Announcement

Collapse
No announcement yet.

Demobilar sökes för ett cancer-event

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: demobilar sökes för ett cancer event.

    Originally posted by F.Trybom View Post
    Den viktigaste demon i världen kommer ni ha då...Se till att barnen får en bra dag! Och jätte bra idé!!!!
    tänkte jag kunde räkna upp lite olika saker som brukar göras där.

    Rallyåkning,motorcykel åka,ansikts målning, sketcher, poliser och militärer och sen vi då förståss


    Asså det går inte att förklara hur kul det är att kunna hjälpa till och att se ungarna springa ifrån sina fullt friska föräldrar när dom ska till nästa stopp för dom har så j-vla kul.
    TEAM BROSSAN

    SM 2:a i outlaw på Easca SM

    Comment


    • #17
      Re: demobilar sökes för ett cancer event.

      Originally posted by Frippe_L View Post
      Här hemma i byn hålls ett årligt läger för Tjernobylbarnen där det görs liknande saker, dem får komma hit o andas frisk luft o äta bra mat samt leka med djur o åka raggarbilar o sånt. det syns i ögonen på dem, hur glada dem blir.

      Kan jag hjälpa till bara lite för dessa cancersjuka barn så gör jag gärna det.
      har för mig att jag har hört nått om detta.
      borde finnas mer sånt här för barnen.
      TEAM BROSSAN

      SM 2:a i outlaw på Easca SM

      Comment


      • #18
        Re: demobilar sökes för ett cancer event.

        Henrik Elg kommer med Passaten, precis pratat med honom....
        En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

        Comment


        • #19
          Re: demobilar sökes för ett cancer event.

          Originally posted by busfabror View Post
          Henrik Elg kommer med Passaten, precis pratat med honom....
          Gött, ska sätta mig och skicka ut lite mer info till er som ska komma sen ikväll om jag inte glömmer bort det:P
          TEAM BROSSAN

          SM 2:a i outlaw på Easca SM

          Comment


          • #20
            Re: demobilar sökes för ett cancer event.

            Bra initiativ, du får lägga upp lite bilder efteråt.
            /Conny
            Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
            SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

            Comment


            • #21
              Re: demobilar sökes för ett cancer event.

              Originally posted by Clarran View Post
              han har hört av sig och det verkade intressant, skulle bara kolla kalendern.

              tack så mkt tunnan
              Lugnt man får väl försöka göra va man kan även om de bara är de lilla

              Comment


              • #22
                Re: demobilar sökes för ett cancer event.

                Originally posted by Tunnan View Post
                Lugnt man får väl försöka göra va man kan även om de bara är de lilla
                jaja men även det lilla kan bli stort



                Måste tacka för den respons man har fått på detta och med 99% säkerhet så är bilarna bestämmda och alla förutom EN bil 100% säkra på att dom kommer.
                TEAM BROSSAN

                SM 2:a i outlaw på Easca SM

                Comment


                • #23
                  Re: demobilar sökes för ett cancer event.

                  Originally posted by ConnyK View Post
                  Bra initiativ, du får lägga upp lite bilder efteråt.
                  kommer komma upp en hel del bilder sen ja
                  TEAM BROSSAN

                  SM 2:a i outlaw på Easca SM

                  Comment


                  • #24
                    Re: demobilar sökes för ett cancer event.

                    Fy fan va fräckt och snällt om inget annat!

                    Grymt mycket creds till alla som ställer upp på detta event!

                    Jag är rätt blödig av mig och hade säkerligen börjat lipa när jag sett hur glada barn och familjer blir av att få vara med om något sånt här.

                    Jag är imponerad!

                    Comment


                    • #25
                      Re: demobilar sökes för ett cancer event.

                      Originally posted by Bebben View Post
                      Fy fan va fräckt och snällt om inget annat!

                      Grymt mycket creds till alla som ställer upp på detta event!

                      Jag är rätt blödig av mig och hade säkerligen börjat lipa när jag sett hur glada barn och familjer blir av att få vara med om något sånt här.

                      Jag är imponerad!
                      Japp stort cred till alla!!

                      Jag är också rätt så blödig av mig jag har STORA problem att inte börja lipa

                      Jag har varit med två gånger innan och hjälpt till och det är riktigt givande, man får ett lyckorus som varar hur länge som helst!

                      Förra året så åkte jag, min pappa, en läkare och arrangören Bengt med familj till Vilnius i Litauen till ett sjukhus för att träffa barnen som skulle komma till grisfesten. Jag kan ju säga att vi ska vara glada över att vi bor i Sverige..
                      TEAM BROSSAN

                      SM 2:a i outlaw på Easca SM

                      Comment


                      • #26
                        Re: demobilar sökes för ett cancer event.

                        Skulle frippe,stickan,jonas,Trucken och björn pm:a mig era mejl adresser så jag kan skicka lite mer info till er.

                        min datorn strular så jag kommer inte åt mejladresserna som jag hade sen innan.
                        TEAM BROSSAN

                        SM 2:a i outlaw på Easca SM

                        Comment


                        • #27
                          Re: demobilar sökes för ett cancer event.

                          Här kommer en liten berättelse om hur allt började från Bengt (Arangören).

                          Hej!

                          Här kommer nu ett brev med lite information och bakgrund till Grisfesterna för barncancerdrabbade familjer.

                          Bakgrund till grisfesterna
                          Min dotter Anna, som är mellanbarnet, drabbades som fyraåring, i oktober 1993 av leukemi. Anna är en fighter, trots dåliga odds tog hon sig igenom svårigheterna och överlevde och är sedan oktober 2000 friskförklarad. Varje dag innebär en stor glädje och tacksamhet inför livet. Att arrangera grisfester har blivit ett sätt för mig att tacka för livet.

                          Mitt i det svåra fick jag hjälp av en av de andra föräldrarna på barncanceravdelningen att hitta glädjen i det lilla genom en solglimt.

                          EN SOLGLIMT!
                          När det gått 1,5 vecka på Annas cellgiftbehandling, (jag grät varje natt när hon sov) sa hon en natt till mig: ”- Pappa slit av mig håret.” Hon spydde av sitt eget hår.
                          På morgonen stod jag och grät i matsalen på barncanceravdelningen, 91:an, i Lund. Då kom en mamma fram till mig och sa: (hon var inne på 3:e återfallet på sin son) ”- Bengt, vet du vad det är som gör att jag orkar leva varje ny dag? Det gäller att SE eller HÖRA en SOLGLIMT.”-” Det räcker med att en Solglimt glimmar i en daggdroppe för att jag skall orka kämpa en dag till för min son.”

                          En av läkarna på 91:an, Mikael Donnér, brukade säga: ”- Bengt, barnen läser på sina föräldrar om de skall ha en chans att klara sig. Därför gäller det att få familjen i ”kick up”. Kan vi få familjen i ”kick up” tar oftast medicinerna mycket bättre.”

                          Grisfest
                          När Anna var som sämst frågade jag henne vad som skulle göra henne riktigt glad. Hennes önskemål var då att vi skulle ha en grisfest. Den första genomfördes i maj 1994. Det var barn och familjer från barncanceravdelningen som blev bjudna hem till oss. Många av mina vänner ställde upp och hjälpte till med arrangemanget. Sammanlagt var vi runt 90 personer.
                          Sedan dess har jag haft ytterligare 6 fester för cancersjuka barn och deras familjer hemma på min gård, 1996, 1998, 2002, 2004, 2006 och den senaste i september 2008. För varje fest har antalet personer som deltagit ökat. Senaste festen var vi med alla; familjer, sponsorrepresentanter, funktionärer, medverkande ca 700 personer.
                          Senaste festen var för familjer som haft barn under behandling 2007 och 2008. Inbjudningarna skickades till alla barncanceravdelningarna som lyder under Lunds barncanceravdelning, Ifrån Stockholm och Uppsalas barncanceravdelningar hade de familjer som bäst behövde komma iväg och ha roligt tillsammans blivit uttagna att få åka med ett flygplan som Skyways sponsrade. Skyways ställde även upp med ett plan som hämtade familjer i Litauen från Vilnius och Kaunas barncanceravdelningar.

                          Arrangemangen har varit lite varierande från fest till fest men innehållet är till för att ge främst barnen men också familjerna en oas av glädje genom att få häftiga upplevelser tillsammans. Upplevelser som man sen kan se minnas och prata om och på så vis få komma tillbaka till oasen igen.

