Announcement

Collapse
No announcement yet.

System förslag; E60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • System förslag; E60

    Tjena Boys!
    Behöver lite synpunkter på djungeln av slutsteg och upplägg av system.
    info: BMW E60. Sedan. Standard HU kommer ska användas.. Orginal finns 1" i A-stolpe, 4" vid handtaget, och en 6.5" under sätet.

    Signal kommer att lånas från Högnivå genom lämplig signalprocessor.
    BitOne (8ch) är mest intressant. Har blivit rekomenderad både Mosconi och tittat (bort från) alpines varianter. Är öppen för fler förslag, viktigt dock är att den tar högnivå signal.

    Jag har fått korn på ett högtalar OEM-uppgraderingspaket som blev lovordat; X-ion 200 : ( http://shop.seastreamsgarage.se/prod...&categoryid=24 ) byggt för att droppas ner i orginal hål. 4200kr. Andra förslag mottages, men detta är svårslaget attraktivt!

    När det nu kommer till slutsteg har jag tänkt mig en budget på 4.5k. Detta skall levera totalt 6 kanaler (med fördel kan 2st bli bryggade till midbasarna..). 4ch+4ch, vilket i princip ger ett tak på ca 2000kr per steg. (Förslag på andra lösningar är välkommet, men framförallt är jag intresserad av förslag på 6ch på ca 4000kr)

    Här är ett par varianter jag hittat som håller sig i prisspannet. Jag föredrar 2st 4ch pga bryggnignsmöjligheter och mer ös till midbass:

    2st_ SPL Dynamics ICE 150.4 + 150.4 (4x140wrms) = 4600kr
    2st_ Alpine PMX-F640 + F640 (4x50wrms) = 4000kr
    2st_ Audison SR4 + SR4 = (4x65wrms) = 4200kr
    2st_ Mutant Ascension 4 (4x84wrms) =4000kr
    2st_ Kicker ZX350.4 (4x70wrms) = 5000kr
    2st_ Kicker EX 450.4 (4x115wrms) = 5000kr
    2x Infinity REf-475A (4x75wrms) = 5000kr
    1x DLS CA41 (4x70wrms) + 1x DLS CA22 (2x60wrms) = 3900kr
    1x Massive Audio V500.2 + V1000.4 (2x80+4x80wrms) = 4800kr

    Mina "erfarenheter" av vad jag läst och hört säger att mest välljud bör komma ur (skriver inte ut modellnamen men refererar till de jag listat ovan)
    Mest välljud: Audison och Alpine, följt av DLS och Infinity, Kicker ZX.
    Längst ner i välljud men mest ös per krona: Kicker EX, SPL Dynamics, Mutant.

    Det kommer droppas in en symbolisk sub, JBL GTO1014 10" eller Rockford T1 15" drivet av ett rockford t20001bd steg (så ni vet, men det är inte viktigt i diskussionen just nu)

    Forumfolk!
    Önskar era synpunkter på dessa eller andra varianter på slutsteg, min system idé som helhet och signal processorer. Ös på!

    Mvh Surk

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: System förslag; E60

    vrf inte ett större 4 kanals steg?
    http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=184
    som ett exempel

    Comment


    • #3
      Re: System förslag; E60

      Originally posted by ville91 View Post
      vrf inte ett större 4 kanals steg?
      http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=184
      som ett exempel
      Helt enkelt för att jag vill komma åt minst 6 kanaler. Två HDP4 blir en hel del dyrare; 7.2k. Det tycks inte heller finnas någon 2 kanalare i samma serie, men ett 5 kanals och ett monoblock.

      Mvh Surk

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: System förslag; E60

        Originally posted by zrken View Post
        Helt enkelt för att jag vill komma åt minst 6 kanaler. Två HDP4 blir en hel del dyrare; 7.2k. Det tycks inte heller finnas någon 2 kanalare i samma serie, men ett 5 kanals och ett monoblock.

