Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old October 8th, 2009, 17:13   #1
Frippe_L
Senior Member

Frippe_L's Avatar

Rep Power: 245 Frippe_L is just really niceFrippe_L is just really niceFrippe_L is just really niceFrippe_L is just really nice
Default Stetsom, klipp, dist och effektmätningar

Efter att ha läst Extrakims tråd om SD´s nya garanti fortsatte jag läsa på termpro o snubblade över denna tråden http://audioforum.termpro.com/topic/20/13908.html

quote:Originally posted by Wagonized:

quote:Originally posted by HO-AUDIO:
I actually had 4 crowns in my street max 3-4 van for 4 years and know exatcly what those are capable of. Honestly the crowns were great amps and they brought us many world championships but they are not as loud as the 12 volt 7KD's. We did many head to head test with the crowns against the DD Z1a's and the 7KD beats them both out.

impressive!

thanks for the info

id believe that since the 12v stetsom puts out over 6500 at 10-11 volts, the jbl needs at least 12.5 to do that power, the only thing that blows is that the 12v stetsom wont accept any voltage over 13.8, or it goes into protect,its a burp amp,that is mega efficient, the 16v stetsom model which is the more streetable daily driver version would be a better match for the jbl since the jbl can take 15.3v before it cuts off, the 12v version stetsom is going to be really hard to beat since it puts out mega power in the 9.5-13.5v range what other amp gives 6kw @ 9.5 volts [Eek!] ...none that i know of

stämmer det som står där kan det ju va en anledning till att en del har problem att steg klipper fast dem har massa batterier, kör dem även med bilen igång o har stora generatorer så håller ju spänningen sig uppe en bra bit över 13,8V.
Verkar wierd att man ska välja 16V versionen för dagligt bruk, brukar ju va tvärtom att om man inte har högvoltssystem ska man köra på 12V versionen.

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
Svensk Mästare 2011 i Street 100A
Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER
Frippe_L is offline   Reply With Quote
Old October 8th, 2009, 18:53   #2
perkan
Senior Member

perkan's Avatar

Default Re: Till er med Stetsom som undrar varför dem klipper

riktigt bra info lyfter ja på hatten o tackar för. mina stetsom 6k steg klipper/bryter när ja ska burpa. får kolla upp vilken version ja har. för musik går de bra med men icke burp.
perkan is offline   Reply With Quote
Old October 8th, 2009, 19:06   #3
Tobbe
Senior Member

bra produktutveckling att komma med ett steg som man inte ska kunne använda till ordinarie bruk.

Va det nån som sade DC konverter =
Tobbe is offline   Reply With Quote
Old October 8th, 2009, 20:04   #4
Techno_Bass
Guldmedlem

Techno_Bass's Avatar

Rep Power: 240 Techno_Bass is a name known to allTechno_Bass is a name known to allTechno_Bass is a name known to allTechno_Bass is a name known to allTechno_Bass is a name known to allTechno_Bass is a name known to all

Mina 6k steg har inte klippt en enda gång å har burpat väldigt många gånger. Även haft bilen ingång + båda mina ctek på rekond för att öka volten och det har inte varit några problem.

ALDRIG varit under 12 volt under nån burp heller. Men då man kört bassrace på max har den stigit ner till 11,5v som lägst.

Kör med 4st Varta 100ah batterier.

Men clip lampan lyser ju därimot på varje burp då man maxar. Men beror ju på att man lämnar dist?

Riktigt nöjd med mina steg !
Techno_Bass is offline   Reply With Quote
Old October 8th, 2009, 20:17   #5
Frippe_L
Senior Member

Frippe_L's Avatar

Rep Power: 245 Frippe_L is just really niceFrippe_L is just really niceFrippe_L is just really niceFrippe_L is just really nice

Quote:
Originally Posted by Techno_Bass View Post
Mina 6k steg har inte klippt en enda gång å har burpat väldigt många gånger. Även haft bilen ingång + båda mina ctek på rekond för att öka volten och det har inte varit några problem.