                          Festerna har betytt så oerhört mycket för alla som deltagit, främst för barnen men också för hela familjerna. Först och främst är det viktigt att ha något roligt att se fram emot och planera för. Många familjer lever i en isolerad tillvaro under behandlingstiden eftersom barn som får cellgifter kan inte vara i folksamlingar på grund av infektionsrisken, om inte deltagarna vet vad cellgiftsbehandling innebär. Till den här festen vågar man komma eftersom det är stenhårda regler för alla som deltar på något sätt. Man är inte välkommen eller blir utslängd om man har en infektion i kroppen.

                          Feedback
                          Många familjer har hört av sig efter varje fest. Vi har fått höra berättelser om betydelsen av festerna av både familjer, personal på avdelningarna och av medverkande. Läkaren i Uppsala berättade att flera barn som kom in på behandling dagarna efter festen hade fortfarande sina ansiktsmålningar kvar och hade mycket roligt att berätta. Några barn sa under festen att ”det här var den roligaste dagen i deras liv”.

                          Sponsring
                          Allt till festen sponsras, allt från mat och medverkan till presenter till barnen. Det är inga kontanter inblandade alls utan alla ställer upp fritt och frivilligt av glädje att få barn och föräldrar i ”kick up”.

                          Nästa fest
                          För mig är det en stor glädje att Anna varit friskförklarad sen oktober 2000. Denna glädje har inte alla familjer chans att uppleva. Att fortsätta med de här festerna är ett sätt för mig att tacka för livet. Varje fest är den sista festen! Det får inte bli rutin och slentrian utan varje fest ska vara genuin.
                          Trots detta så planeras en ny fest, som blir den avslutande festen, söndagen den 5 september 2010, 12.30-17.30.

                          Till den festen blir naturligtvis barncanceravdelningarna i södra Sverige, som lyder under Lund, inbjudna. Men jag har också en dröm och en önskan om att det på den här festen ska kunna delta familjer från Polen. Kanske kan de ta med sig idén om grisfest hem till sig. Även där borde det finnas någon tokig Pappa, som jag, som vill tacka för livet. Det ser ut som det kanske kommer ett plan från Litauen också. Det ser ut som om det kommer ett plan med drabbade familjer från Stockholms och Uppsalas barncanceravdelningar också. Kanon!

                          Program
                          Festen kommer att inledas med traktorkortege med halmade balvagnar, på färden kommer att göras ett stopp där polis, brandkår och ambulans deltar i en föreställning med en räddningsaktion.
                          När vi kommer tillbaka till gården igen är det mat, till maten blir det något uppträdande. Därefter går familjerna runt i grupper på olika stationer och får glädjefyllda upplevelser av skilda slag.
                          När alla hunnit runt på alla stationerna är det dags för festens avslutning med fika och jättekonsert.
                          Förhoppningsvis åker sen alla hem glada med gemensamma upplevelser och minnen att återvända till.

                          Festen 2008 hade vi 5 grupper med ca 50-75 personer i varje grupp som var runt på 5 stationer:
                          • Åkning med rallybilar
                          • Åkning med motorcyklar, 2-hjuliga, 3-hjuliga och 4-hjuliga
                          • Målskjutning på MFF, samt möjlighet att kolla in polis, brandkår och ambulans
                          • Barnteater
                          • Musikstation, där grupperna tillsammans med en orkester, en bakgrundskör, några artister tränade in några sånger som sen alla sjöng tillsammans vid festens avslutning.


                          Vi planerar för en fest 2010 med temat glädjen som spränger gränser.


                          Vänliga hälsningar

                          Bengt Nilsson

                          Vill du läsa mer kan du googla på: Bengt Nilsson Svensköp fest
                          TEAM BROSSAN

                          SM 2:a i outlaw på Easca SM

                          Comment


                          • #28
                            Re: demobilar sökes för ett cancer event.

                            Dubbelpost
                            Last edited by Clarran; August 2, 2010, 22:05.
                            TEAM BROSSAN

                            SM 2:a i outlaw på Easca SM

                            Comment


                            • #29
                              Re: demobilar sökes för ett cancer event.

                              Vi kommer nog kunna hjälpa till att spränga gränserna
                              TEAM BROSSAN

                              SM 2:a i outlaw på Easca SM

                              Comment


                              • #30
                                Re: demobilar sökes för ett cancer event.

                                såja då uppar jag denna tråden igen.

                                börjar närma sig söndag nu.

                                vilka kan fortfarande komma?

                                hör gärna av er isf.
                                TEAM BROSSAN

                                SM 2:a i outlaw på Easca SM

                                Comment

                                Working...
                                X