Announcement

Collapse
No announcement yet.

bälte för besikting??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: bälte för besikting??

    Originally posted by Lonefox View Post
    Precis.......

    Trepunktbältena var bara i framsätena

    Och det gjorde ju stor nytta då bakpassagerarna satt obältade? Erhm ja jo tjena......

    HA HA HA HA HAHA HA. den va bra kim o lonefox
    Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

    Comment


    • #32
      Re: bälte för besikting??

      Originally posted by Extra Kim
      Ramstam nu får du raka dig, vi pratar BAKSÄTE
      Originally posted by Lonefox View Post
      Precis.......

      Trepunktbältena var bara i framsätena

      Och det gjorde ju stor nytta då bakpassagerarna satt obältade? Erhm ja jo tjena......
      "Tidigare levde man i vanförställningen att det räckte med att sitta i baksätet för att vara skyddad vid en krock. Volvo insåg tidigt vikten av att hålla fast samtliga passagerare i bilen. Redan 1958 försågs Volvo-bilarna med fästpunkter för bälten i baksätet, men inte förrän 1967 hade Volvo lyckats övertyga den bilköpande publiken om att även baksätet måste ha bälten."

      http://www.aftonbladet.se/kampanj/vo...icle4321379.ab

      Vad hörde jag?
      __________________
      -=Power From The Gods=-

      Comment


      • #33
        Re: bälte för besikting??

        Å ja, Jag vet att det bara var midjebälten...

        Men de e skoj å dribbla lite oxå

        "Det bästa med att ha fel är glädjen det ger andra"
        -=Power From The Gods=-

        Comment


        • #34
          Re: bälte för besikting??

          Originally posted by Ramstam View Post
          "Tidigare levde man i vanförställningen att det räckte med att sitta i baksätet för att vara skyddad vid en krock. Volvo insåg tidigt vikten av att hålla fast samtliga passagerare i bilen. Redan 1958 försågs Volvo-bilarna med fästpunkter för bälten i baksätet, men inte förrän 1967 hade Volvo lyckats övertyga den bilköpande publiken om att även baksätet måste ha bälten."

          http://www.aftonbladet.se/kampanj/vo...icle4321379.ab

          Vad hörde jag?
          __________________
          Men snälla......grundkonstruktionen för PV är ÄLDRE än från -58.

          Den kommer från 40-talet
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_PV_444
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_PV_544

          Och lite wikifakta kring Amazon (som bara hette så i norden )
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_Amazon

          Orkar inte leta på Volvos sidor nu då de gjort om ALLT sedan jag var inne på deras historia för 10 år sen

          Men summa sumarum..... Pratar vi PV kan vi snacka från 40-talet och då ver de INTE förberedda för bälten bak.
          Sedan var det även lite olika (om min far minns rätt) med vilket de var förberedda för. Tvåpunkts (midjebälten) eller trepunkts bak...
          Bör tilläggas att han har jobbat som Volvomekaniker sedan 50-talet.....

          Så jo.....vi har mer rätt i våra uttalanden än du i detta fall.
          Spec. ang PV

          BTW.........i min PV från -62 så sitter det eftermonterade bälten som sattes in på 70-talet....så det är dock en STOR skillnad på att vara förberedd för och att ha.

          Sedan för att spä på mer så har vi bälteslagen:
          http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4...%A4lte#Sverige

          Det var först 1974 som det var LAG på rullbälten BAK....
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #35
            Re: bälte för besikting??

            Som jag sa tidigare...
            -=Power From The Gods=-

            Comment


            • #36
              Re: bälte för besikting??

              ända grejen är om han ska regga med sportstolar (fram) och fyrpunkts bälte så måste han regga om den som standard rally bil och då måste han ha lisenc för att få framföra den på allmänväg. och så är det en rad saker som att han måste plocka bort rattlås huvlås sätta dit andra med andra ord borra i huvuen och så. och så är det mycke mer saker som brandsläkare bältes kniv, varnings treanglar, olika flaggor för rally och sådant plus bur:P men då blir den bara godkänd för en förare med rally licens och en passagerare -co driver inget krav på licens på co drivern på allmän väg :P.

              REGGA SOM LÄTTLASTBIL - så måste bälten mm vara bortplockade vid regga bes och vanlig bes och gallret måste också sitta i. efter det kan du sätta dit allt som fanns i den som personbil och åka med passagerare bak då det anses vara last och bästa lastsäkerheten för människor ÄR bälten. detta har gått igenom domstol och nu är det också så att den rättegångens hmm vad heter det resultat ska gälla alla som gör så alltså så blir det tillåtet så länge man kallar dom i baksätet för last och inte passagerare.

              FYRPUNKTS BÄLTEN - Ända anledningen för att dom inte är godkända av bes är för det finns ingen regel hur alla ska knäppas loss så då kan inte brandmännen veta hur man tar loss en förare/passagerade med sådanna monterat. Men visst att dom nästan alltid skärloss bältena men det är just därför dom inte är godkännda.
              Last edited by connsann; September 27, 2009, 22:03.

              Comment

              Working...
              X