Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny basinstallation

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny basinstallation

    Hej igen..
    Har precis installerat ett nytt system i min BMW 330ci e46 som efter lite strul nu fungerar som det ska.

    HU: Alpine CDE-178bt
    Fram: DLS RCS6.2
    Sub: DLS RXT6
    Steg: DLS x-a40

    Prylar liggande: SPL Dynamics XTR 10", 2 st DD 610, 1 st DD 608 och ett Pioneer GM-d9601.

    I dagsläget ligger basröret bakom förarstolen men jag tycker det säger ifrån för tidigt så mina löst gående planer är att bygga ny baslåda och driva den på Pioneersteget.

    Då jag inte har lust att spela för folk utanför bilen i onödan vill jag helst undvika att bygga en låda i bagaget (har ingen skidlucka). Då kvarstår enligt mig att montera basen i bilen. Jag skjutsar väldigt sällan mer än en person kan jag offra en sittbrunn bak, förslagsvis bakom förarstolen. Volymen jag har att leka med är 16l (utan bas monterad) eller upp till 21l i värsta fall.

    Då 10" är för stort kvarstår en 8", tyvärr verkar 608:an vilja ha lite mer volym(?) så det lutar åt en helt ny bas. Försökt att söka runt lite här på forumet och har hittat bra ord om Gladen SQX 8 som också verkar spela bra i små volymer, men jag är helt öppen för förslag.

    Några idéer på basar/lösningar?
    Bifogar bild på hur stor lådan kan vara vid 16l.

    Edit. Butiksägare/personal får gärna flika in med produkter och lösningar.
    Attached Files

  • #2
    Re: Ny basinstallation

    http://www.pmshopen.se/jl-audio-10w3v3-4/320-0
    Eller
    http://intl.jlaudio.com/12tw1-2-car-...-drivers-92189

    Comment


    • #3
      Re: Ny basinstallation

      Originally posted by kmarcus
      Då jag inte har lust att spela för folk utanför bilen i onödan vill jag helst undvika att bygga en låda i bagaget (har ingen skidlucka). Då kvarstår enligt mig att montera basen i bilen. Jag skjutsar väldigt sällan mer än en person kan jag offra en sittbrunn bak, förslagsvis bakom förarstolen. Volymen jag har att leka med är 16l (utan bas monterad) eller upp till 21l i värsta fall.

      Då 10" är för stort kvarstår en 8", tyvärr verkar 608:an vilja ha lite mer volym(?) så det lutar åt en helt ny bas. Försökt att söka runt lite här på forumet och har hittat bra ord om Gladen SQX 8 som också verkar spela bra i små volymer, men jag är helt öppen för förslag.

      Några idéer på basar/lösningar?
      Bifogar bild på hur stor lådan kan vara vid 16l.

      Edit. Butiksägare/personal får gärna flika in med produkter och lösningar.
      Du kommer väldigt långt med sqx-åttan om 8-tum är det största du får i. Då kan du dessutom bygga lådan lite mindre.
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Re: Ny basinstallation

        Här kan du fylla i relevanta parametrar. Jag har fyllt i en del och fått ett resultat. http://www.lautsprechershop.de/index_chassis_en.htm

        Jag hade valt Wavecor.

        Comment


        • #5
          Re: Ny basinstallation

          Kul med lite svar

          Tyvärr är 8" det största jag kommer få plats med. Jag har ju hunnit göra lite mer efterforskningar nu och det är 3 basar jag är inne på just nu.

          JL 8w3v3 (ca 9l)
          Gladen SQX 8 (ca 10l)
          Alpine SWR-8d2 (ca 9)
          Alla tre verkar omtyckta. Letar efter en bra allroundbas.

          Har lite svårt att välja, var inne på att försöka få till en liten basreflex först men med en mindre låda (ca 10-14l) slipper basen spela direkt in i kardantunneln vilket känns som en rejäl vinst. Var framförallt inne på en portad för att kunna få lite mer volym men det kanske inte är så stor skillnad om jag har gott om effekt?

          Intressant hemsida det där! Men jag får nästan bara upp element som ser ut att vara för hemmiljö. Är det Wavecor SW215WA01 du syftar på? Har aldrig hört märket innan.
          Last edited by kmarcus; December 16, 2016, 13:57.

          Comment


          • #6
            Re: Ny basinstallation

            Det är 8", 4 ohm. Kolla parametrar. Högt qms är bra, Wavecor har 11 qms (lika mycket som Focal BE). Wavecor används i high end byggen. Detta är en aluminium bas så den klarar bilmiljön.

