Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old November 16th, 2013, 22:04   #1
Dude
Junior Member

Default Phoenix gold vs Boston acoustics mellanregister

Tjena!

Jag har ett litet dilemma om vad jag ska bygga i bilen, en e38'a.
Kriterierna är orginalutseende, bra ljud och trevlig midbas.

Problemet är att det endast är 5,25" hål i dörrsidorna, vilket resulterade i att jag införskaffade mig ett par phoenix gold ti5 elite mellanregister, som lär spela bra i små slutna lådor. Dessa tänkte jag montera i väldämpade orginallådorna på ett par 3-4liter.
Till dessa hade jag tänkt pröva på en "augmented wideband" lösning med några trevliga 3" bredbandare med bra off-axis egenskaper på orginalplats uppe i dörrarna.

Men självfallet började jag ifrågasätta phoenixarnas väldigt korta slaglängd kombinerat med den lilla konarean kommer ge någon nämnvärd midbas, samtidigt som jag råkade köpa på mig ett billigt boston rally rc620 kitsystem. Inte direkt high-end, men förhoppningsvis inte helt skit.

Så nu till frågan;
Vad låter bättre, boston 6.5" strypta av ett 5,25" hål, dock monterade i stadig baffel spelandes i dämpade dörrar med tillhörande diskant.
Eller, Phoenix gold 5,25" i dämpade orginallådor med bredbandare utan diskant.
I båda fallen blir det tillräckligt med effekt och aktiv delning.

Last edited by Dude; November 16th, 2013 at 22:14.
Dude is offline   Reply With Quote
Old November 17th, 2013, 15:17   #2
jonash
Senior Member

jonash's Avatar

Rep Power: 476 jonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud ofjonash has much to be proud of
Default Re: Phoenix gold vs Boston acoustics mellanregister

Quote:
Originally Posted by Dude View Post
Tjena!

Jag har ett litet dilemma om vad jag ska bygga i bilen, en e38'a.
Kriterierna är orginalutseende, bra ljud och trevlig midbas.

Problemet är att det endast är 5,25" hål i dörrsidorna, vilket resulterade i att jag införskaffade mig ett par phoenix gold ti5 elite mellanregister, som lär spela bra i små slutna lådor. Dessa tänkte jag montera i väldämpade orginallådorna på ett par 3-4liter.
Till dessa hade jag tänkt pröva på en "augmented wideband" lösning med några trevliga 3" bredbandare med bra off-axis egenskaper på orginalplats uppe i dörrarna.

Men självfallet började jag ifrågasätta phoenixarnas väldigt korta slaglängd kombinerat med den lilla konarean kommer ge någon nämnvärd midbas, samtidigt som jag råkade köpa på mig ett billigt boston rally rc620 kitsystem. Inte direkt high-end, men förhoppningsvis inte helt skit.

Så nu till frågan;
Vad låter bättre, boston 6.5" strypta av ett 5,25" hål, dock monterade i stadig baffel spelandes i dämpade dörrar med tillhörande diskant.
Eller, Phoenix gold 5,25" i dämpade orginallådor med bredbandare utan diskant.
I båda fallen blir det tillräckligt med effekt och aktiv delning.
Boston elementen kommer spela högre med samma effekt, men Phoenix TiElite är inte fy skam. Det är Morels bästa element som de är baserade på. Så det beror på vad du prioriterar

mvh Jonas
Old November 17th, 2013, 17:38   #3
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 606 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute
Default Re: Phoenix gold vs Boston acoustics mellanregister

Det absolut bästa resultatet jag fått i dom dörrarna är med Morel middar.

Mycket ull i lådan och ett hål längst bak mot dörrplåten på ca 20mm så spelar det på finfint!

#I know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Svensk distributör av Mosconi, Gladen och RS Audio, gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge
Nonne is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules