Announcement

Collapse
No announcement yet.

up5i högtalare vilket steg?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • up5i högtalare vilket steg?!

    Hej

    Har kommigt över ett par DLS UP5I högtalare som jag nu letar efter ett steg att driva dessa med. Funderar efter ett DLS XM40 steg men osäker om detta är ok för detta 2vägs kit. Annars måste jag upp till RM40 eller handlar det mer om att det är "renare" ljud i RM40/CA40 steget

    Tack för input
    /T

  • #2
    Re: up5i högtalare vilket steg?!

    Originally posted by totte42
    Hej

    Har kommigt över ett par DLS UP5I högtalare som jag nu letar efter ett steg att driva dessa med. Funderar efter ett DLS XM40 steg men osäker om detta är ok för detta 2vägs kit. Annars måste jag upp till RM40 eller handlar det mer om att det är "renare" ljud i RM40/CA40 steget

    Tack för input
    /T
    Jag hade utan att tveka valt ett CC-4(2495:-)men det kanske ligger över din budget eller om du letar begagnat.
    XM40 har jag inte lyssnat på så jag kan inte hjälpa där men RM40 låter
    tillräckligt bra för att hur bra det kommer låta kommer bero på hur väl du monterar högtalarna.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: up5i högtalare vilket steg?!

      Hej

      Tack för bra input!
      Självfallet beror det på monteringen och dämpning o.s.v
      kommer att sitta i framdörren och diskanter i instrument panel (org utag) är tanken. Skulle vilja ha steget under stolen därav det mer kompakta xm40 och även inom min budget.

      Någon som har erfarenheter av xm40 steget hur det låter. Hur är ett äldre C41 steg tänkte finns ju en del begagnat där att hitta....
      CC-4 steget var mycket intressant både storlek och spec.
      /T
      Last edited by totte42; August 29, 2014, 08:26.

      Comment


      • #4
        Re: up5i högtalare vilket steg?!

        Sedan skall jag använda de medföljande passiva filter för att dela eller kör jag 5" på ena kanalen och diskanter på HP filter på den andra kanalen. Isåfall vilken frekvens skall jag dela på för diskanter och Mid-Bas dvs 5"
        Dyker upp så många frågor ... Eftersom jag är lite av nybörjare.
        Sedan har jag
        1st AudioControl 24XS
        1st AudioControl EQL
        Lite äldre modeller är det värt att koppla in i systemet Har inte kört liknande förut..

        /T

        Comment


        • #5
          Re: up5i högtalare vilket steg?!

          Om du skall dela aktivt eller ej beror ju lite på vilken ambition du har med systemet, och vad du har för Huvud enhet, och om du har ström och plats för flera steg, samt om du har en separat sub bas som du också skall drivas (gissar med aktiv delning).

          Du kan ju börja med passiv delning av diskant (hp) och mellanregister/midbas (lp), och i tillägg använda det aktiva hp filter för framsystemet, som i princip alla steg har idag. ( så att systemet låter bättre och tål mer effekt). Skulle du tycka att du behöver justera delningsfrekvenserna och nivå mellan mid och diskant aktivt eller stör dig på de fasvändningar som passiva filter ger, så kan du ju bygga vidare genom att köra aktivt framsystem på det fyrkantiga steg du nu väljer och ha separat steg till subbas.
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment

          Working...
          X