Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQW: TransFårrden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: SQW: TransFårrden

    Satan va det går undan här! Pular du med bilen flera timmar varje kväll eller? :-D

    Comment


    • Re: SQW: TransFårrden

      Om du har mycket 16mm2 kabel liggandes, så kanske dubbla 16mm2 kablar kunde funka?
      -När smaker en blues som bäst?
      -Hvaergang!

      Keep The Devils music alive.

      Alcohol does not make you FAT-it makes you LEAN........against tables, chairs, floors, walls and ugly people.

      Comment


      • Re: SQW: TransFårrden

        Alltid lika kul att läsa din logg, har lagt allt på hyllan dels pga familjeförhållanden skilsmässa å sånt sen har ja bytt bil och funderar en massa. Kul att se du håller i iallafall tumme upp

        Comment


        • Re: SQW: TransFårrden

          Se på gösses, det rasslar till på åhörar sidan oxå

          Det känns som om det verkligen gått fort frammåt på senare tid. Sjukt skönt att det än så länge *ta i trä, bit i en fisk* rullat på så bra som det gjort.

          Har även lyckats få klätt fronten på baslådan, med svart tygmatta.
          Dess målning tidigare var mer av ’tömma pensel’ karaktär än vad det var något annat.
          Alltid lite lätt dodgy att fläska runt med spraylim i bilen. Särskilt när det regnar och är dåligt väder på parkeringen utanför....

          Här kan man notera att jag även återanvänt den ’ram’ som den gamla bandpasslådan stod på. Som tydligt är, blir det inte möe med baksäte.
          Platsen kommer att, som jag hintat om tidigare, agera grund till en lastyta framför baslådan.
          Som helhet ger det mer lastyta än vad ett vanligt baksäte hade gjort, då det förlängs både mot fotytrymmet och man slipper ryggstöd.
          Är riktigt pepp på att bygga klart den biten, men FÖRST ska systemet vara spelklart!





          Sedan förberedde jag basmontage, genom att dunka upp den sparade dämpullen (eller det jag hittade igen rättare sagt).
          Så här på bilderna förefaller det en smula omdömeslöst och skabbigt, men nåväl.
          Att de olika lådorna har var en smula olika mängd känns sådär,
          men samtidigt är det även rätt många timmar bort innan ena basen är inspelad på nivån av den andre är nu.
          Tror helt enkelt det kommer ha större påverkan att en bas är sprillans ny och en är en smula inspelad, om än fortfarande betydligt hårdare än XLbasen i dagsläget.
          Give or take, <det finns dämpmatta> i lådan.
          Det kanske kan bli att prova med ännu mer senare, en får se!

          Jag hade gärna sett en smula mer matta, men den kostar sig en smula för mycket för att vara redo att punga ut med det nu.
          Detta får gå tills vidare.








          Sedan löste jag genomföring av högtalarkabel till lådan.
          Istället för att göra genomföringen i bakkant där det krävs sjukt långa kablar varje dragning,
          Gjorde jag den istället i botten och framkant.
          Detta gör att jag får enklare att komma åt att koppla ihop till lämpligt antal ohm (om jag nu byter basar tex) utanför lådan, och sedan dra en ensam dragning bort till setget.

          Hålborrartips!






          Då basarna har direct connect, är det antingne värt att klämma ihop eller att löda.
          Jag har inte tillgång till några skarvar som käkar 4kvadrat på ett vettigt sätt (tror inte biltema har det heller?).
          Så det fick bli – tvinna nooga – och sedan dutta dit en smula lödtenn så gott det går. Min 60w kolv är en god smula klen för att det ska bli idealt,
          men det räckte i alla fall till att sjunka in och igenom, så någon slags halvgodkänd ’fesljummen’ lödning.
          Det håller ihop – helt klart, men oklart hur vänligt inställt det är till ambitioner om effekt.




          Sedan buntades det ihop snyggt och praktiskt:



          Och därefter dunkades basarna in, föromväxlingsskull, hur lätt som helst.
          (hade smärtsamma och livliga berättelser om detta när XTR300d2s och min gamla spl380d skulle monteras i BMWn..
          ..eller XL18 i gamla väggen, då man satt ihopkrupen i lådan och försökte få bas på plats, borra hål, byta till skruvbit, och sedan få in basen..)

