Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådförslag / Högtalare / Steg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lådförslag / Högtalare / Steg

Tjenare, har införskaffat mig en RE audio mx d1 som jag skall driva med mitt SLA-3000 steg, nu behöver jag bara en vettig låda till denna leksak så jag kan spela lite. Någon som kan hjälpa ?

Basen skall sitta i min Mitsubishi lancer glxi -95, sedan modell. Så skuffen är inte den största, tror vi kom fram till att yttermåtten är ~48x60x70, skall basen riktas frammåt eller bakåt? Aeroport eller slotport? Räcker 22mm MDF?
    Sitter just nu i en liten 50L sluten låda men funderar helt enkelt på en större portad variant. Vill gärna att den spelar högt och djupt.

Högtalare och steg förslag till dessa? funderar på ett par DD CX6 6,5" att sätta i framdörrarna och ett par Re Audio RE 6x9 FR i hatthyllan. Bra eller anus?

Behöver jag 50mm kabel mellan batterierna (tänkte köra med ett Tudor eller liknande bak) eller räcker det med en mindre kabel
    Frågorna är många, svar uppskatts.

Mvh.

Re: Lådförslag / Högtalare / Steg

skippa 6X9orna sen volym överlämnar jag till de som har kunskapen

Comment

Originally posted by The one n only View Post
      skippa 6X9orna sen volym överlämnar jag till de som har kunskapen
      Vad föreslår du att sätta bak i stället då? känns lite klent med endast ett par 6.5" fram.. ?

Comment

Hur ofta kör du folk i baksätet? och betalar de Högtalarna?

Lägg de pengarna som 6x9orna skulle kostat på framsystemet istället
        och kör kit istället fram

Kanske Hertz Esk 165

Comment

Hade också skippat allt vad 6*9 heter. Sen som ovan säger, det är du som ska betala för systemet och du som kommer att lyssna ifrån framsätet
          Kör med detta kittet i min bil och är nöjd Är ruggigt billigt nu! http://www.bilstereoshopen.se/Shop/I...delId=DCC682.1

Comment

Vill gärna ha något bak också, men vad säger ni om DD CX6 6,5" fram? bra pris på dom jävlarna nu.

Comment

Om du tvunget ska ha något bak så 6,5 mellan register utan diskant i bakdörrarna som bara spelar mellan register som inte hörs men bara märks.
              man ska uppleva musiken framför en då det är tänkt så :P
              Och med 6,5 kitt fram kan spela på tills du inte vill höja mer :P

Comment

Vi fick något tips om att vi skulle testa bygga lådan 120-130L med en 6" aeroport på 25cm med trattar.

Baffeln blir ju i vilket fall som helst 48cm bred och ca: 55cm hög. Tvivlar lite på att man får ner en låda som är 60cm hög.
                Hur som helst så får inte en 6" aeroport plats då den bygger för mycket. Länk: http://img7.imageshack.us/i/skabbbas.png/
                Isånnafall så är det dubbla 3" portar eller kanske 4" som kanske kan få plats. Fast jag är väldigt osäker på hur man räknar ut portar. Men det som vore enklast att bygga lär ju bli en slotport i varjefall. Billigare också. Om någon vet hur man räknar ut det så vänligen gör det eller länka. 40hz är väl planen att lådan ska bli avstämd i.

6.5" koax eller kit fram. samt något liknande bak. ta vad fan som helst. men dd och re är ju trevliga saker överlag så handla det du. Vägrar sitta bak i din bil om du bara ha ska ha ett kitt fram och 100kg bas där bak.

Men hm. Några tips??

edit:

Laddade upp en skiss på lådan. den blir på 136L invändigt, dock utan hänsyn till basen samt slotporten. Dessa faktorer lär dra bort ett par liter också.

Någon som sitter på några matnyttiga länkar för att räkna och bygga låda?
                Attached Files
                Last edited by FarmoR; October 6, 2009, 11:47. Reason: Infoga en fil.

Comment

Med yttermåtten som som togs med på ritningen ovan och den önskade avstämningen så fick jag fram:

http://www.reaudio.com/speaker_box/LPort_Box_Calc.html

Och eftersom alla mått är i tum:
                  http://manuelsweb.com/in_cm.htm

Visserligen bara 94 liter kvar efter bas och port, men du har ju inte plats för mer så då är det väl inte så mycket att göra åt :P
                  RE själva rekommenderar 84-113 liter och en avstämning på 34-35 hz.

Notera: jag är ingen expert på detta

Comment

Hoppas du blir grymt nöjd med basen, det har jag varit!!

Om jag hajjade rätt så skiter du i om det är en korekt ljudbild mm mm, det du vill åt är volymen, har jag rätt?

Om jag har det så kör på ett par goa 6.5" fram och sen ett likadant kitt bak i hatthyllan, eller varför inte 2 kitt i hatthyllan!!

Har jag fel, ja då ska du nog nöja dig med ett kitt i fram, men tro mig det kittet kommer du få kasta ut massor med pengar på om det nu ska kunna möta upp en bas för 10000Kr!

Kör på!!!

Comment

Om man nu kollar i ett beräkningsprogram så ser RE:s egna förslag ut att spela ganska peakat, men det är som sagt i teorin. Jag har kollat på 80 liter netto avstämt till 40 Hz med 261,6 cm2 (43,6x6 cm) portarea som är 45 cm lång totalt, den lådan spelar lite mindre peakat men ändå högt.

Lådans djup blir i så fall 50,6 cm i yttermått, de andra yttermåtten är samma som på skissen i inlägg #8. Både bas och port är inräknade med detta nya djupmått, den totala volymen på lådan blir ca 102 liter.

Jag har inte testat basen, lådförslaget är bara uträknat i ett program.

Comment

Working...
                      X