Announcement

Collapse
No announcement yet.

val av 2-din

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • val av 2-din

    Hej!
    Jag har inte hållit på med bilstereo sedan mitten av 90-talet så jag känner mig lite vilsen. Jag hade tänkt mig köpa en 2-din-spelare, men är osäker på vad man ska välja. Jag var något av en fanboy av Sony som huvudenhet då jag höll på med det sist, så det är det jag har kollat på nu. Jag har lite lätt "browsat" igenom forumet här och finner att Alpine nämns mycket men även Kenwood. Sistnämnda känner jag väl lite sådär för. Varför kan jag inte svara på

    I vilket fall, så har jag kollat på 2 olika spelare.

    Sony
    Alpine

    Jag har bara länkat till en "random" butik så det går ju såklart att hitta dessa maskiner billigare. Jag hade tänkt att köra utan slutsteg till att börja med, men hade tänkt att bygga vidare när plånboken medger.

    Som högtalare jag har JL AUDIO TR650-CSI fram och ett par billiga JBL bak (som jag tänkt byta ut). Jag har även en JBL-sub i sluten låda med ett Pioneer-steg.

    Skulle vara tacksam för åsikter och andra förslag

  • #2
    Re: val av 2-din

    Verkligen ingen som har någon åsikt? Men det är lugnt, jag är van:-P

    Comment


    • #3
      Re: val av 2-din

      I min värld regerar Alpine, Sonys D-Din apparater har jag bara sett på bild .... varför?

      Jo, Sony låter inte bra .... tyvärr .... inte som förr då dom satt i varannan tävlingsbil (i min med )

      Jag har haft flera kunder som inte varit nöjda med ljudet i sina bilar, så fort en Alpine monterats så har man sett vågen på gården.

      Av de stora märkena så rangordnar jag Sony på nedre halvan, men samtidigt har deras lite bättre D-Din apparater sopat banan med konkurenterna i test.

      Jag skulle gärna testat en lite bättre Sony maskin, fast vågar jag ????
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: val av 2-din

        Jag hittade denna rätt billigt. Är den bra tro? Något man kan bygga vidare på?

        Comment


        • #5
          Re: val av 2-din

          Jag tycker Sony bättre maskiner låter riktigt trevligt. Mjukt och behagligt ljud så välj inte bort det märket om någon inte tycker om ljudet för alla har olika hörsel.

          Med vänlig hälsning, Björn

          www.dbakuten.se

          Comment


          • #6
            Re: val av 2-din

            Originally posted by Eazy View Post
            Jag hittade denna rätt billigt. Är den bra tro? Något man kan bygga vidare på?
            Hejsan!

            Köpte denna och stoppade i farsans cheva.
            Och faktiskt samma JL kit som du köpt.
            Sen ett större Rockford steg till det.

            Det låter klockrent, spelar alla musik stilar och högt om man vill
            Stoppade även i en DD färdig 8" låda. Men man klarar sig bra med bara framsystemet.

            Det tråkiga är väl inställningarna i Alpine som är lite begränsade och att den är otroligt seg att leta igenom USB minnet med ca. 1000 låtar på.
            Men ljudkvaliten är suverän, fast man bara har 2st EQ staplar att skruva på

            MVH Micke

            Comment


            • #7
              Re: val av 2-din

              Hej!
              Jag har fortfarande inte bestämt mig, men jag funderar nog mest på Alpin-spelaren just nu. Det du nämnde om att det inte fanns så mycket inställningsmöjligheter känner jag nästa att det är skönt. Som jag har hållit på och dribblat med EQ på både bilstereon och i smartphonen fram och tillbaka. Det som jag tycker är jobbigt är att det är sånt knapptryckande för att ställa in EQ'n. Vad hände med de gamla separata equalizer-apparaterna? De finns ju inte ens att köpa, och varför försvann dom?

              Jag tänkte i alla fall visa vad jag har idag med lite bilder för att få lite förslag på hur jag ska gå vidare:

              Huvudenhet MEX-BT3900U (denna vill jag då byta ut mot en 2-din) och min kära car dock (Motorola razr):



              JBL GTO1214 i sluten låda (byggt av av spånskiva från en gammal tv-bänk):






              Lådan är fristående och då ej fastskruvad i hatthyllan. Jag har tillfälligt fäst lådan i golvet med några vinkeljärn tills jag kommer på hur jag ska montera den på ett bättre sätt. Vill inte fästa lådan i hatthyllan då jag inbillar mig att det blir en massa "resonans-skrammel" från hatthyllan. Eller det kanske det inte gör? Ber förresten om ursäkt för röran... Jag som inte ens är en sportig person.


              Ritning på lådan förresten:



              Så här har jag ställt in slutsteget till suben:


              Jag ställt ner "BASS BOOST" till noll sedan jag tog bilden. Fråga mig inte varför, för jag vet inte ens själv. Jag är nu för tiden lätt förvirrad, så om inställningarna verkar vara galet, så säg gärna till! Jag gillar "snärtig-slag-i-ryggen-som-f*an-bas"

              Framhögtalarna är som jag tidigare nämnde ett par JL AUDIO TR650-CSI. Jag har fäst diskanterna på samma ställe i instrumentbrädan som original-diskanterna satt. funderar på om jag ska flytta dom till dörrsidorna istället. Tänker på om de sitter för långt ifrån högtalarna i dörren som också sitter på samma ställe som original-högtalarna gjorde. Jag har även satt dit silent coat i dörrarna, Både på ytterplåten och på insidan. Har även ett heltäckande silent coat på hatthyllan och ner mot golvet. Ska köpa mer sedan och täcka golvet + så långt upp under instrumentbrädan jag kan. Väntar bara på sommaren eftersom jag inte har nått garage (än).