            Comment


            • #7
              Re: Ny basinstallation

              Ser nu att länken inte fungerar. Du får välja search, sen search loudspeaker driver. Jag menade SW223BD01

              Comment


              • #8
                Re: Ny basinstallation

                Skillnaden mellan bil och s k hemmabruk är att bilhögtalare har en annan impedans, 4 i stället för 8 ohm och många finns i båda versioner, de har en annan korg med 4 skruvhål som kan skruvas direkt i dörren/adaptern i stället för 6 eller 8 hål. De är ofta anpassade för små volymer men annars är det ingen större skillnad. För den som bygger en egen låda eller är aningen seriös och bygger egna bafflar är ovannämnda inga som helst problem.

                Återförsäljare som kommer med såna argument är som talibaner, de vill inte att folk ska ha kunskap för då förlorar de sitt inflytande. Inte sitt levebröd för de säljer droger. Jag menar att de kan hjälpa till med installationen.
                Last edited by Bassiehof; December 16, 2016, 14:19.

                Comment


                • #9
                  Re: Ny basinstallation

                  Okej, ska läsa in mig lite mer på parametrar. Ett litet problem med Sw223 är att den kostar 250 euro + frakt. Jag hade tänkt att detta skulle bli ett budgetbygge med hyfsat resultat. Ska jag köpa en bas för nästan 3000 kr börjar mitt frontkit kännas lite snålt?
                  Du råkar inte ha en liggande som är till salu, i så fall ska jag absolut ge den en chans
                  En annan fördel är att den verkar trivas i en ännu mindre låda!

                  Okej, trodde även material och konstruktion skilde för att klara temperatur och fukt?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ny basinstallation

                    Du kan komplettera med andra prylar när ekonomin tillåter, för en kvalitetsbas håller länge, även ljudmässigt. Nej, det är samma material. Alu, glasfiber och guldpläterade kontakter så de inte ärgar. Bara för hemmabruk? Skitsnack!

                    Balanced Drive motor structure for optimal drive force symmetry resulting in largely reduced even order harmonic distortion
                    Extremely large linear stroke, Xmax = ± 10.7 mm, ensuring low distortion at high output levels
                    Very rigid black aluminium cone to ensure piston motion at high levels and for better heat transfer at high continuous power levels
                    Rigid die cast alu chassis with extensive venting for lower air flow speed reducing audible distortion
                    Heavy-duty black fiber glass voice coil former to reduce mechanical losses resulting in better dynamic performance and low-level details
                    Large motor with 2” voice coil diameter for better control and power handling
                    Built-in alu field-stabilizing ring for reduced distortion at high levels
                    Low-loss suspension (high Qm) for better reproduction of details and dynamics
                    Black plated cone and motor parts for better heat transfer to the surrounding air
                    Conex spider for better durability under extreme conditions
                    Gold plated terminals to ensure long-term trouble free connection

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ny basinstallation

                      Ekonomin tillåter, tyvärr, för det gör att jag köper mer och dyrare prylar än vad som var tänkt Grejen är att det är en rätt billigt bil (60k) som jag tänkt ha över vintern och just nu håller jag mest på för att jag har glömt bort hur kul det var att bygga ljud Självklart vill jag ha ett så bra resultat som möjligt i samma veva men att bygga ljud för 10-tals tusen och sedan "ge" bort det till nästa ägare känns lite surt.

                      Jag tvekar inte på att den här basen klarar en hård miljö, men konor av papper är väl ingen höjdare i det långa loppet? Eller är det så bra impregnerat idag att det inte spelar roll? Aja, det här är egentligen en diskussion i sig

                      Till något som hör till mitt bygge.
                      Vad skulle ni tro ger bäst resultat, att ha basen spelandes mot kardantunneln någon decimeter ifrån eller rakt upp mot rygg- och nack-stöd?
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ny basinstallation

                        Den har en alu-kon. Standardhögtalare är oftast gjorda av papp och håller hela bilens livslängd. Det är bara talibaner som snackar skit

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ny basinstallation

                          Massive Audio SUMMO 64
                          DD sw6.5
                          små basar kan imponera!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ny basinstallation

                            Originally posted by Bassiehof View Post
                            Det är bara talibaner som snackar skit
                            Du har bevisat att så är inte fallet
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ny basinstallation

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Du har bevisat att så är inte fallet
                              Det jag skriver är inget jag hittat på själv utan bekräftas för den som fördjupar sig i ämnet. Du är själv en distributör av kända märken, så varför är du mer trovärdig än jag, som inte tjänar pengar på att hjälpa andra?

                              Comment

                              Working...
                              X