Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på lådberäkningsprogram?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips på lådberäkningsprogram?

Nåt tips på ett bra och ganska enkelt låd beräknings program!?
    Inte probox 2000 det har jag redan och det enda de går att använda till är sågritningar...

Re: Lådberäknings program

www.linearteam.dk
    där har du Winisd, det använder jag iaf och enda ja vet som är gratis att ladda ner. om man inte räknar tanka från piratebay som gratisgrejer.
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
      www.linearteam.dk
      där har du Winisd, det använder jag iaf och enda ja vet som är gratis att ladda ner. om man inte räknar tanka från piratebay som gratisgrejer.
      Tack Tack! tankat å klart....... =) fler tips??

Comment

WinISD är ett av de enklaste där ute.

Annars kan du försöka få tag i Bassbox Pro som är väldigt trevligt.....dock rätt mkt mer avancerat än WinISD
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Finns oxå en onlinevariant av ISD på den sidan. Det är bra och räknar rätt.
          /tycker Erik.

Comment

försökte räkna lite i isd, tog en RE XXX 18" och får ut att jag ska ha en portad låda på 1340L med en 4" port och då är den avstämd till 11.04hz som jag fattar det.. varför vill de sig inte? något som inte stämmer riktigt :P
            RE, DD, Pioneer

Comment

Som alla program är de gjorda för hemmabruk.
              Du behöver göra en avstämning som funkar i bil.
              Skrev en artikel om det på www.nordicaudi.com (del 7 i lilla bilstereosskolan)
              /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                Som alla program är de gjorda för hemmabruk.
                Du behöver göra en avstämning som funkar i bil.
                Skrev en artikel om det på www.nordicaudi.com (del 7 i lilla bilstereosskolan)
                denna länken fick mig helt plötsligt att fatta väldigt mkt du borde skriva billjud for dummies
                RE, DD, Pioneer

Comment

Dessutom så brukar programmen räkna ut så kallade "optimala" lådor, om man nu inte sjäv bestämmer volym+avstämning förstås. Detta med optimala lådor är knepigt, det finns nämligen många olika definitioner på hur en sån låda ska vara.

Jag använder aldrig den funktionen i ett program, istället provar jag mig fram tills det blir kurvor som ser "bra" ut enligt min smak. Det brukar finnas "mätare" i vissa program som visar ifall lådan passar bättre i sluten eller basreflex, det ger en fingervisning om vad man bör välja får lådtyp och det kan man gärna utgå ifrån.

I bil så är 40-45 Hz avstämning ganska vanligt när det gäller musikåtergivning, stora bilkupeer kan fungera med 35 Hz avstämning. För hemmabruk är dock avstämningen ofta betydligt lägre eftersom ett vanligt rum inte förstärker djupbasen på samma sätt som en bilkupe.

En liten regel är att man inte bör stämma av lådan under elementets egenresonans.

Robsarves artikel ger mycket bra info, helt klart.

Comment

Originally posted by __snow__ View Post
                    denna länken fick mig helt plötsligt att fatta väldigt mkt du borde skriva billjud for dummies
                    Det är just vad det är på Nordic Audi..
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
                      Det är just vad det är på Nordic Audi..
                      Ja men det blir han inte rik på jag menade verkligen bilstereo for dummies.. Finns en hyfsat stor marknad för just en sån bok
                      RE, DD, Pioneer

Comment

Working...
                      X