ju all värdighet, i mina ögon.

              Så, tala om hur ni mäter, och vad siffrorna är.

              Allt annat är bara ren skit och spya.

              Fan vad trött jag blir.

              /Jonas
              Det kmr. Så mkt vet jag. Har själv pratat med Björn men han vill inte lägga ut några resultat än då han testade andra steg vid samma tillfälle. Han ska testa Stetsom steget igen bara hans Batteribank är full igen och då kmr även siffror ut med hur han har mätt stetsom steget,amp på strömbanken,vid vilken last osv.. Resultaten kmr upp i veckan vad jag fattade som. Stämmer inte detta får Björn själv rätta mig.

              Mvh//Linus
              Linus "Lellen" Andersson

              Passat kombi 01 clean edition
              Espl,Bassrace

              Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
              Svensk mästare Super street NW -06

              Comment


              • Re: Stetsom, klipp och dist

                Originally posted by jonash View Post
                Alltså, om det nu skall finnas NÅN som helst trovärdighet kvar så måste siffror publiceras.

                Antingen så publicerar man dem eller så förlorar man ju all värdighet, i mina ögon.

                Så, tala om hur ni mäter, och vad siffrorna är.

                Allt annat är bara ren skit och spya.

                Fan vad trött jag blir.

                /Jonas

                Du är inte nyfiken va?

                Det kommer men om du har läst hela mitt inlägg så ska jag bygga på med mer steg så man får en bättre uppfattning hur jag mäter slutsteg och jämför.

                Men det viktigaste av allt är att inte jämföra mina mätningar med andras slutstegs specar och det förstår inte alla.

                Tex Kicker ZX2500.1 lämnar 2400W 0% 2ohm dist 12V och det är sjukt mycket effekt. Men sen finns det som hävdar att sitt steg som det står 3000W som kostar 1/3 lämnar mer på grund av okunskap tyvärr.

                MVH//Björn

                www.dbakuten.se

                Comment


                • Re: Stetsom, klipp och dist

                  Originally posted by dBAkuten View Post
                  Du är inte nyfiken va?

                  Det kommer men om du har läst hela mitt inlägg så ska jag bygga på med mer steg så man får en bättre uppfattning hur jag mäter slutsteg och jämför.

                  Men det viktigaste av allt är att inte jämföra mina mätningar med andras slutstegs specar och det förstår inte alla.

                  Tex Kicker ZX2500.1 lämnar 2400W 0% 2ohm dist 12V och det är sjukt mycket effekt. Men sen finns det som hävdar att sitt steg som det står 3000W som kostar 1/3 lämnar mer på grund av okunskap tyvärr.

                  MVH//Björn

                  www.dbakuten.se
                  men utan att avslöja några mätningar björn. känns de som stetsom är skräp eller är dom värda sina pengar?
                  Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                  Comment


                  • Re: Stetsom, klipp och dist

                    Originally posted by dBAkuten View Post
                    Du är inte nyfiken va?

                    Det kommer men om du har läst hela mitt inlägg så ska jag bygga på med mer steg så man får en bättre uppfattning hur jag mäter slutsteg och jämför.

                    Men det viktigaste av allt är att inte jämföra mina mätningar med andras slutstegs specar och det förstår inte alla.

                    Tex Kicker ZX2500.1 lämnar 2400W 0% 2ohm dist 12V och det är sjukt mycket effekt. Men sen finns det som hävdar att sitt steg som det står 3000W som kostar 1/3 lämnar mer på grund av okunskap tyvärr.

                    MVH//Björn

                    www.dbakuten.se
                    Jag är faktiskt inte speciellt nyfiken då jag anser att effektsiffror är rätt värdelöst.

                    Men jag tycker att om man skall hänga en konkurrerande Svensk importör på offentlig plats utan att han kan försvara sig så får man tala om varför.

                    Som det är nu är det avrättning.

                    Sen vill jag bara vara jävligt tydlig på att hur mycket du än jissar dina Kicker steg så är det mer än 0% dist vid den effekten. PUNKT. Eller så kan du inte mäta ordentligt.

                    I övrigt kan jag räkna upp minst 15 konkurrenter till just kicker som har minst lika bra eller bättre specar.

                    Tycker liksom hela den här diskussionen har blivit att hänga ut ett märke för att gärna skjuta fram sitt eget. Å det är ju åt helvete. Det finns lite mer balans att önska. Nån tycker Stetsom e skit, en annan tycker Kicker är skit, en tredje DigitalDesigns, en fjärde Genesis.

                    Skit i pajkastningen, upp med en siffrorna om det nu är vad som får en att gå igång.

                    Personligen tycker jag att musik är grejen..

                    /Jonas
                    Last edited by jonash; January 18, 2010, 23:38.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • Re: Stetsom, klipp och dist

                      Tycker en ny tråd, gärna sticky kunde komma upp med alla mätningar på div steg som görs! Jag hade gärna sett lite genesis steg bli uppmätta

                      Comment


                      • Re: Stetsom, klipp och dist

                        Originally posted by jonash View Post
                        Jag är faktiskt inte speciellt nyfiken då jag anser att effektsiffror är rätt värdelöst.

                        Men jag tycker att om man skall hänga en konkurrerande Svensk importör på offentlig plats utan att han kan försvara sig så får man tala om varför.

                        Som det är nu är det avrättning.