        Mvh Surk
        På sida rekomenderar de ett 4 kanal steg brygga ett 4 kanalsteg får man sämre kontroll

        Comment


        • #5
          Re: System förslag; E60

          Originally posted by ville91 View Post
          På sida rekomenderar de ett 4 kanal steg brygga ett 4 kanalsteg får man sämre kontroll
          Ah, om det nu inte var tydligt i min post har jag tänkt köra det helt 3-vägs aktivt, och inte 2vägs såsom de rekomenderar. Därför behöver jag fler än 4 kanaler, minst 6.

          Men då det rör sig om midbasar på 8" i nuläget och kanske mer/annat framöver, är det lika bra att köra på 2 likadana 4ch, och brygga upp det ena till midbasar.
          Dessutom är det inte så stor skillnad i pris på matchande 4ch och 2ch steg..

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #6
            Re: System förslag; E60

            Originally posted by zrken View Post
            Ah, om det nu inte var tydligt i min post har jag tänkt köra det helt 3-vägs aktivt, och inte 2vägs såsom de rekomenderar. Därför behöver jag fler än 4 kanaler, minst 6.

            Men då det rör sig om midbasar på 8" i nuläget och kanske mer/annat framöver, är det lika bra att köra på 2 likadana 4ch, och brygga upp det ena till midbasar.
            Dessutom är det inte så stor skillnad i pris på matchande 4ch och 2ch steg..
            Ljudbyggaren har ett trevlig 6 kanals steg

            Comment


            • #7
              Re: System förslag; E60

              Originally posted by ville91 View Post
              Ljudbyggaren har ett trevlig 6 kanals steg
              Det jag spontant tänker på har 6x65W och dessa inte så otrevliga mått: 310x200x50 mm
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #8
                Re: System förslag; E60

                Originally posted by Lonefox View Post
                Det jag spontant tänker på har 6x65W och dessa inte så otrevliga mått: 310x200x50 mm
                Sedär ja, ett litet mosconi. Mjaha. De låter säkert svinbra. Men skulle ljuga om jag sa annat än att jag är skeptisk mot 65W. I nuläget är det en 8", men kan mkt väl bli 2x6.5" eller tyngre 8". 65W, av kvalitet kommer säkerligen längre än jag tror. Men det är svårt att släppa "invand skolning" :/

                Däremot fanns det ett Xion; http://www.ljudbyggaren.se/?category...id=X--ION_70_6 som verkade rätt trevligt då det gav lite mer pulver på ch 5 och 6.. 4x65 + 2x100w. Helt i min smak.

                ....hoppas få lite kommenterer (om än så subjektiva) på vad jag raddat upp för slutsteg hittils. Jag vill helst banta ner listan av alternativ något.
                Last edited by zrken; February 22, 2012, 19:05.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: System förslag; E60

                  Originally posted by zrken View Post
                  Sedär ja, ett litet mosconi. Mjaha. De låter säkert svinbra. Men skulle ljuga om jag sa annat än att jag är skeptisk mot 65W. I nuläget är det en 8", men kan mkt väl bli 2x6.5" eller tyngre 8". 65W, av kvalitet kommer säkerligen längre än jag tror. Men det är svårt att släppa "invand skolning" :/

                  Däremot fanns det ett Xion; http://www.ljudbyggaren.se/?category...id=X--ION_70_6 som verkade rätt trevligt då det gav lite mer pulver på ch 5 och 6.. 4x65 + 2x100w. Helt i min smak.

                  ....hoppas få lite kommenterer (om än så subjektiva) på vad jag raddat upp för slutsteg hittils. Jag vill helst banta ner listan av alternativ något.
                  Mena xion steget ja skulle ha om ja var du

                  Comment


                  • #10
                    Re: System förslag; E60

                    Ja Xionsteget ser ju nice och bra ut på pappret
                    BMW E38 740
                    BMW M5 -01
                    bilradiohuset.se
                    SM-guld 2012

                    Comment


                    • #11
                      Re: System förslag; E60

                      Se på begagnade alternativ för att få bättre kvalitet!

                      Jag kör nu med en Genesis DA-100 för diskanterna och ett Audison vRX 6 Direct för 4" middar, 8" midbasar och en 10" sub. Även detta i en BMW (E91). Subben är aningen "mjuk", men detta steg är helt perfekt för ett 3-vägs framsystem.

