Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old January 2nd, 2020, 15:34   #1
Chewie
Junior Member

Smile 6x9 istället för 6x5?

Hej,
Jag har en Abarth 595 där jag planerar att uppgradera mina högtalare. Det är 6.5" i framdörrarna och även i bak/sidopanelerna.

När jag i somras uppgraderade de bak noterade jag att det fanns mycket plats och att ett par 6x9or hade passar utan problem. Min fråga är därför till er hur ljudkvaliteten påverkas av att "hålet" eller öppningen i sidopanelen enbart är 6.5"? Jag vill inte modifiera denna. Det ska se original ut när man sitter i bilen.

Det blir ju en del av högtalaren som delvis täcks av hårdplast men den lilla delen.. ger det någon effekt?

Kommer även att köra ljuddämpning i alla dess former för att minimera vibrationer.

Tack på förhand!
Chewie is offline   Reply With Quote
Old January 5th, 2020, 12:23   #2
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 629 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute
Default Re: 6x9 istället för 6x5?

Det måste vara tätt runt högtalaren, är det inte det så får man en akustisk kortslutning.
Det innebär att man har samma tryck på båda sidor om membranet.
Man tappar bas och allt blir bara dåligt i ljudkvalitet.

Man kan likna det som om en bil inte har någon stötdämpare, kör endast med fjädrar vilket gör att bilen är okontrollerad och bara gungar.

Samma sak är det med en högtalare, mottrycket (fjädern) på baksidan kontrollerar konens rörelse.
Fel "fjäder" lådans storlek skapar felaktigt och sämre ljud.
Det är därför det är så viktigt med rätt avstämning samt volym på lådan för att få ett kontrollerat ljud.

Optimal låda (avstämning) djäkligt bra kontroll och slutresultat.

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen, STEG, RS Audio och Audio System
Gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även besserwisser
Nonne is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules