Announcement

Collapse
No announcement yet.

Råd/tips vid plastning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Råd/tips vid plastning

    Ska ev börja bygga dörrar nästa vecka och vad jag sett här så är det ett par stycken som är väldigt duktiga på detta. Så jag tänkte att ni kanske kunde dela med er av lite tips & trixs? Läste någonstans att det gick att skära bort det överflödiga som man plastat efter en viss tid i stället för att köra bort det med vinkelslip när det torkat osv.

    Sen undrar jag hur många liter polyester som behövs för att plasta 2 dörrar, på ett ungefär

    mvh
    För mycket är lagom

  • #2
    Re: Råd/tips vid plastning

    Originally posted by Punti View Post
    Ska ev börja bygga dörrar nästa vecka och vad jag sett här så är det ett par stycken som är väldigt duktiga på detta. Så jag tänkte att ni kanske kunde dela med er av lite tips & trixs? Läste någonstans att det gick att skära bort det överflödiga som man plastat efter en viss tid i stället för att köra bort det med vinkelslip när det torkat osv.

    Sen undrar jag hur många liter polyester som behövs för att plasta 2 dörrar, på ett ungefär

    mvh

    ja är inte duktig på att plasta men har börjat greja lite med de å förhoppningsvis bli bättre :P .. när ja köpte polyester köpte ja på biltema å köpte en 1kg's burk å tänkte de borde väl räcka, men de gjorde de inte så köpte en till å tänkte nu räcker de nog, men inte då heller så efter 4 st 1kg's burkar fick de bli en 5 kg's burk. så köp dej en stor burk direkt för det går åt mer än vad man tror :P ... och när ja plastade insidan för att få den stabilare så va ja lite dålig på att maskera hålen så de rann igenom och blev lite polyester på utsidan av dörrsidan å de va ju inte så snyggt å inte så lätt å få bort .... men lycka till med ditt bygge, å de ä faktiskt ganska kul å plasta när man väl kommer igång

    Comment


    • #3
      Re: Råd/tips vid plastning

      Originally posted by roppin View Post
      ja är inte duktig på att plasta men har börjat greja lite med de å förhoppningsvis bli bättre :P .. när ja köpte polyester köpte ja på biltema å köpte en 1kg's burk å tänkte de borde väl räcka, men de gjorde de inte så köpte en till å tänkte nu räcker de nog, men inte då heller så efter 4 st 1kg's burkar fick de bli en 5 kg's burk. så köp dej en stor burk direkt för det går åt mer än vad man tror :P ... och när ja plastade insidan för att få den stabilare så va ja lite dålig på att maskera hålen så de rann igenom och blev lite polyester på utsidan av dörrsidan å de va ju inte så snyggt å inte så lätt å få bort .... men lycka till med ditt bygge, å de ä faktiskt ganska kul å plasta när man väl kommer igång
      Erfarenhet ifrån nybörjare är ofta bättre än ifrån ett "proffs" Alltid bra att veta hur man inte skall göra

      /En som gjort de flesta misstagen... Hur många kan det finnas kvar?

      Comment


      • #4
        Re: Råd/tips vid plastning

        Här finns lite matnyttigt om grunderna.
        http://www.viebke.nu/komposit/

        Mina personliga tips.
        Köp Aceton på literflaska, billiga penslar och alurulle. (finns på Biltema)
        Rejäla gummihanskar av trägårdsmodell tycker jag funkar bäst, men till finlir så är operationshanskar smidigt. Använd kolfitermask. Onödigt att tappa fler hjärnceller.
        Gör iordning två arbetsytor. En "torr" en bit bort där du kan skära ut glafibermattan och en "våt", gärna klädd med plastfilm (sopsäck) eller av board eller liknande som du kan kasta sen.
        Skall du plasta en panel på bara ena sidan är det bästa om man kan spänna fast den, det slår sig lätt. Gasa inte på för mycket med härdaren, då slår det sig lätt.
        En värmefläkt är guld att ha, polyestern härdar så mycket bättre och luktar mindre vid ca 40 grader.
        Arbetsgång:
        Pensla det du skall förstärka med polyester.
        Ta en bit tillskuren matta och pensla den på det "våta" arbetsbordet.
        lägg på den på det tidigare penslade objektet, pensla fast.
        När det börjar bli segt så rulla ut luftbubblor med roller eller pensel.

        Sen får du kläm på det.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: Råd/tips vid plastning

          tack för alla svar en kolfiltermask var hittar jag det och vad får man punga ut för en sådan?

          Hur många lager med glasfiber behövers lägga på för att få det stabilt? Vet att det är olika från gång till gång men på ett ungefär

          När jag lagt första lagret med glasfiberväv, då ska det slipas ner så att alla höjningar försvinner? Hur noga är slipningen mellan lagerna?

          edit: hur ska jag göra runt baffeln för att få det så snyggt och bra som möjligt?
          För mycket är lagom

          Comment


          • #6
            Re: Råd/tips vid plastning

            Originally posted by Punti View Post
            tack för alla svar en kolfiltermask var hittar jag det och vad får man punga ut för en sådan?

