Announcement

Collapse
No announcement yet.

4x12" i sedan..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 4x12" i sedan..?

    Originally posted by Hewi View Post
    Ngn stanns måste man väl också avväga vad som blir bäst , mindre antal element monterade optimalt vs fler element monterade med kompromisser......
    Kul du kikar in på SPLdelen oxå Hewi

    Det är precis den här "avvägningen" du beskriver som gör att jag i nuläget sitter med 2x12" på 212 liter
    Jag är en sucker på 'luftförflyttande riggar'.. nu råkar jag sitta på 4x12". Och funderar snarare mer byggtekniskt på hur jag skall få ner en låda.

    Men nu ser jag att det finns möjligheter att knöka in mer låda - givet man gör vissa uppoffringar. Tidigare var jag inte beredd att ge mig på "total bagage igenmontage"... men det har väl börjat ändra sig...

    Jag resonerar - det finns tillräcklig volym i bagaget. Frågan är hur man bygger ihop det hela lämpligt. Det måste gå att ta i sär utan att det krävs slägga och tigersåg

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #17
      Re: 4x12" i sedan..?

      En första tanke för att få till främre delen av lådan smidig (om du nu bygger vanlig portad), borde det inte gå att göra baffeln som ett W? Dom yttre basarna monterade med magneten i lådan och dom inre med magneten mot kupén, kan bli rätt snyggt! Sen göra en lös bakre del av lådan som dras ihop med den främre med hjälp av excenterlås på ett flertal ställen runt lådan, mellan låddelarna sätts en E-list och pluggar för att täta lådan och styra ihop delarna. Bara lite tankar såhär på kvällskvisten.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #18
        Re: 4x12" i sedan..?

        Här är en kille med 4 10or i en e34'a - http://www.talkaudio.co.uk/ipb/index...in-bmw-saloon/
        Skulle inte en liknande lösning fungera för dig med samma byggidé som din nuvarande låda?

        Här är en annan engelsman som kör dubbla 15" i en e60, med rätt annorlunda lösningar - http://www.talkaudio.co.uk/ipb/index...g-to-be-tight/

        Comment


        • #19
          Re: 4x12" i sedan..?

          Chriztoffer;
          Spännande med W-baffel. Har ritat på W, men det får inte riktigt plats Bäst odds har vart att försöka köra basarna åt sidorna inverterade, och de i mitten med magnet i låda i en slags form så här: |__|

          Dude;
          Det här vart helt klart uppfriskande länkar!
          e34ans lösning ser ut vad jag fantsierar kring, men det måste byggas i moduler för att få in i bilen. Det är helt klart den bästa lösningen jag sett nu (3ggr) som verkar vettigast.

          i E60n, den där dubbel 15" lösningen var rätt cool visuellt, men jag är en smula fundersam över hur det egentligen låter.
          Kul att se hur det ser ut i skuffen med "total igenbyggnad" ...är inte helt övertygad om att jag tycker det är särskilt snyggt... men skall man gå all-in på bas i sedan är det ju inte så mkt att orda om...
          Tack!

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment

          Working...
          X