Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

    Hejsan ni alla ljudfantaster! Är ny här på forumet i mån om att lära mig det mesta inom ljud och installationer utav det i bilar Hängt här ett par veckor nu och läst på om diverse byggnationer, speciellt Hewis Bmw vilket var en stor inspiration eftersom jag själv har en e39a. Men nu till min frågeställning!

    Var på min lokala ljudaffär, Ullareddigital där jag har väldigt lätt för mig att prata till mig bra priser osv. Var på jakt efter ett nytt slutsteg till min bas, Alpine Type R 12" 1222D, eftersom mitt CAD11 bränt.. Berättade vilken prisklass jag låg i och blev snabbt informerad om deras nya produkt direkt från Finland, Audiostudio Reference 1500.1. Ett monoblock på 1500rms max samt 700rms i 4ohm vilket jag tänkte köra min bas i för bättre kontroll.

    Åkte hem och googlade om tillverkaren men hittade väldigt lite information härifrån Sverige, nästintill ingenting! Så nu undrar jag om någon här på forumet har haft ett sådant slutsteg och om det är värt sitt pris; 3500kr, fick grym rabatt ner till 2900kr, så är väldigt lockande!

    Tack på förhand!

  • #2
    Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

    Hej,

    Steget har ett normalpris på 299€ i Finland och säljs tydligen nu för 229€.
    Allmänt har väl Autostudio varit helt okej för pengarna de kostar, men de är inte "high-end" prylar utan snarare förmånligare produkter. De kan vara prisvärda ifall produkter i den prisklassen duger allmänt.

    Det är ju just kontroll som ger en känsla av kraft, inte (endast) hur många watt steget har. Basens kon måste inte bara kunna accelereras utan också bromsas bestämt och precist av steget. Då får du rapp ljudrespons som låter bra och dynamiskt. Detta uppnår man tyvärr sällan med förmånliga steg, även om de skulle ge mycket effekt. Lättare last (högre ohm) hjälper oftast nog, så där är du på rätt spår.

    JBL GTO14001E klarade sig väldigt bra i ett stort blindtest i finska Autosound tidningen, spöade bla Genesis Profile och DLS A6 som båda är väldigt bra. Alpine M-6 har väldigt bra dämpningsfaktor, men jag har inte hört steget. Rockford -Fosgate är traditionellt riktigt bra på bas också, och det finns fler alternativ. Du hamnar gå upp i prisklassen eller köpa begagnat för att få vad du vill ha tror jag.

    Comment


    • #3
      Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

      Hej,

      Steget har ett normalpris på 299€ i Finland och säljs tydligen nu för 229€.
      Allmänt har väl Autostudio varit helt okej för pengarna de kostar, men de är inte "high-end" prylar utan snarare förmånligare produkter. De kan vara prisvärda ifall produkter i den prisklassen duger allmänt.

      Det är ju just kontroll som ger en känsla av kraft, inte (endast) hur många watt steget har. Basens kon måste inte bara kunna accelereras utan också bromsas bestämt och precist av steget. Då får du rapp ljudrespons som låter bra och dynamiskt. Detta uppnår man tyvärr sällan med förmånliga steg, även om de skulle ge mycket effekt. Lättare last (högre ohm) hjälper oftast nog, så där är du på rätt spår.

      JBL GTO14001E klarade sig väldigt bra i ett stort blindtest i finska Autosound tidningen, spöade bla Genesis Profile och DLS A6 som båda är väldigt bra. Alpine M-6 har väldigt bra dämpningsfaktor, men jag har inte hört steget. Rockford -Fosgate är traditionellt riktigt bra på bas också, och det finns fler alternativ. Du hamnar gå upp i prisklassen eller köpa begagnat för att få vad du vill ha tror jag.

      Comment


      • #4
        Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

        Autostudio VAR bra en gång i tiden.. (läs: mitten på 90-talet)

        Nu är det billiga kinasteg som så många andra, snabba kopior på andra kända produkter.

        Inte för inte som steget är en nästan perfekt kopia på DLS Ultimate steg.. till utseendet då.
        Tvivlar starkt att innehållet i steget ens kommer i närheten.
        Builder of the Metallica Tribute Car

        Comment


        • #5
          Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

          Prismässigt har jag läst mig till att Finland är oslagbara i prissättning för tex ljud och teknologi, de ligger alltid några steg under våran gräns för "billigt".. Men det kan även vara en riktlinje på vad grejer egentligen skulle ha kostat. Men då vet jag ungefär prismässigt, mer ska han inte ha för steget då!

