Announcement

Collapse
No announcement yet.

Med risk för att ingen bryr sig projekt ::)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Med risk för att ingen bryr sig projekt ::)

    Detta kommer vara ett elektronik projekt men resultatet/ produkten kommer definitivt att användas i bilstereo sammanhang.

    Ngn som kan gissa vad det ska bli??
    Attached Files
    www.sp-engineering.se

  • #2
    Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

    Så det blev något av strömmätaren, gött gött!
    Men det ser ut som att du har återanvänt en gammal layout. En del komponentplaceringar och ledningsdragningar verkar lite konstiga.
    Provat den?

    Comment


    • #3
      Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

      filnamnet !

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

        Den är inte färdig. detta är så långt jag kommit hittils. Har ritat kortet själv och placerat ut komponenter själv. Att ledningar ser lite skumma ut beror på att jag använt autorouter då jag aldrig ritat dubbelsidigt kort förr. Ska etsa första kortet i helgenn sedan bli det lödning. Programmering samt ev design ändring. Ska till sist beställa riktiga fabriks kort och bygga slutlig version.

        @zrken. hänger inte med?
        www.sp-engineering.se

        Comment


        • #5
          Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

          Sedan är det som alltid problem med vad man ska haför låda.
          www.sp-engineering.se

          Comment


          • #6
            Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

            Ah, bilderna heter VA100Amp, så det kan väl tolkas som VA-mätare 100Ampere?

            Comment


            • #7
              Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

              Det är ett korrekt antagande. Shunten jag använder klarar max 100A. Så visst, det kommer inte funka på en större anläggning.
              www.sp-engineering.se

              Comment


              • #8
                Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

                Det finns andra metoder för att mäta strömmen. INA168 och liknande kan du använda extern shunt till. En kul tanke vore att mäta över säkringen. Det vore bra att undvika en shunt när man mäter 500A. Annars kan du göra en strömtrafo i kretskortet och mäta på det sättet.

                Comment


                • #9
                  Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

                  Jag ville ha allt i ett för, därav ingen extern. Att mäta över säkringen var min första tanke. Men jag var lite rädd för variationer i säkringskvalitet samt faktum att sätter man i ex 40A lär det garanterat vara annat spänningsfall jämfört med 100A.

                  Strömtrafo tänkte jag inte ens på.

                  Min största oro är att shuntenn ger 20mV/A och att bilens skitiga ström kommer störa detta vid låga märvärden. Har dragit denna ledning kort och satt filter på men det lä visa sig.
                  www.sp-engineering.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

                    skriver på mobilen så det blir lite konsrigkonstigt ibland
                    www.sp-engineering.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

                      Originally posted by newBadboy View Post
                      Jag ville ha allt i ett för, därav ingen extern. Att mäta över säkringen var min första tanke. Men jag var lite rädd för variationer i säkringskvalitet samt faktum att sätter man i ex 40A lär det garanterat vara annat spänningsfall jämfört med 100A.

                      Strömtrafo tänkte jag inte ens på.

                      Min största oro är att shuntenn ger 20mV/A och att bilens skitiga ström kommer störa detta vid låga märvärden. Har dragit denna ledning kort och satt filter på men det lä visa sig.
                      Jo, det blir svårt att få en bra mätning på en säkring tyvärr.

                      Strömmen är vad den är. Funkar det inte så tror jag det är din layout som inte är bra nog för applikationen. Komponentplaceringen kunde varit bättre och autoroute...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

                        Det där med layout är jobbigt. Jag jobbar som elektronik konstruktör men på jobb har vi folk som bara caddar så därför är det ovant för mig. Mitt hopp är att om det är brusigt för låga värden så blir det bättre när strömmen ökar. Kanske kan man göra lite mjukvaru fix.

                        Hursom material för etsning förberedd. Är väldigt tight och smått för att fixa hemma. Men det kommer gå
                        Attached Files
                        www.sp-engineering.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

                          Jo, layout är svårt. Men det är väl det mesta som är värt att kunna?

                          Risken finns att en större ström kommer störa ut nånting.

                          Kolla ITEAD studio i Kina. PCB-tillverkare som gör kort billigare och snabbare än man själv gör det hemma. För vanligt folk, inte massproduktion.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

                            Ska jag def göra. provade etsa men det sket sig helt så jag blir tvungenn att låta ngn annan göra det.
                            www.sp-engineering.se

                            Comment


                            • #15
                              Re: Med risk för att ingen bryr sig projekt :

                              Skam den som ger sig. Fick till det nu. Nu kan jag iaf provaa designen innan jag beställer riktiga kort.
                              Attached Files
                              Last edited by newBadboy; March 31, 2015, 14:12.
                              www.sp-engineering.se

                              Comment

                              Working...
                              X