Announcement

Collapse
No announcement yet.

940 Guldboxen, Amatör ljudbygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

    Update


    Jo det är dags för en lite uppdatering, trots att denna blir bildlös då kameran inte riktigt varit med mig den senaste veckan. Ligger på laddning nu


    Har dock inte hänt så mycket, håller på att firnula lite på placeringen av mellanregistret i instrumentbrädan.

    Kommer nog fälla in 10mm spånskiva i urfräsningen där orginal högtalargaller sitter (bilder som beskriver detta kommer) sen så blir det att limma och skruva en 4" mdf baffel i denna. Och limma spånskivan i instrumentbrädan.

    Detta kommer antagligen vara stabilare än orginal, och inte bygga alltför mycket på höjden då jag inte vill komma för nära vindrutan.


    Det var allt

    Comment


    • #47
      Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

      Update!


      Nu har jag kopplat in och provspelat lite, tyvärr har jag kommit på att mitt slutsteg tappar ena kanalen ibland, på högersidan

      Men hann filma ett dåligt klipp med min mobil, har tyvärr inget annat o filma med. Ljudet är lite lågt i början o blir sedan högre, vet ej varför.


      Lyssna här:http://www.youtube.com/watch?v=qhwV5P8imlc om ni känner för det.

      Comment


      • #48
        Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

        Nu har man lokaliserat problemet jag hade med att den högra kanalen la av ibland, det var fel på rca kabeln.

        Nu har systemet spelat i en halvtimme ungefär.. Enda som jag stör mig på är ljudbilden, men den kanske blir bättre när allt är placerat rätt. Och allt är inspelat.


        Testade EMMA competition 2005 cd'n. http://www.youtube.com/watch?v=XHRVQ23dnBY

        Comment


        • #49
          Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

          Tur att det inte var steget.Hade lite på känn att det var något innan steget som krånglade.

          Comment


          • #50
            Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

            Originally posted by Välljudsfantast View Post
            Tur att det inte var steget.Hade lite på känn att det var något innan steget som krånglade.
            Jo det var skönt, och tur


            Nu var man tvungen och sitta och spela en 40min i bilen och frysa

            Comment


            • #51
              Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

              Originally posted by 940 Guldboxen View Post
              Nu har man lokaliserat problemet jag hade med att den högra kanalen la av ibland, det var fel på rca kabeln.

              Nu har systemet spelat i en halvtimme ungefär.. Enda som jag stör mig på är ljudbilden, men den kanske blir bättre när allt är placerat rätt. Och allt är inspelat.


              Testade EMMA competition 2005 cd'n. http://www.youtube.com/watch?v=XHRVQ23dnBY
              Jag får en känsla av att det kanske skulle bli bättre med diskanterna i jämnhöjd med mellanregistrena dvs en bit upp på a-stolparna ungefär där mellandomarna reflekteras i rutan el ngt under det kanske , kan vara värt att prova!
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #52
                Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge.

                Originally posted by Hewi View Post
                Jag får en känsla av att det kanske skulle bli bättre med diskanterna i jämnhöjd med mellanregistrena dvs en bit upp på a-stolparna ungefär där mellandomarna reflekteras i rutan el ngt under det kanske , kan vara värt att prova!
                Jo precis, jag har tänkt testa detta! I så fall blir det att försöka fixa någon 'baffel' som dem kan vila i och sedan plasta in dem i a-stolparna.

                Jag ska exprimentera lite till och ta tid o lyssna. För just nu är jag som sagt inte nöjd med centrument på ljudbilden. Tycker vänstersidan sjunger 'på' en.


                Men det kanske kan bero på något annat... har inte kollat filtrena heller hur dem är inställda.

                Comment


                • #53
                  Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge

                  Center kan nog vara lite knepigt att få till med passiva filter och utan tidskomp , du kanske behöver dämpa vä dome och/eller diskant ngn db jämfört med hö sida , testa också med att köra diskanterna off-axis en gång.
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #54
                    Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge

                    Måste nog hålla med Hewi lite.
                    Körde själv med DLS U4a och U1 i en 940 och tävlade för säkert 4år sedan
                    tiden går.
                    Hade då diskanten on Axis vid mellanregistret.
                    Men att montera dom i a-stolparna skulle jag rek testa både on och off axis
                    sigpic

                    Ägare av DekorTeknik
                    Gå in och gilla!

                    Comment


                    • #55
                      Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge

                      Originally posted by Hewi View Post
                      Center kan nog vara lite knepigt att få till med passiva filter och utan tidskomp , du kanske behöver dämpa vä dome och/eller diskant ngn db jämfört med hö sida , testa också med att köra diskanterna off-axis en gång.
                      Jo precis, har redan tänkt på det där med tidskompen.. är riktigt sur på mig själv att jag snålade och inte köpte Eclipse 8445 istället! Då det inte skiljde alltför mycket i pris.

                      Just ja, bra tips där. Ska nog testa sänka båda ett snäpp. Dock så är det kanske inte så 'korrekt' eftersom då förändras ljudbilden för passageraren.

                      Känns som min HU är största boven nu då.. o andra sidan har jag ju lovat att inte bli alltför seriös

                      Comment


                      • #56
                        Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge

                        Originally posted by Antonic View Post
                        Måste nog hålla med Hewi lite.
                        Körde själv med DLS U4a och U1 i en 940 och tävlade för säkert 4år sedan
                        tiden går.
                        Hade då diskanten on Axis vid mellanregistret.
                        Men att montera dom i a-stolparna skulle jag rek testa både on och off axis
                        Bra tips, jag gissar då på att On Axis är vinklat emot lyssnaren, och off axis är vinklat horisontellt med instrumentbrädan?

                        Ska testa båda!

                        Comment


                        • #57
                          Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge

                          Blev det inget mer?
                          Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

                          Comment


                          • #58
                            Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge

                            Originally posted by StereoNicke View Post
                            Blev det inget mer?

                            Nej det skulle man kunna tro!


                            Har bytt styrleder, bussningar, stötdämpare, renoverat fjäderben. Tagit ner bakaxeln bytt fjädrar m.m.

                            Så tyvärr har inte någon stereo hunnits med

                            Comment


                            • #59
                              Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge

                              Originally posted by 940 Guldboxen View Post
                              Nej det skulle man kunna tro!


                              Har bytt styrleder, bussningar, stötdämpare, renoverat fjäderben. Tagit ner bakaxeln bytt fjädrar m.m.

                              Så tyvärr har inte någon stereo hunnits med
                              Jaha, ska du kunna köra med den också..
                              Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

                              Comment


                              • #60
                                Re: 940 Guldboxen, Amatör ljudbygge

                                Originally posted by StereoNicke View Post
                                Jaha, ska du kunna köra med den också..

                                Haha ja så illa är det!

                                Är även så illa att jag siktar på 400hk+ i den också, så det säger väl en hel del.


                                Men är sugen på att göra ett ryck med stereon snart igen, så det kanske dyker upp något här snart förhoppningsvis

                                Comment

                                Working...
                                X