          Så vänder man sig om, är detta vad man hittar i baksätet. Covers kommer definitivt tillkomma på den här sidan.



          Nu får man be en stilla bön om att utsläckning och annat helvette råkar ge mig lite medflyt och att det i alla fall låter dugligt.
          Får hoppas att covers gör lika stor om inte större skillnad i det här bygget jämfört med förra.
          Oavsett måste jag tillstå att jag är riktigt nöjd över den syn som möter mig i bilen nu

          Mvh Surk

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: SQW: TransFårrden

            stormtändare/minisvets kör jag med när det kommer till högtalarsladd som ska lödas. visst kan plasten smälta lite runt om men oftast är det krympslang på efteråt och sen så lite kabelstrumpa http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sve...nisvets-37654/

            Comment


            • Re: SQW: TransFårrden

              Originally posted by Andyah View Post
              stormtändare/minisvets kör jag med när det kommer till högtalarsladd som ska lödas. visst kan plasten smälta lite runt om men oftast är det krympslang på efteråt och sen så lite kabelstrumpa http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sve...nisvets-37654/
              Bra tips!!

              Du jobbar alltså inte i garage? Då förstår jag ditt tempo..
              Mini Cooper goes Pioneer
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
              Volvo V50
              http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

              Sponsorer som håller mig flytande:
              Pioneer, Stinger

              Comment


              • Re: SQW: TransFårrden

                Originally posted by Landén View Post
                Bra tips!!

                Du jobbar alltså inte i garage? Då förstår jag ditt tempo..
                Det är riktigt. Har ett hobbyrum jag kan mecka till paneler i, men kopplandet och skruvandet i bilen är utomhus.
                Ikväll noterades en satans snålblåst, trots typ 12c på termometern vart man riktigt genomkall ett par timmar senare.

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • Re: SQW: TransFårrden

                  Originally posted by Andyah View Post
                  stormtändare/minisvets kör jag med när det kommer till högtalarsladd som ska lödas. visst kan plasten smälta lite runt om men oftast är det krympslang på efteråt och sen så lite kabelstrumpa http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sve...nisvets-37654/
                  Gillas!
                  Har haft ngt liknande från Jula tidigare, men kvaliteten var så löjlig jag ledsnade.
                  Gaspåfyllningen var hopplös likaså.
                  Köpte sedan deras större gasolbrännare:
                  http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sve...rannare-17612/

                  Som.. heh, har en låga på kanske 15-20cm och sprider på tok för mkt för att kunna handskas med inne i bilen...

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • Re: SQW: TransFårrden

                    Originally posted by zrken View Post
                    Gillas!
                    Har haft ngt liknande från Jula tidigare, men kvaliteten var så löjlig jag ledsnade.
                    Gaspåfyllningen var hopplös likaså.
                    Köpte sedan deras större gasolbrännare:
                    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sve...rannare-17612/

                    Som.. heh, har en låga på kanske 15-20cm och sprider på tok för mkt för att kunna handskas med inne i bilen...
                    Jo den där är ingen hit under instrumenteringen

                    Comment


                    • Re: SQW: TransFårrden

                      Mors!

                      Fick för mig att bygga om min säkringsdosa jag körde föregående år till HU och DSP.
                      Konceptet är alltså att hämta jord/matning till HU/Dsp från samma ställe som resten av strömmen till stegen.
                      Tanken är att då kunna minska eventuella potentialskillnader som kan ge upphov till störningar eller annat otrevligt.
                      Ett litet extrafuffens som känns helt klart värt.