                      Jag beställde ett skräddarsytt Genesis 3-serie "5-channel limited" av Gordon (4x110W + 1x400W) så Audison steget blir ledigt i slutet av Mars och skulle passa din budget fint. Ett likadant Audison steg gav 4x77W+2X99W i en tysk tidning för några år sedan. Du kanske vill ha ett steg snabbare och från Sverige (jag bor i Finland), men helt allmänt så finns det väldigt mycket bättre alternativ än alla de du nämnde (beg. vs nytt).

                      Mvh, knysten

                      Comment


                      • #12
                        Re: System förslag; E60

                        Originally posted by knysten View Post
                        Se på begagnade alternativ för att få bättre kvalitet!

                        Jag kör nu med en Genesis DA-100 för diskanterna och ett Audison vRX 6 Direct för 4" middar, 8" midbasar och en 10" sub. Även detta i en BMW (E91). Subben är aningen "mjuk", men detta steg är helt perfekt för ett 3-vägs framsystem.

                        Jag beställde ett skräddarsytt Genesis 3-serie "5-channel limited" av Gordon (4x110W + 1x400W) så Audison steget blir ledigt i slutet av Mars och skulle passa din budget fint. Ett likadant Audison steg gav 4x77W+2X99W i en tysk tidning för några år sedan. Du kanske vill ha ett steg snabbare och från Sverige (jag bor i Finland), men helt allmänt så finns det väldigt mycket bättre alternativ än alla de du nämnde (beg. vs nytt).

                        Mvh, knysten
                        Hej!
                        Tack för trevligt inlägg. Jag föredrar att köpa beg av just anledningen att få högre kvalitet för samma peng. Men nu när det är läge för mitt första 3-vägs, och första aktiva setup som kanske innebär mer än 1 förstärkare, har jag tagit för givet att man behöver ha steg i matchande serie för att få det att bli bra ihop?? Ieg, är jag mest orolig för att de skall ha olika "utväxling" av högnivå ut, samt att karaktären på ljudet kanske ställer till det. Nåväl. Helt enkelt, jag har mest tittat på 2 av samma sort. Men är öppen för annat

                        Förresten vad kör du för högtalare? spec 8" slim är ju sällan så platta som krävs vad jag sett? bara 54mm läste jag mig till??

                        Sist, jag är definitivt intresserad av ditt slutsteg! Slutet av mars är inga konstigheter. Det är mkt som ska till innan steget blir sista grejjen kvar att installera....

                        Och på tal om de alternativ jag lagt upp, visst är det en del varierande kvalitet ibland dem. Men Jag förvånas faktiskt över att det är så sparsmakat med röster om vad folk hade valt :/

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #13
                          Re: System förslag; E60

                          Hej. Speciellt när du kör aktivt så är "matchande" av steg och högtalare nåt som man inte kan gissa sig fram till. Förenklat så kan man säga att högre kvalitet inte ger sämre slutresultat -> köp begagnat. Köp så hög kvalitet som budgeten räcker till. Det brukar bli det billigaste i längden också
                          Basarna: Jag har för tillfället Ground Zero 8".
                          http://www.ai-group.se/?tuotteet&tuo...ti=GZMW_200NEO
                          Med att använda en spacer kommer man nog till en dryg centimeter mer monteringsdjup, men 70mm kan redan vara för mycket...? 67mm borde gå att få till ivf. Dämpningsull i "kanalen" lönar det sig att prova på också.
                          Basarna är rätt okej, men kanske inte high end direkt. Mycket väl värda sitt pris dock, de är de "billigaste" grejerna jag har.
                          Vi kan ju skicka pm angående steget. Jag borde ha låda och allt kvar och steget ser närmast nytt ut. Ljudet kunde beskrivas som mjukt, analytiskt, fylligt och rent. Att brygga kanalerna för subben kör inte samma sak som en dedikerad och väl genomförd subkanal. Det funkar bra men den där lilla, lilla sista biten av kraft och kontroll fattas då. Det finns dock garanterat tillräckligt med kräm för ett framsystem, det lovar jag! Vikten är också över 10kg, det säger också nåt

                          Comment


                          • #14
                            Re: System förslag; E60

                            Hej.
                            När jag pratar om matchning menar jag inte enbart ljudklang utan rent praktiska nivåproblem då ett 2000w steg sannorlikt öser på kräm snabbare än ett 20w. Jag tänker det skulle bli problem att nivåerna matchas enbart vid "konfiguerings nivån" och inte över hela volymspannet. Kanske är ett litet problem i verkligheten.