                        Sen vill jag bara vara jävligt tydlig på att hur mycket du än jissar dina Kicker steg så är det mer än 0% dist vid den effekten. PUNKT. Eller så kan du inte mäta ordentligt.

                        I övrigt kan jag räkna upp minst 15 konkurrenter till just kicker som har minst lika bra eller bättre specar.

                        Tycker liksom hela den här diskussionen har blivit att hänga ut ett märke för att gärna skjuta fram sitt eget. Å det är ju åt helvete. Det finns lite mer balans att önska. Nån tycker Stetsom e skit, en annan tycker Kicker är skit, en tredje DigitalDesigns, en fjärde Genesis.

                        Skit i pajkastningen, upp med en siffrorna om det nu är vad som får en att gå igång.

                        Personligen tycker jag att musik är grejen..

                        /Jonas
                        Anledningen att jag tar just Kicker för att jag har de flesta modeller i lager och kan då även mäta upp de smidigt.

                        Kicker är det slutsteg som lämnar mer en vad de uppger av de slutsteg jag har mätt hittills. Innan kunde jag inte mäta dist på utgången men det kan jag nu.

                        Som sagt man måste mäta alla steg på samma sätt för att jämföra annars är det meningslöst.

                        Vi ska försöka mäta så mycket jag få tillgång till men det tar tid att hitta steg för att köpa in bara för att mäta upp de är inte intressant.

                        Anledningen till att Stetsom diskuteras friskt är att det är sjukt överspecat men fortfarande får man mycket effekt för pengarna.

                        Sen är det inte ett bevis att ett slutsteg låter bra när man effekt mäter det utan att de visar vad det ger till fördel SPL tävlingar annars så är sådana här mätningar ointressanta.

                        MVH//Björn

                        www.dbakuten.se

                        Comment


                        • Re: Stetsom, klipp och dist

                          Originally posted by perkan View Post
                          men utan att avslöja några mätningar björn. känns de som stetsom är skräp eller är dom värda sina pengar?
                          Mycket effekt för pengarna men lämnar låååågt ifrån vad de är specade till men det är inte intressant vad som står på pappret utan vad de lämnar mot andra steg och då ligger det bra till.

                          Kommer att dokumenterar allt som görs och visas så fort som.

                          MVH//Björn

                          www.dbakuten.se

                          Comment


                          • Re: Stetsom, klipp och dist

                            Originally posted by dBAkuten View Post
                            Mycket effekt för pengarna men lämnar låååågt ifrån vad de är specade till men det är inte intressant vad som står på pappret utan vad de lämnar mot andra steg och då ligger det bra till.

                            Kommer att dokumenterar allt som görs och visas så fort som.

                            MVH//Björn

                            www.dbakuten.se
                            tack. men som lellen skrev så mäter väl brassarna inte på samma sätt plus att dom flesta slutstegs tillverkare överdriver väl effekten lite. speciellt när de är frågan om spl steg som ska lämna flera tusen watt. dock kanske stetsom har blåst på lite väl häftigt? men ja hade ruskigt bra fart o kontroll på bägge solo x basarna i min bil. och om dom bara lämna skit signal så skulle ju basarna brunnit. men de är inte ett fel på mina basar. så bara skit kan de inte va med stetsom. men de ska bli kul o se va dom stetsom stegen du mäter upp lämnar.
                            Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

                            Comment


                            • Re: Stetsom, klipp och dist

                              Originally posted by perkan View Post
                              tack. men som lellen skrev så mäter väl brassarna inte på samma sätt plus att dom flesta slutstegs tillverkare överdriver väl effekten lite. speciellt när de är frågan om spl steg som ska lämna flera tusen watt. dock kanske stetsom har blåst på lite väl häftigt? men ja hade ruskigt bra fart o kontroll på bägge solo x basarna i min bil. och om dom bara lämna skit signal så skulle ju basarna brunnit. men de är inte ett fel på mina basar. så bara skit kan de inte va med stetsom. men de ska bli kul o se va dom stetsom stegen du mäter upp lämnar.
                              Alltså, för dBdragracing kan inte en enda person säga att dem är skit. Inte om man vill använda statistiken på TermPros hemsida som referens, och det verkar ju vara det vanligaste sättet att hävda nåt.

                              Sen till musik så vill man ju gärna se att steget inte skickar enbart 4-kantsvåg.

                              Om jag har något intresse i denna tråd så är det att jag är MYCKET mer intresserad utav att se en signalkurva vid säg 1/10 av maxeffekt ut än nåt annat. Och då gärna på ett flertal exemplar.

                              Det enda vi sett nu är en extremt dålig utsignal från ett exemplar. Skulle ALLA exemplar bete sig så, vid inte ens nära full uteffekt så är det i mina ögon fullständigt otänkbart att nån person åker omkring med såna och lyssnar på musik. Däremot för dBdrag kan det ju se ut hur som helst, så där är det väl isåfall ok.

                              Men, tills vi sett lite fler mätningar / signalkurvor så är det liksom läge att ta det lite lugnt!

                              /jonas
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • Re: Stetsom, klipp och dist

                                Tror att dom använder samma lösning som Earthquake när det gäller förstärkarteknik.

                                Fördelar
                                Små
                                Effektiva
                                Mycket effekt

                                Nackdelar
                                Hög distortion!

                                Det kan vara svaret! Har för mig med denna teknik, att det går ej att komma under en 3-4% dist.
                                Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
                                www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
                                www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

                                Comment

                                Working...
                                X