Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips för att få SQ

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips för att få SQ

Skulle uppskatta att få lite tips för att få renare,varmare ljud i min Bmw E36
    4dr. Jag lyssnar mest på Hammerfall och metallicka men kan även lyssna på typ "Rix fm" musik ibland. Idags läget har jag som framsystem Pioneer 6,5"
    TS-A170CI där mid sitter nere i dörren och diskanten titter vid backspegeln,jag tycker jag får dålig mid! dessa drivs av ett tvåkanals slutsteg av okänt märke. Sedan har jag som bas en Pioneer TS-W203c fast i 12" verson som sitter i en sluten låda vid skidluckan och drivs av ett gamalt JBL steg. Jag tror att framsystemet duger men kanske ska jag byta ut stegen. Jag kan byta ut komponenter men mot vad?
    Volvo v70r -98 saffran
    Pioneer avic 900bt
    Fram
    Dls ur1",Dls ur2,5",Dls ur6,5"
    Bak
    Dls ur1",Dls ur3",Dls 5,25"
    Bas
    Dls nobelium 10"
    Steg
    Dls A7
    Dls A1

Re: Tips för att få SQ

Kul med en gotlänning som inte bara skall basa
    TS-kitet är inte dåligt. Kolla på monteringen så det är gjort ordentligt. Skall sitta bergfast och inte kunna läcka någon luft mellan fram och baksida.

Vad har du för CD?
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by marsar View Post
      Skulle uppskatta att få lite tips för att få renare,varmare ljud i min Bmw E36
      4dr. Jag lyssnar mest på Hammerfall och metallicka men kan även lyssna på typ "Rix fm" musik ibland. Idags läget har jag som framsystem Pioneer 6,5"
      TS-A170CI där mid sitter nere i dörren och diskanten titter vid backspegeln,jag tycker jag får dålig mid! dessa drivs av ett tvåkanals slutsteg av okänt märke. Sedan har jag som bas en Pioneer TS-W203c fast i 12" verson som sitter i en sluten låda vid skidluckan och drivs av ett gamalt JBL steg. Jag tror att framsystemet duger men kanske ska jag byta ut stegen. Jag kan byta ut komponenter men mot vad?

Förutm det Robsarve sa, så skall du nog testa montera diskanten vid midden med. Det blir i 9 fall av 10 (min erfarenhet) så att med diskanten mer än 2dm från midden så blir det hårt, vasst, ljust och diffust.

/Jonas
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Sen har du heller inte så mkt volym i kicken i E36, kan oxå vara en del av ditt problem, men som sagt se till att få tätt mellan fram och baksida av midden. Gissar på att du satt midden i plastpanelen och den läcker som ett såll runt om...
        OTURSFÖRFÖLJD!!!
        Bara att bryta ihop och komma igen.

Comment

Bassrace var länge sen man syslade med,nu när man blivit lite äldre så vill man ha lite välljud istället! HU jag har är en billigare variant från pioneer,inget tidscomp eller sådant,kan det vara en bra investering? Midarna sitter i nederkant av dörren där föra ägaren byggt lite halvdant så jag får nog riva av det o göra om det klokt . Tror ni att man skulle kunna köra 3-vägs framsystem då jag inte tror det blir bra om jag flyttar ner diskanterna,istället montera typ 4" högt upp på dörren ca:1.5dm från diskanterna? Vad för steg skulle vara lämpligt att driva ett 3-vägs framsystem och en kvalitets 10" bas? Skulle även vilja ha bra inställnings möjligheter på steget men det är kanske aktivt filter som gäller då? Tänkte även byta ut 12" då den är kvar från tiden då det bara var bas man var ute efter typ 5 årsen! Tips på vettig bas? Nu blev det väldigt mång frågetäcken ursäkta,men det var länge sedan jag syslade med detta!
          Volvo v70r -98 saffran
          Pioneer avic 900bt
          Fram
          Bak
          Bas
          Dls nobelium 10"
          Steg
          Dls A7
          Dls A1

Comment

Tidskompsspelare är inte fel, man får ju aktiv delning och eq på köpet. Kenwoods nya är inte tokig om man har tight budget.

Trevägs var ju orginallösningen på e36 med större system. Så plats finns. Men dörrplacering är ju oftast sådär om man vill få upp ljudbilden lite. Jag hade personligen låtit diskanten sitta kvar och satt ett mellanregister i kickpanelen, gärna ett bredbandselement som går upp en del i frekvens, och använt de gamla diskanterna till att bara lyfta toppen av ljudet. Brukar bli riktigt bra i e36.

Basar finns det ju mängder av, vad hade du tänkt för steg?
            /tycker Erik.

Comment

Jag har ångrat mig! säljer BMW o bygger i min volvo 945 istället! Så om någon är intresserad av en 325 -91 som gått ca:18500km så är det bara att höra av sig!! Därför undrar jag om det är någon som byggt en baslåda i handsfacket till en 10" bas,(frågan är bara vilken bas?) pga hunden! Sen tänkte jag sätta mina pion TS 6,5" nere i dom omgjorda dörrarna och en pion 4" mellan och diskant uppe på instrumentbrädan.Tänkte driva detta med ett 5-ch steg av något lämpligt slag (förslag) Som HU tror jag att jag börjar med min något år gamla pioneer 6000 någonting. Kanske byter till någon med tidskomp senare! Vad tror ni om detta? Hurra eller bu?
              Volvo v70r -98 saffran
              Pioneer avic 900bt
              Fram
              Bak
              Bas
              Dls nobelium 10"
              Steg
              Dls A7
              Dls A1

Comment

Hurra IMO...

Dock kanske du får offra en del av eller ev. hela handskfacket om det vill sig illa.

Tips på femkanalare?
                Spontant tänker jag Genesis och Audison.
                Genesis 5 Channel eller Profile 5.
                Audison LRx 5.1k

Det är mina tips...
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Jo jag tänkte nog offra hela handsfacket men undrar om det finns någon som gjort den operationen här och kanske har lite bilder som inspiration, sen undrar jag vad för bas som kan tänkas användas för 10" som kräver liten volyn o sluten låda,är ej feg för att använda lite mer ovanliga märken har tittat lite på http://www.onlinecarstereo.com/ och funderar lite på Visonik V100S4 tror ni den kan vara något? Föresten någon som handlat från denna sida? Om det blir en sådan blir det nog ett mono steg från samma tillverkare och ett eget 4ch till framsystermet.
                  Volvo v70r -98 saffran
                  Pioneer avic 900bt
                  Fram
                  Bak
                  Bas
                  Dls nobelium 10"
                  Steg
                  Dls A7
                  Dls A1

Comment

DLS RW10 brukar ju användas med gott resultat i SQ i 18L slutet.
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Working...
                    X