Announcement

Collapse
No announcement yet.

Osynligt ljud i Volvon 945, basic nivå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Osynligt ljud i Volvon 945, basic nivå

    Jag vill förbättra ljudet i min Volvo 945 men jag vill inte att det ska synas så jag är ganska begränsad. Jämfört med de flesta här på forumet får man dock säga att jag inte har särskilt höga krav.

    Min tanke är ett kitsystem fram med bas/mellan i dörren och diskanten i instrumentbrädan. Original dörrhögtalare är 6" (ej 6,5) men jag har adaptrar för 5,25" liggandes. Det finns ju 6" högtalare att köpa men de är få och dyra, är det värt det?
    Idag sitter det Volvo original fram.

    I bakdörrarna sitter det 5,25" enkla Sony 3-vägs: https://www.webhallen.com/se/product...F1335-160w-40w
    Gör det någon påtaglig skillnad att uppgradera dessa till bättre högtalare i samma storlek?

    Jag tänkte driva högtalarna med huvudenheten, en ganska ny Pioneer som ska bytas ut mot en dubbel-DIN vid läge. Möjligen kompletterar jag med ett slutsteg senare.

    Skulle det göra stor skillnad i basljudet med en liten aktiv baslåda under golvet i bagageutrymmet?
    Jag är i så fall begränsad till en höjd på ca 10cm.

  • #2
    Dörrsidorna kommer att behöva styvas upp eller i alla fall dämpas. Både fram och bak.
    Sony-högtalarna är bättre än Volvo original, och kan i alla fall fylla upp midbasen bakifrån om du väntar med att lägga till en sub.
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

    Comment


    • #3
      Dörrsidorna är lite uppstyvade med mdf att fästa högtalarna i och Silent coats startkit. Finns mer att göra men det borde vara en klar förbättring mot standard.
      Jag överväger som sagt en liten aktiv baslåda, kanske en Renegade RS1000A https://cdon.se/hemelektronik/renega...000a-p45009669, men hur mycket nytta gör en sån liten mojäng om den ligger gömd under golvet i bagageutrymmet?

      Comment


      • #4
        Om vi börjar med dämningen,

        All dämpning gör nytta, hellre lite dämpmaterial än inget.

        Volvo 7 och 9 serien bjuder inte upp till dans när vi kommer till riktigt grym midbas, dels för att det är små element samt att dörrarna inte bidrar till smockan.
        Ska man få någorlunda bas från dörrarna krävs ombyggnad.

        Samma är det med bas, det är något med cupén som "äter" basen.
        En kombi som du har är så klart lättare, inget hindrar ljudet.
        Att montera en plattbas under golvet hade jag inte gjort, det gör man inte i någon bil.
        Ska en bas placeras under golv bör man tillverka ett nytt som släpper ut basen.
        En plattbas är inget monster, dock kommer den tillföra lagom med botten till dina 5 1/4" högtalare!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment

        Working...
        X