ALDRIG varit under 12 volt under nån burp heller. Men då man kört bassrace på max har den stigit ner till 11,5v som lägst.

Kör med 4st Varta 100ah batterier.

Men clip lampan lyser ju därimot på varje burp då man maxar. Men beror ju på att man lämnar dist?

Riktigt nöjd med mina steg !
Detta kanske bara gällde 7K stegen läste inget om 6k, nåja jag säger ju inte att det ÄR så på dessa tänkte bara dela med lite om det då ja vet några st haft problem med sina, synd om dem går i sönder.
Nån med mer insyn i Stetsom får väl fylla i, det jag lyssnat på dem stegen så öser det på bra.

www.garaget.org/Frippe_L

Old October 8th, 2009, 20:20   #6
Techno_Bass
Guldmedlem

Techno_Bass's Avatar

Rep Power: 240 Techno_Bass is a name known to allTechno_Bass is a name known to allTechno_Bass is a name known to allTechno_Bass is a name known to allTechno_Bass is a name known to allTechno_Bass is a name known to all

Quote:
Originally Posted by Frippe_L View Post
Detta kanske bara gällde 7K stegen läste inget om 6k, nåja jag säger ju inte att det ÄR så på dessa tänkte bara dela med lite om det då ja vet några st haft problem med sina, synd om dem går i sönder.
Nån med mer insyn i Stetsom får väl fylla i, det jag lyssnat på dem stegen så öser det på bra.
Aahh sorry fastna på perkans inlägg då han tydligen har problem å han har ju väll samma steg som mig?

Men mkt bra du du posta då det är intressant läsning
Techno_Bass is offline   Reply With Quote
Old October 8th, 2009, 20:26   #7
Frippe_L
Senior Member

Frippe_L's Avatar

Quote:
Originally Posted by Techno_Bass View Post
Aahh sorry fastna på perkans inlägg då han tydligen har problem å han har ju väll samma steg som mig?

Men mkt bra du du posta då det är intressant läsning
Finns folk med aningen mer resurser o tillgång till material i usa som kan roa sig med att testa sen vässar man sina engelskakunskaper o lär sig nått nytt.

Tänkte mest då på värmlänningar med 245or som ska in med mkt mer ström osv o är det då felet i stegen känns det lite onödigt.
Så det var mest en välgärning åt dem att kolla upp det, inte att skita ner nåt märke, sånt får andra syssla med.

www.garaget.org/Frippe_L

Old October 8th, 2009, 20:44   #8
perkan
Senior Member

perkan's Avatar

ja jag klagar inte bra o vettig info kan man spara pengar o lägga de på annat än en massa batteri i onödan så är ja jävligt glad.
perkan is offline   Reply With Quote
Old October 9th, 2009, 10:58   #9
Lellen
Senior Member

Lellen's Avatar

Mkt intressant läsning. Jag har ett Stetsom 7k2d och har maxat det mkt hårt när det gäller både till burp och i till musik. Det har aldrig klippt för mig. Har som lägst varit nere på 11.5 precis som tecno. Har 6 st Optima batterier till det. Cliplampan blinkar lite när jag spelar hårt men då är det ju som sagt att det distar lite. Jag är HELNÖJD med mitt steg men mkt vill ha mer så bara jag får mig ett jobb igen blir det ett modell större och Komposit på mina DD

Passat kombi 01 clean edition
Espl,Bassrace

Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
Svensk mästare Super street NW -06
Lellen is offline   Reply With Quote
Old October 9th, 2009, 12:54   #10
holmis
Senior Member

holmis's Avatar

Send a message via MSN to holmis

konstig jag kör med ett 6k 1ohm å mitt cliper mycket å då kör jag med 3st 100amp
å en 140 amp generator å en ctek

Thread Tools

Posting Rules