Announcement

Collapse
No announcement yet.

MEllanregister i baffel eller i låda, för/nackdelar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MEllanregister i baffel eller i låda, för/nackdelar?

    Har funderat ett tag på vilka för och nackdelarna är med det? Jag personligen tycker att det vore en fördel att kunna plasta en låda istället för att sätta dom i en baffel
    Det jag kan tänka mig är en nackdel är att det kommer att bli en avstämning på lådan som man får rätt sig lite efter, men det handla rom lådor på 6-7L st till mina Tec SQ5. Dom kommer att spelas on-axis från brädan ihop med banddiskanterna.

    Kommer att göra en helt ny bräda och utforma den som jag själv vill ha den och det är gott om plats under den för att plasta lådor. Kommer inte behöva spela femmorna så mkt lägre än 180Hz och sen upp till 5,6kHz nån stans.

    Nu vill jag veta för respektive nackdelar med mina tankar och ideér.
    OTURSFÖRFÖLJD!!!
    Bara att bryta ihop och komma igen.

  • #2
    Re: MEllanregister i baffel eller i låda, för/nackdelar?

    fördelarna är väl att du inte får en låda som färgar ljudet.. nakdelen är väl att du tappar effektålighet..

    Jag hade prövat att göra en baffel.. Viktigt att tänka på när du gör en öppen baffel är att ju längre väg du har runt till baksida högtalare desto lägre kommer de att kunna spela.. sk. baffelstöd..

    du ska ju ändå labba lite.. gör en baffel och lyssna på det en vecka. prova sedan med låda men tänk på att du enkelt ska kunna jämföra igen med baffeln..
    Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

    Comment


    • #3
      Re: MEllanregister i baffel eller i låda, för/nackdelar?

      Tips kan ju vara att googla högtalaren orion.. finns en del läsning där om principen..
      Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

      Comment


      • #4
        Re: MEllanregister i baffel eller i låda, för/nackdelar?

        Jag är med på vad du menar, skulle man kunna göra ngt med gångar bakom baffeln just för att få längre mellan fram och baksida av baffeln? Då skulle jag kunna få "baksidan" i princip vart jag vill i bilen, Kapa till ett rör som man kan dra ner längs torpedväggen eller liknande och sen ska man kunna dela den på div ställen och sätta i en baksida för att få en sluten låda. Men det gäller då för visso att man har så mkt area genom hela baffeln så det inte fungerar som en port fast det gör det kanske ändå?
        OTURSFÖRFÖLJD!!!
        Bara att bryta ihop och komma igen.

        Comment


        • #5
          Re: MEllanregister i baffel eller i låda, för/nackdelar?

          Något sådant skulle fungera kanske ..
          Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

          Comment


          • #6
            Re: MEllanregister i baffel eller i låda, för/nackdelar?

            Originally posted by ABZD View Post
            Jag är med på vad du menar, skulle man kunna göra ngt med gångar bakom baffeln just för att få längre mellan fram och baksida av baffeln? Då skulle jag kunna få "baksidan" i princip vart jag vill i bilen, Kapa till ett rör som man kan dra ner längs torpedväggen eller liknande och sen ska man kunna dela den på div ställen och sätta i en baksida för att få en sluten låda. Men det gäller då för visso att man har så mkt area genom hela baffeln så det inte fungerar som en port fast det gör det kanske ändå?
            5-7 liter är för lite enligt den erfarenhet jag har med SQ5orna. Det märks extremt tydligt om man sätter dem i en dörr tex, då helt plötsligt vaknar de riktigt till liv, jfrt med en liten låda. Skall du bygga låda så skall du sikta på 12-15 liter till dem, men då å andra sidan spelar dem linjärt till 55-60Hz...

            mvh Jonas
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: MEllanregister i baffel eller i låda, för/nackdelar?

              Tanken är ju SQ8or i dörrarna som fixar midden så dom på brädan behöver inte gräva så djupt heller.
              OTURSFÖRFÖLJD!!!
              Bara att bryta ihop och komma igen.

              Comment


              • #8
                Re: MEllanregister i baffel eller i låda, för/nackdelar?

                Det är å andra sidan trevligt om elementen som tar hand om röster spelar ner till en 70-80hz
                Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

                Comment


                • #9
                  Re: MEllanregister i baffel eller i låda, för/nackdelar?

                  Originally posted by ABZD View Post
                  Tanken är ju SQ8or i dörrarna som fixar midden så dom på brädan behöver inte gräva så djupt heller.
                  Du skall ändå inte sätta dem i så liten låda. Du kommer få alla burkiga ljud du nånsin önskat......EN peak vid 120Hz..NEJ TACK
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #10
                    Re: MEllanregister i baffel eller i låda, för/nackdelar?

                    Baffel baffel baffel baffel baffel
                    Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

                    Comment


                    • #11
                      Re: MEllanregister i baffel eller i låda, för/nackdelar?

                      Jaja, va ett envist tjatande... Då blir det baffel då =) Vet VEM jag ska sätta på att göra om min bräda om det inte blir nå bra
                      OTURSFÖRFÖLJD!!!
                      Bara att bryta ihop och komma igen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: MEllanregister i baffel eller i låda, för/nackdelar?


                        känner att alla pekar på mig nu
                        Jag kan hjälpa dig med brädan och inlyssningen om du vill
                        Celestra VA Amps | Seas Lotus | N-Core Anthem | Alpine

                        Comment

                        Working...
                        X