            Hur många lager med glasfiber behövers lägga på för att få det stabilt? Vet att det är olika från gång till gång men på ett ungefär

            När jag lagt första lagret med glasfiberväv, då ska det slipas ner så att alla höjningar försvinner? Hur noga är slipningen mellan lagerna?

            edit: hur ska jag göra runt baffeln för att få det så snyggt och bra som möjligt?

            ja köpte min mask på biltema å den kosta inte så värst mycket, och den har funkat bra för mej.

            Comment


            • #7
              Re: Råd/tips vid plastning

              Köpte ny på Jula häromdan, 69 för själva masken, 99 för filtren för organiska ångor. Se till att du får såna. Dammfilter hjälper ju föga.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Råd/tips vid plastning

                okejokej ska nog kunna leta upp ett par!

                En sak jag tänkte på bara... När fleece är pålagt, penslat med polyester samt härdat, ska jag lägga på alla lager med glasfiber på en gång?
                För mycket är lagom

                Comment


                • #9
                  Re: Råd/tips vid plastning

                  Nej då glider mattbitarna runt i polyestern. Lägg ett lager i taget, normalt tar det ungefär så lång tid att göra det ordentligt som man har på sig innan polyestern börjar geléa sig.

                  När den gör det så är det fram med aluroller och rulla ut luftbubblor.

                  Ha ett glas eller liknande med aceton du kan lägga ifrån dig rollern i.

                  Medans den grundhärdar (tar ungefär 20 minuter i rumstemperatur om du gjort rätt med härdaren) penslar du andra omgången mattor och sen trycker du dit dem.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Råd/tips vid plastning

                    Låt mig se om jag förstått detta rätt.

                    Jag börjar med att pensla bitarna för ett lager sen trycka dit dom, medans de torkar så penslar jag ett nytt lager och efter 20 min så rullar jag ut luftbubblorna ur det befintliga lagret och efter det så lägger jag dit bitarna jag precis penslade. Detta upprepas 3-4 gånger?

                    www.biltema.se sök på: 36-071, Är det den jag ska använda?
                    För mycket är lagom

                    Comment


                    • #11
                      Re: Råd/tips vid plastning

                      Tips. Riv mattan i ca 15 * 15 cm stora bitar. storleken är inte så noga. De viktiga är att du river. Lägg ut bitar så de täcker hela ytan den 50% överlapp. Dock inte för stort. Du måste hinna innan härdningen gått förlångt. Har du stor yta kan du minska temperaturen i rummet. håll dig över 15 grader. Dutta med pensel. dåslipper du använda roller. Först blöter du väven. Sen går du över den igen å ser till att få ur alla luftbubblor. När du kört hela ytan ärde bara att börja om. Ca 4-5lager för en bra dörrsida beroende på hur platt ytan är. Helt platt bör den stagas. Ev med kartongbitar för att skapa en sandwich eller honycomb eller liknande matrial gjorda för ändamålet.
                      För att bli riktigt nöjd bör du bygga slutna lådor. Lätt att bli missnöjd när de börjar skramla i dörrarna. Köp aluminiumtejp på biltema. Jättebra att tejpa ihop alufolie med. Går att plasta rakt på utan att de fastnar.
                      Målar maskering med plast på. Lätt att skydda bilen med.
                      Jag föredrar att göra så mycke som möjligt när de fortfarande sitter på plats. Polyester tar VÄLDIGT lång tid på sig att härda. En nyplastad bit bör inte lossas förrän efter 4 dagar för att undvika att de vrider sig.
                      Nu fick du lite tips till en jäkla kul hobby. Var inte rädd för å fråga mer. De finns som sagt många fel å göra. Ja just de... Måste du göra uppehåll i mer än 24 timmar mellan 2 lager. Torka ytan med aceton. Då öppnar sig porerna i polyestern å de biter ordentligt.
                      Reine. BMW M3

                      www.rayder.se

                      Comment


                      • #12
                        Re: Råd/tips vid plastning

                        Tack för ditt svar, lärde mig ett och annat Kommer inte bygga slutna lådor då jag verkligen inte har plast för en låda på 20 liter i varje dörr =/ Blir för högtalarna att spela rätt ut i dörren och försöka dämpa den så bra som möjligt.

                        Men menar du att jag ska plasta dörrsidan när den sitter fast i dörren?
                        För mycket är lagom

                        Comment


                        • #13
                          Re: Råd/tips vid plastning

                          Ja. Går de inte så gör som robsarve sa. färt upp dörrsidan i nån form av jigg så den inte kan böja sig åt nåt håll.
                          Jag bruka klä innerplåten med aluminiumfolie och alu tejp. Plasta några lager. Bygga en ram av MDF längs ytterkanten. Sen ett skelett å ringar till elementen.
                          Då kan man rätt lätt göra dörrsidan tjockare å på så vis få ut mer volym.
                          Reine. BMW M3

                          www.rayder.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: Råd/tips vid plastning

                            kolla min sida om du har tid. Under "projekt" kan du hitta byggbilder på några olika bilar. Rätt stora bilder dock så de laddar lite segt...
                            Reine. BMW M3

                            www.rayder.se

                            Comment


                            • #15
                              Re: Råd/tips vid plastning

                              Kolla! Reine har skaffat internet! Koolt!

                              Som Reine skriver är bra att göra om man skall bygga nya dörrsidor, men jag trodde du bara skulle förstärka de du har.
                              /tycker Erik.

                              Comment

                              Working...
                              X