Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskussion om Bilstereo-utbildningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Diskussion om Bilstereo-utbildningar

    Bilstereoutbildningar - En tråd för samlande av idéer!

    Fann efter genomläsning av ChriZtoffers projekttråd att det funnits diskussioner tidigare om utbildningar.
    För något år sen eller 2 var det tydligen uppe på diskussion om något för SQ-intresserade.
    Och så sent som förra hösten dök det upp diskussioner om dämpning...

    Oavsett tema eller innehåll kanske det kan vara intressant att lyfta diskussionen om intresse till utbildningar, och vad de skulle kunna innehålla.
    Upplägg, nivåer på kunskaper och ämnen som kan behandlas...

    Givetvis är lokaler och folk som ställer upp och förbereder något kritiskt.
    Men istället för att börja i änden "vem fan ska dra allt?"
    kanske man kan börja i änden med: "vad finns det för behov och intresse att lära sig mer om?"

    Fyll på!

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

    Tycker det är en bra grej. Men lite svårt för folk som bor längre bort att va med . Bästa vore ju om man kunna hitta ett sammarbete med billjudsföretag och bilstereoförbundet. Så utbildningen kan finnas på flera ställen
    Originally posted by zrken
    Bilstereoutbildningar - En tråd för samlande av idéer!

    Fann efter genomläsning av ChriZtoffers projekttråd att det funnits diskussioner tidigare om utbildningar.
    För något år sen eller 2 var det tydligen uppe på diskussion om något för SQ-intresserade.
    Och så sent som förra hösten dök det upp diskussioner om dämpning...

    Oavsett tema eller innehåll kanske det kan vara intressant att lyfta diskussionen om intresse till utbildningar, och vad de skulle kunna innehålla.
    Upplägg, nivåer på kunskaper och ämnen som kan behandlas...

    Givetvis är lokaler och folk som ställer upp och förbereder något kritiskt.
    Men istället för att börja i änden "vem fan ska dra allt?"
    kanske man kan börja i änden med: "vad finns det för behov och intresse att lära sig mer om?"

    Fyll på!

    Comment


    • #3
      Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

      Utbildningar kan jag tror vara svårt att få ut mera än en rolig sak för dom som är på tävlingar, sedan är det vilken nivå man ska lägga sig på osv

      Jag skulle hellre se ett par byggen som spelas in ordentligt och pedagogiskt.
      Där man kan ta upp grunder och hur man ska installera.

      Sedan lägger man upp det på BSF youtubekanal och vips så har man en ORDENTLIG grund på vad det handlar och hur man ska bygga.
      Folk som är nybörjare får det väldigt lätt att förstå och inte bli refererad till en annan hemsida och en regelbok på engelska.

      Och tar man med grunder som installation av batteri osv så kommer videon visas överallt där folk frågar om det t.ex garaget.

      BSF får en jäkla massa reklam och även det företaget som kanske ställer upp och bygger.
      sigpic

      Ägare av DekorTeknik
      Gå in och gilla!

      Comment


      • #4
        Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

        Blekinge Bilradio, Ljudstudion och om jag inte minns fel Ljudbyggaren har haft sådana här grejer på eget bevåg med VÄLDIGT goda resultat och ett relativt stort intresse...

        Helt enkelt workshops där folk har fått prova på olika saker och fått en del teori plus en hel del tips och råd rent generelt...

        Förbundets resurser är inte hur stora som helst (annars hade sett anorlunda ut har jag misstanke om) men att de är inblandade i sådana här grejer på ngt sätt kan vara riktigt positivt för dem rent ur PR-syfte.

        Ett stort problem är var det finns butiker eller människor som har tid/lust/ork att ordna upp sådana här saker.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

          Som reklamför SBF skulle youtube vara en bra finess, men som guide eller "utbildning" på hur man bygger billjud är det totalt värdelöst.

          Det är sällan du ser utbildningar för praktiska arbeten erbjudas på youtube!!!
          Hantverkarprogrammet: Lär dig måla, snickra och koppla lite el med vår utförliga guide på youtube, garanterat jobb efter guide 736.

          Kunskapen hos gemene man och bilbyggare är i majoriteten av alla fall i Sverige SJUKT låg.
          Att dessa personer dessutom erbjuder sin hjälp sprider bara okunskapen och många av de fatala misstag som görs och gråts över.

          För att höja kunskapen behövs pedagogiska "lärare" som via praktiska övningar får nöta in hur man gör, och dessa växer inte på träd i landet där erfarenhet och kunskap värderas till 0 och där man räknar med att alla skall bjuda på den utan ersättning.

          Flera butiker har erbjudit mindre utbildningar tidigare och det har verkligen varit lyckat.
          En annan form av utbildning är de team som finns, eller framför allt fanns, i Sverige.

          Givetvis kräver det att någon eller några i teamet är driftiga och kunniga från början men även lärdomar genom misstag kan gynna i längden (även om det kan bli dyrt)
          Men det är en annan disskution.


          Så praktiska utbildningar i butik är något som verkligen ger resultat och som alla, oavsett kunskapsnivå, har nytta av.
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

          Comment


          • #6
            Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

            Originally posted by JALLE View Post
            Som reklamför SBF skulle youtube vara en bra finess, men som guide eller "utbildning" på hur man bygger billjud är det totalt värdelöst.

            Det är sällan du ser utbildningar för praktiska arbeten erbjudas på youtube!!!
            Hantverkarprogrammet: Lär dig måla, snickra och koppla lite el med vår utförliga guide på youtube, garanterat jobb efter guide 736.

            Kunskapen hos gemene man och bilbyggare är i majoriteten av alla fall i Sverige SJUKT låg.
            Att dessa personer dessutom erbjuder sin hjälp sprider bara okunskapen och många av de fatala misstag som görs och gråts över.

            För att höja kunskapen behövs pedagogiska "lärare" som via praktiska övningar får nöta in hur man gör, och dessa växer inte på träd i landet där erfarenhet och kunskap värderas till 0 och där man räknar med att alla skall bjuda på den utan ersättning.

            Flera butiker har erbjudit mindre utbildningar tidigare och det har verkligen varit lyckat.
            En annan form av utbildning är de team som finns, eller framför allt fanns, i Sverige.

            Givetvis kräver det att någon eller några i teamet är driftiga och kunniga från början men även lärdomar genom misstag kan gynna i längden (även om det kan bli dyrt)
            Men det är en annan disskution.


            Så praktiska utbildningar i butik är något som verkligen ger resultat och som alla, oavsett kunskapsnivå, har nytta av.
            Nu är det ju inte någon gymnasiumutbildning på bilstereo som ska göras!!!
            Så otrolig dålig jämnförelse av dig.

            Finns massor att hitta på youtube om man vill lära sig praktiska saker.
            Och som är tillgänglig för alla överallt när dom vill.

            Bilstereo kommer sjunka betydligt närmaste åren och
            billjudet kommer mera vara för showbilarna och inte för att njuta av musiken.
            I alla fall den trenden som går nu.

            Skapa enkla lösningar som är lätta att hitta och ge en jäkla massa reklam för
            dom som står bakom det.

            Kanske man ska tänka på nya som vill in och lära sig inte den lilla cirkeln som vissa lever i.
            sigpic

            Ägare av DekorTeknik
            Gå in och gilla!

            Comment


            • #7
              Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

              Det finns faktiskt bra klipp på Youtube för t.ex "The Big 3" och liknande, men allt är på engelska. Jag har haft planer på att lägga upp lite liknande klipp på svenska, men det brister lite i att jag inte gillar att stå framför en kamera och min underbara dialekt hjälper inte till att öka på min vilja att göra det

              Comment


              • #8
                Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

                Originally posted by Antonic View Post
                Nu är det ju inte någon gymnasiumutbildning på bilstereo som ska göras!!!
                Så otrolig dålig jämnförelse av dig.
                Finns massor att hitta på youtube om man vill lära sig praktiska saker.

                Bilstereo kommer sjunka betydligt närmaste åren och
                billjudet kommer mera vara för showbilarna och inte för att njuta av musiken.

                Kanske man ska tänka på nya som vill in och lära sig inte den lilla cirkeln som vissa lever i.
                Han menar att det finns bra saker på YT, men mycket som är fel.
                Mycket tack vare att det är lätt att vara världsmästare på nätet(YT).
                En kurs i VERKLIGHETEN är felfri.

                Var då? Här ökar billjudet.

                Vilken cirkel lever du i? Här lär sig varje ny "okunnig" kund, eller inte kund, nåt nytt.

                Pierre
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

                  Originally posted by Horsyhorse View Post
                  Han menar att det finns bra saker på YT, men mycket som är fel.
                  Mycket tack vare att det är lätt att vara världsmästare på nätet(YT).
                  En kurs i VERKLIGHETEN är felfri.

                  Var då? Här ökar billjudet.

                  Vilken cirkel lever du i? Här lär sig varje ny "okunnig" kund, eller inte kund, nåt nytt.

                  Pierre
                  Varför måste det vara leka världsmästare på videoklippen för?
                  Är det inte bättre att göra seriös grej av det?

                  Att utbildningar i verkligheten skulle vara felfri är ju
                  bara önsketänkande!

                  Här sjunker det som en gråsten på djupt vatten.
                  Roligt att bilstereobyggena ökar hos dig

                  Jag lever inte i en cirkel som tur är

                  Sedan behöver ju det ena inte ta bort det andra, går ju göra bägge
                  Last edited by Antonic; June 29, 2012, 04:20.
                  sigpic

                  Ägare av DekorTeknik
                  Gå in och gilla!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

                    Som det ser ut i dag så kommer Ljudbyggaren att vara delaktig i att annordna en utbildning i hur man bygger bilstereo.

                    Kursen kommer att hållas av Bryan från Mobile Solutions i USA.
                    Kursen kommer att hållas över 2 dagar.
                    2 dagar för folk i branschen och 2 dagar för privatpersoner.
                    Deltagarantalet kommer att vara begränsat.
                    Deltagare från hela Europa kommer att erbjudas denna unika möjlighet.

                    Plats för kursen är inte helt spikat, men troligtvis kommer kursen att hållas i Danmark.
                    Prisindikation är ca 3000:- per dag och deltagare.

                    Så här säger en del kursdeltagare från USA om kursen hållen av Mobile Solutions
                    Last edited by Ljudbyggaren AB; June 30, 2012, 10:31.
                    sigpic

                    Webshop

                    Besöksadress butik

                    Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                    Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                    Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

                      Den bästa utbildningen man kan få är väll att åka ut på tävlingar och diskutera med det erfarna folket och höra hur en riktig installation ska LÅTA (SQ) Och sedan ta sig TID för sitt bygge och tweaka och förhoppnings vis få tips på vad som kan göras bättre.
                      Ingenting serveras på silverfat
                      sigpicMS-SOUND
                      Micke7406

                      Comment


                      • #12
                        Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

                        Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                        Som det ser ut i dag så kommer Ljudbyggaren att vara delaktig i att annordna en utbildning i hur man bygger bilstereo.

                        Kursen kommer att hållas av Bryan från Mobile Solutions i USA.
                        Kursen kommer att hållas över 2 dagar.
                        2 dagar för folk i branschen och 2 dagar för privatpersoner.
                        Deltagarantalet kommer att vara begränsat.
                        Deltagare från hela Europa kommer att erbjudas denna unika möjlighet.

                        Plats för kursen är inte helt spikat, men troligtvis kommer kursen att hållas i Danmark.
                        Prisindikation är ca 3000:- per dag och deltagare.

                        Så här säger en del kursdeltagare från USA om kursen hållen av Mobile Solitions
                        OUT OF THE BOX!!!!!!!!!

                        Äntligen.....men lägger du upp utbildningen på Youtube också???
                        Roger Edvinsson
                        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                        helst på saker av kolfiber :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

                          Originally posted by JALLE View Post
                          OUT OF THE BOX!!!!!!!!!

                          Äntligen.....men lägger du upp utbildningen på Youtube också???
                          Kommer aldrig på frågan!

                          Hur många har misslyckats med en renovering efter sett hur Martin Timell och hans team renoverat ett kök?

                          Ska man lära sig något gör man det på plats med en erfaren utbildad lärare!

                          Om jag har en fråga om varför ett visst verktyg används, svarar tuben på den?
                          Jag tror inte det!

                          Det finns bara ett sätt och bli riktigt bra på något och det är träning.
                          Träna gör man på plats, inte framför en dator!

                          Om jag så ser Jon Olsson göra en 1080 dubbel kork 100 ggr på Youtube så klarar jag inte att göra om den!
                          Men skulle jag knäppa på mig pjäxorna och ge mig ut i snön så KANSKE klarar jag det en vacker dag!

                          Fysiska utbildningar är för dom som har ett mål!
                          Video utbildningar är för dom som har drömmar.
                          sigpic

                          Webshop

                          Besöksadress butik

                          Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

                          Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


                          Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

                            Originally posted by Ljudbyggaren AB View Post
                            Kommer aldrig på frågan!

                            Hur många har misslyckats med en renovering efter sett hur Martin Timell och hans team renoverat ett kök?

                            Ska man lära sig något gör man det på plats med en erfaren utbildad lärare!

                            Om jag har en fråga om varför ett visst verktyg används, svarar tuben på den?
                            Jag tror inte det!

                            Det finns bara ett sätt och bli riktigt bra på något och det är träning.
                            Träna gör man på plats, inte framför en dator!

                            Om jag så ser Jon Olsson göra en 1080 dubbel kork 100 ggr på Youtube så klarar jag inte att göra om den!
                            Men skulle jag knäppa på mig pjäxorna och ge mig ut i snön så KANSKE klarar jag det en vacker dag!

                            Fysiska utbildningar är för dom som har ett mål!
                            Video utbildningar är för dom som har drömmar.
                            Jag håller helt med här. Kursen som Ljudbyggaren presenterade på föregående sida tycker jag låter utmärkt. Med lite tur kanske det går att lära sig åka skidor också?

                            Jag trodde videoutbildningar var för när folk vill göra konstiga snuskiga grejer med tjejen?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Diskussion om Bilstereo-utbildningar

                              Är det bara jag eller är det lite "det var bättre förr" och "såhär har det alltid funkat"
                              Lite pensionärvsarning hehe

                              Jag säger inte att en youtube är bättre men att man inte kan lära sig något är ren Bullshit
                              Då är man trångsynt!

                              Hoppas nu bara att ni gör slag i saken och fixar detta nu och inte bara massa kallprat och kastar skit på alla andras ideer.

                              OT: Ljudbyggaren, kan du inte sluta gömma dig bakom butiken du har väll din vanliga användare?
                              sigpic

                              Ägare av DekorTeknik
                              Gå in och gilla!

                              Comment

                              Working...
                              X