Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subb i mercedes c klass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Subb i mercedes c klass

    Köpte en ny merca 2018 med burmeister systemet. Låter
    Ok men inte mer. Hade en äldre Hertz es250 bas som jag satte in i reservhjuls baljan i en 23l sluten låda. Köpte ett mikrosteg som driver.

    Det är ingen jordbävning men det blir fylligare ljud, så det är jag nöjd med.

    Nu till frågan. Det sitter precis intill i samma balja flera säkring paneler och lite reläer. Det känns lite som hela skiten kommet till slut att börja glappa av dessa skit vibrationer. Såklart kanske volymen kommer vara på den nivån max 5% av tiden men tankarna snurrar ändå.

    Vad har ni för tankar kring detta med att basen heller enkelt sabbar elektroniken i närheten?

    Brl har just nu drive på silent coat så jag kommer oavsett köpa ett större paket och dämpa hela bagaget. Är inte 18 och det är inte så ballt att köra runt med en bil som skakar.

    Så har ni varit med att bilar fått vibrations skador på elen?
    Attached Files
    www.sp-engineering.se

  • #2
    Re: Subb i mercedes c klass

    Tjena, trevlig bil du skaffat där.
    Erfarenheterna av elen på merca är ju inte glapp utan såfall kontaktfel pga oxid av nått slag.
    Och kikar nu på säkringarna så står de väl även en bokstav på dom som står för vilken typ av legering dom har på säkringsbenen för o skjuta oxideringen längre fram.!
    Så de kittet du pratar om ska inte vara några problem för ” sam bak”

    Comment


    • #3
      Re: Subb i mercedes c klass

      Tack. Jepp. Super fin bil. Inget man vill sabba för lite extra bas!
      www.sp-engineering.se

      Comment


      • #4
        Re: Subb i mercedes c klass

        Sant, nä ärligt har jag inte varit med om något direkt ”bas” relaterat fel.!
        Inte mer än att jag fick koppla bort airbag åt grosso efter han blåste kudden under en åktur med sin 850.! Dock hade han ett spl bygge i den bilen

        Comment


        • #5
          Re: Subb i mercedes c klass

          Mnjaaee det är ju en helt annat ämne. Det enda jag varit med om innan i en opel insignia så kopplade den ur bla farthållare när det dunkade till. Men det löstes med en kondensator. Men det är ju mer en störning.

          Det är just vibratuonskador som jag funderat över
          www.sp-engineering.se

          Comment


          • #6
            Re: Subb i mercedes c klass

            Det är ju byggt för o klara vibrationer. Kullersten, oballans m.m ska ju inte ge elfel så det är ju byggt för o klara. Se e-klass sedan, sitter ju samma sam bak i den med ”stora” burmester och den har ju en baslåda i skuffen från fabrik.

            Comment


            • #7
              Re: Subb i mercedes c klass

              Hah de visste jag inte där ser man ��
              www.sp-engineering.se

              Comment


              • #8
                Re: Subb i mercedes c klass

                En till grej, hertz basen ihop med den lådvolymen har en
                -3db på ca 47hz. Hade varit trevligt o satt dit ngt som går lägre utan att bygga ny låda. Det finns en nyare modell av basen som heter es250-5 o h den går under 40hz i samma låda men den basen verkar inte alls finnas o köpa i Sverige. Har du ngt förslag som kan funka. Pris runt 1200 el mindre.
                www.sp-engineering.se

                Comment


                • #9
                  Re: Subb i mercedes c klass

                  Om nu basen skulle skada elektroniken ...... byt bil

                  Skämt å sido, har man sådana problem med vibrationer så har man nog misslyckats å de grövsta med lådan.

                  Vi har bilar som spelat över 152db på 20 hz .... då skakar det kan jag säga.
                  Taket sugs in, Airbagar löser ut och framföralt så spricker rutorna men elektroniken har inte gett upp.


                  En F3 på 47hz är näst intill optimalt för en bas i en bilcupé.
                  Det är ju inte det samma som att basen inte finns under den frekvensen.
                  Man säger att F3 runt 45hz är optimalt i en bil, jag stämmer helst av lådor mellan 44-47 hz för då har du basen i bilen och inte inne hos grannen.

                  Att stämma av under 40hz ..... gör man i ett stort rum.

                  Men, var och en bestämmer själv om man vill höras på 200m avstånd eller ha musikalisk ge mig på käften bas i bilen
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Subb i mercedes c klass

                    Haha nää tänker inte byta ��. Det skakar inte mer än i mina förra byggen. Skillnaden var att här satt elektroniken så pass nära.

                    Trodde man teoretiskt vill stämma av så lågt som möjligt. Men då ligger jag ju hyffsat rätt på det eg.

                    Två frågor till då. Jag upplever att basen drivs med "alldeles för mycket effekt", med detta menar jag att jag har dragit ner input level helt på det lilla steget. Annars känns det som basen slår för hårt direkt man höjer ljudet lite. Tankar kring detta?

                    Sedan mest en tanke, ngn som vet vilket frekvensspann mercedes skickar till sina original subbar som sitter i fotbrunnen. Har tagit signalen därifrån så blev lite nyfiken. Har osciloscope så hade kunnat mäta upp det eg men kanske ngn redan vet här
                    Last edited by newBadboy; August 21, 2020, 08:11.
                    www.sp-engineering.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Subb i mercedes c klass

                      Gain, level eller nivå ska bara synka signalen och inte användas som volymkontroll.

                      Det du beskriver känns som om du borde behöva trycka in en knapp för att ändra signalstyrkan upp mot 15-20 volt.
                      Alltså samma som en knapp för högnivådrift.
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #12
                        Re: Subb i mercedes c klass

                        Jepps den är ställd på high Level input. Kollade precis en extra gång
                        Bättre "fackspråk" är att det blir helt enkelt väldigt kraftiga konutslag vid relativt låg ljudnivå om gainen inte är ställd ner helt.

                        Men ja du fatta redan innan vad jag menade...
                        Last edited by newBadboy; August 21, 2020, 10:53.
                        www.sp-engineering.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: Subb i mercedes c klass

                          Har du testat att köra den på bara en kanal?
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Subb i mercedes c klass

                            om du menar att jag har bara ljud in på antingen R eller L så nej det är inte provat. Just nu är det Y-kopplat. DVS exakt samma signal kommer in på båda kanaler samtidigt och så är basen kopplad i bryggat.

                            Är det kosher att bara använda en ingång?
                            www.sp-engineering.se

                            Comment


                            • #15
                              Re: Subb i mercedes c klass

                              Originally posted by newBadboy View Post
                              om du menar att jag har bara ljud in på antingen R eller L så nej det är inte provat. Just nu är det Y-kopplat. DVS exakt samma signal kommer in på båda kanaler samtidigt och så är basen kopplad i bryggat.

                              Är det kosher att bara använda en ingång?
                              Det jag menar är om du testat att inte köra det bryggat?

                              Det händer troligtvis nått i förstärkaren eftersom du har fenomenet i basen, det finns liksom inte att ett sådant steg ska ha den kraften att basen uppför sig som du beskriver.

                              Därför hade jag testat att bara koppla på en kanal, höger eller vänster utgång kvittar.

                              Inkopplingen av insignal är väl hämtad från både höger samt vänster bas?
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X