                      Sist körde jag en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...allare-356001/
                      Där jag körde 2säkringar till plus, och sedan lät jag jorden kopplas bredvid för paranoia om något skulle faila med glapp i säkring eller något.
                      Finns säkert någon bild tidigare, men hittade inte nu vid snabb genomscrollning. :/


                      Så, projektet är nu att använda dosan med 2 säkringar, och att löda ihop invändigt de två andra spåren till ’jord’.
                      Dessutom skall det vara matning på ena sidan med endast 1 plus, och uttag på andra sidan dosan med en säkring till respektive HU och dSP.
                      Så till verket. Striptease, plus kniv karvande:

                      Gör hål i mellanväggar, i brist på vettigt tålamod smälte jag ner det med lödkolven och krafsade bort resterna.
                      Var förvånansvärt mkt enklare att hantera plasten när den väl vart smält och svalnat. Den blev stel och krackelerade mkt enkelt. Perfekt 



                      Tar och stirppar respektive enkel säkring:



                      Löder ihop och härjar, för att få saker att fungera som jag vill.
                      Här fungeradet det med lite karvande, och skrapande på metallbläcken, och sedan några mm lösa tvinnade kardeler som ”substans” att löda på.
                      Observera att plus/minussidorna ser olika ut, då det inte ska behöva sitta en säkring på minus oxå 



                      Och så provmät en smula, sedan koppla på små hylsor på kabelstiften för att hålla dem på plats, och sedan dränka skiten i smältlim.



                      Sen pilla ihop ett igen, och vips klart, det är värt att kontrollmäta så man har kontakt där man vill ha kontakt så att säga ^^

                      Den kommer att befinna sig inom lagligt avstånd från batteribanken, dvs i baljan.
                      En resultatbild kommer när det finns fotat något vettigt

                      Mvh Surk

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: SQW: TransFårrden

                        Kanske lånar den där idén om du inte tar illa vid
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • Re: SQW: TransFårrden

                          Originally posted by ppk View Post
                          Kanske lånar den där idén om du inte tar illa vid
                          Självklart inte

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • Re: SQW: TransFårrden

                            Mors.
                            Det har gått frammåt, men vart lite rörigt att få till stånd skrivtid på bloggen.

                            Först ville jag lösa mitt avsäkrande bättre än sist.
                            Då hade jag lösa kablar mellan varje batteri, och två avsäkrade distskenor som matade stegen.
                            Nu vill jag komma bort från så mycket meck som möjligt, och få saker att bete sig enkelt.

                            Start:




                            Koncept:



                            Byggde mig ett litet målarstativ som fick dubbla som sprayskydd:



                            Färg, Biltemas Krymplack. Här nymålad, sedan blev den matt och sammanhållen. Täcker synnerligen bättre än deras hobbyfärger.




                            Förbereder ’baklänges’ dvs att lyfta i hela pakete emed färdiga kablar i bilen, och ara montera på säkringarna på distblocket på plats.



                            Resultat, med föregående säkringsdosa ochden här:



                            Då jag fortfarande beter mig enligt konceptet förbrukare/laddare på motsatsida av strömbanken, ser andra sidan av plusrailet ut så här.
                            Så här var nog tanken att det skulle sett ut på andra sidna oxå, före förnuftet tog över.
                            Detta är alltså en som går till batteri nummer , bakom de tre som syns, och en som går till fronten av bilen.
                            Och så min lille laddare.



                            Sedan städades basstegets kablage upp och buntades fiint ihop:




                            En stunds buntande senare såg det ut så här totalbuntningen ut så här. Notera att det ännu inte är inblandat några högtalarkablar.
                            De måste gainas in först.



                            Ihopmontering för visuell uppfattning om läget.



                            Summa summarum så här långt, redigt nöjd med hur det beter sig.
                            Det enda gnisslet som är, handlar om att strömkontakterna till Mosconistegen blir rätt spända och påfrestade när man försöker lyfta i/ ur.
                            Så härlångt sitter det, men utan högtalarkablar, och ingaining ska ske.

                            Mvh Surk

                            Bygglogg: SQW: TransFårrden

                            Comment


                            • Re: SQW: TransFårrden

                              Looking good som man säger i amerikat!

                              Min största fobi är det där du nämner med anslutna strömkablar medans du flyttar slutsteget :P Men ibland måste man
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment


                              • Re: SQW: TransFårrden

                                Originally posted by zrken View Post
                                Mors.





                                Mvh Surk
                                Vad är det som sticker ur kablarna i mitten?
                                Octan
                                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                                OctanAudio
                                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                                Fegens Vandrarhem

                                Bilstereoblog
                                Team Ljudbyggaren

                                Comment

                                Working...
                                X