          Lyssnade på slutsteget i affären dock var det inkopplat till två 10" med en portad låda samt i en stor affärslokal men uppfattade ljudet som djupt kontrollerat med en känsla av bra dynamik i det hela. Men kan ju ha att göra med det stora utrymmet..

          Det steget du rekommenderade, JBL GTO ligger på ca 4.800kr och det är utanför budget tyvärr men förstår uttrycket "Man får vad man betalar för".. Vilket leder mig till att i alla fall lägga pengarna på en Alpine 117RI vilket är bland de bättre inom huvudenheter idag Där det finns plats för utveckling av systemet senare..

          Men vad tror ni om att prova detta steget eftersom man (läs jag) aldrig har sett detta märket innanför svenska bilforum eller utländska för den delen, är alltid kul att kunna prova på nya grejer! Samt försäljaren försäkrade om att detta var gedigna och rejäla grejer från Finland

          Comment


          • #6
            Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

            Det finns folk som kör med autostudio i sverige, dock har de stegen ett par år på nacken då det har svårt att köpa nya autostudio här på senare år.

            För ca 10 år sedan fanns det en autostudiobutik i Skövde.
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

            Comment


            • #7
              Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

              Jag köpte ett autostudio steg av bilstereohörnan förut och jag va rätt nöjd med ljudet speciellt i paralell till priset böt ett steg för 5000 mot mitt och passade mig bra iallfall.

              Sålde de för att jag inte fick tag i fler i samma modell
              saab 9000 pioneer-

              www.garaget.org/micke999

              Comment


              • #8
                Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

                Jag kommer slå till på detta steg då jag även fick reda på att dom har 2, 4 kanals steg från samma modell Återkommer med vidare tester mellan min bas, Alpine type R 12", Audiostudio Reference 1500.1 samt min Alpine 117RI huvudenhet Hoppas på ett lika dynamiskt och fylligt ljud som jag fick uppleva i affären!

                Comment


                • #9
                  Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

                  Är det bara jag som tycker detta låter som marknadsföring??
                  Builder of the Metallica Tribute Car

                  Comment


                  • #10
                    Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

                    Originally posted by Tokken View Post
                    Är det bara jag som tycker detta låter som marknadsföring??
                    Ja, förmodligen...


                    Körde själv med autostudiosteg för 4-5 år sedan och var mycket nöjd med dom stegen iaf, väldigt prisvärda! Kul att dom dyker upp i Sverige igen:-)
                    Svensk Mästare 5 gånger...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

                      Originally posted by Tokken View Post
                      Är det bara jag som tycker detta låter som marknadsföring??
                      Du kan vara lugn, ingen marknadsföring! Var bara noga med att förklara hur jag upplevde allt för att kunna ge en bra bild utav steget Så att andra kan hitta information om dom..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

                        Kan säga så här då jag kört med en del autostudio i mina dagar det är inte som det va förr som token säger och håller tyvärr inte spec som dom annars brukar göra bänkade ett sånt för nån vecka sedan och fick ut som max 810 watt och vid 5% 508 watt va väll ok för priset men som av erfarenhet så är det ett bland dom första som inte håller spec




                        En som har den obotliga skadan BASSKADAN

                        Comment


                        • #13
                          Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

                          Sedan om du vill ha en 4-kanalare med samma profil så kan du kolla in AutoStudios Quattro R. 4*125W och enligt rykten BRA prylar inuti...

                          /Freddi
                          Projekt #sqnewbeetle
                          http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

                          Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
                          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

                          Comment


                          • #14
                            Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

                            Originally posted by Freddi View Post
                            Sedan om du vill ha en 4-kanalare med samma profil så kan du kolla in AutoStudios Quattro R. 4*125W och enligt rykten BRA prylar inuti...

                            /Freddi
                            Tack för tipset! Blir säkert utökning av bättre framsystem osv senare, kanske rent av en processor som passar bra till min huvudenhet! Men det blir nog i en annan bil som kan ta 6.5or, bmw e39 har ju bara 5.25 och är inte så villig att bygga om dörrsidor osv

                            Comment


                            • #15
                              Re: Audiostudio Reference 1500 Ris/Ros? + eventuellt andra produkter

                              Har köpt mig detta steg så får sehur den funkar
                              Alpine, Focal, Spl Dynamics, Genesis, Kenwood, Pioneer, Jbl, Mtx, Re Audio, Mutant,
                              Sinus Live, Dynaudio, Dls, Mds , Gas, Rockford Fosgate, Dragster Audio Art, Digital Designs, Zachry, Proson

                              Comment

                              Working...
                              X