                            På bilden synes en ersättningsbas som tycks vara omåttligt populär. Earthquake SWS8. Den har monteringsdjup 54mm. För att få den att passa krävs att man kapar av delar av baljan den ligger i. Att döma av placeringen under stols-skenan är det inte tal om några större spacers som går att få in heller. Det lär bli tveksamt svårt att få ner ytterligare 1-2cm monteringsdjup.
                            http://farm4.static.flickr.com/3141/...bff32e8f_o.jpg

                            Istället för det här Audiosystems eftermarknads kittet jag länkat högre upp, funderar jag över möjligheterna att helt fritt sätta ihop lösa element till samma kostnad 4200kr. Visserligen kan det innebära problem med plats för 4 lr 3" mid i dörren (det ska tydligen vara aptrångt, men har inte sett själv). Ska det bli ett helt ihopplockat system, så är det ju i alla fall rimligt att tycka det behöver bli någotvassare än det redan ihopsatta för att det ska vara värt mödan.

                            Ett par till synes rätt välomtalade 8"; http://shop.seastreamsgarage.se/prod...&categoryid=71 (http://www.emphaser.com/compo_3_uk.html) ..Visserligen är väl dessa kanske mer byggda som "renodlade" middar än någon halv-sub variant som finns i XION paketet.. hm. Är det att betrakta som ett problem?
                            4200-2800=1400kr kvar till 4"kit eller 3" + och användning av Emphaser diskanten. Köpte ett beg Focal Utopia kit billigt på blocket för ngt år sedan. Men vilken precis modell jag fick tag på minns jag ej. Där finnes troligen bättre diskanter än i Emphaser paketet..
                            I såfall skulle man kunna tänka sig en DLS UR 2.5" mellanregister för 1400kr.

                            Emphaser 8"
                            DLS UR2.5"
                            Focal Utopia (..?) diskant.

                            VS

                            http://shop.seastreamsgarage.se/prod...&categoryid=24
                            Last edited by zrken; February 24, 2012, 10:46. Reason: tillägg om Emphaser

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • #15
                              Re: System förslag; E60

                              De där e väl mest tänkt för att vara middar?

                              Originally posted by knysten View Post
                              Hej. Speciellt när du kör aktivt så är "matchande" av steg och högtalare nåt som man inte kan gissa sig fram till. Förenklat så kan man säga att högre kvalitet inte ger sämre slutresultat -> köp begagnat. Köp så hög kvalitet som budgeten räcker till. Det brukar bli det billigaste i längden också
                              Basarna: Jag har för tillfället Ground Zero 8".
                              http://www.ai-group.se/?tuotteet&tuo...ti=GZMW_200NEO
                              Med att använda en spacer kommer man nog till en dryg centimeter mer monteringsdjup, men 70mm kan redan vara för mycket...? 67mm borde gå att få till ivf. Dämpningsull i "kanalen" lönar det sig att prova på också.
                              Basarna är rätt okej, men kanske inte high end direkt. Mycket väl värda sitt pris dock, de är de "billigaste" grejerna jag har.
                              Vi kan ju skicka pm angående steget. Jag borde ha låda och allt kvar och steget ser närmast nytt ut. Ljudet kunde beskrivas som mjukt, analytiskt, fylligt och rent. Att brygga kanalerna för subben kör inte samma sak som en dedikerad och väl genomförd subkanal. Det funkar bra men den där lilla, lilla sista biten av kraft och kontroll fattas då. Det finns dock garanterat tillräckligt med kräm för ett framsystem, det lovar jag! Vikten är också över 10kg, det säger också nåt

                              Comment

                              Working...
                              X