              Hmm, blev mycket här nu. Kanske skulle gjort en post i projekt-delen istället, men jag tycker att det är för mycket "skräp-bygge" för att platsa där.

              Comment


              • #8
                Re: val av 2-din

                Ser bra ut, cool montering av basen

                Det du kan ändra är väl att ställa in lpf till on och sen ställa ratten bredvid till nånstans mellan 80-120 hz beroende på hur mycket "snärtig slag i ryggen" du får till

                Nej men då ska du sikta in dig på alpinen, den är lite som en Nakamichi spelare, inte så mycket eq och finesser att skruva på, men som har ett kanonljud i sig själv.

                Kan även rekommendera något litet steg till framsystemet med. Gör stor skillnad.
                Satte även fast dem i en liten träbaffel för att bygga ut mot gallret i dörrsidan.
                Sedan satte jag fast lite plexi skiva i de största håligheterna i dörren, sen dämpmatta över alltihopa.

                Han har midbasen längst ned, längst fram i dörrsidan, och diskanten längst upp längst fram i samma dörrsidan, men tycker det hänger ihop bra ändå
                Sen delar jag dem 50hz för att ta bort värsta djupa basen.

                MVH Micke

                Comment


                • #9
                  Re: val av 2-din

                  Jag är en riktig novis inom billjud, så ta mina tankar med en nypa salt.

                  Jag hade inte klarat av att lyssna längre stunder I min bil om inte min alpine (IVE 535BT) hade haft en EQ. Har droppat allt över 1-1.5kHz med 3-4dB och har en jobbig resonans runt 250Hz så har notchat ner där med 4-5dB. Om det gått att fixa med bas-mid-treble controller enbart vet jag inte, men det känns inte som det. Dessutom, när man väl haft tidskomp vill man inte vara utan det.

                  En nackdel med min Alpine är att jag inte kan ha spelaren på utan att ha tändingen på, vilket då även tänder alla lampor m.m. Känns inte speciellt skoj och jag hade valt ett annat märke på stereon för att kunna lyssna på musik även om bilen star still I garaget.

                  Bara ett par tankar.

                  Comment


                  • #10
                    Re: val av 2-din

                    Originally posted by Mickee View Post
                    Ser bra ut, cool montering av basen

                    Det du kan ändra är väl att ställa in lpf till on och sen ställa ratten bredvid till nånstans mellan 80-120 hz beroende på hur mycket "snärtig slag i ryggen" du får till

                    Nej men då ska du sikta in dig på alpinen, den är lite som en Nakamichi spelare, inte så mycket eq och finesser att skruva på, men som har ett kanonljud i sig själv.

                    Kan även rekommendera något litet steg till framsystemet med. Gör stor skillnad.
                    Satte även fast dem i en liten träbaffel för att bygga ut mot gallret i dörrsidan.
                    Sedan satte jag fast lite plexi skiva i de största håligheterna i dörren, sen dämpmatta över alltihopa.

                    Han har midbasen längst ned, längst fram i dörrsidan, och diskanten längst upp längst fram i samma dörrsidan, men tycker det hänger ihop bra ändå
                    Sen delar jag dem 50hz för att ta bort värsta djupa basen.

                    MVH Micke
                    Blir faktiskt rätt bra tryck med basen genom hatthyllan
                    Tyvärr så är hatthyllan väl misslyckat klädd. Ska göra om det till sommaren.
                    Ska testa med dina förslag på inställningarna på slutsteget där.
                    en av anledningarna till en ny spelare är just att få lite fler utgångar så jag kan ploppa in ett slutsteg till. Min nuvarande har bara 2 par rca ut. Jag kan ju visserligen ha ett steg till bara framhögtalarna men ska det vara så ska det vara till alla högtalarna känner jag. Från början var det ju tänkt att jag bara skulle ha en spelare och 4 högtalare, men sen fick jag blodad tand :P

                    Originally posted by Nollan8 View Post
                    Jag hade inte klarat av att lyssna längre stunder I min bil om inte min alpine (IVE 535BT) hade haft en EQ.
                    Den spelaren hade ju inte varit fel. Tyvärr utanför min budget Jag använder mest min smartphone för att spela musik, så den inbyggda EQ'n i den får duga. Jag har flashat in senaste CyanogenMod 11 (inbyggd DSP-manager) och fick märkbart bättre ljud (kan vara placebo).

                    Kom just på att tänka på fastsättningen av baslådan. Funderar på att använda mig av gummistroppar, sådana man har till kapell på släpvagnar och fästa dom på undersidan av hatthyllan. Tror man kan göra det snyggt. Resonansskrammlet från metallen i hatthyllan borde väl utebli då? eller vad tror ni?

                    Comment


                    • #11
                      Re: val av 2-din

                      Ja bara du får ordentligt spänn upp mot hatthyllan. Går det inte att ha den som du har nu, fast du har lite mer ordentliga trä under och inte en plåtvinkel som viker sig?

                      Hur har du tätat upp mot hatthyllan?
                      Lite dämpmatta och sen någon form av gummilist mellan baslådan och hatthyllan borde väl ta bort det mesta skramlet.

                      Ta det lite lugnt med Eqn i telefonen, tycker det brukar förstöra mer än det ger. Visst blir kanske problem frekvensen fixat, men resten av ljudet tappar lite. Skulle börja med att ha allting sånt på "off" till en början, om du byter spelare.

                      De 2 eq staplarna du har kan du ju flytta runt, och även välja Q värde. Så det borde gå att få till hyfsat tycker jag. Sen får du väl jobba lite med gain på stegen och delningar för att få till det så gott det går

                      Comment


                      • #12
                        Re: val av 2-din

                        Jag tror jag är den mest veliga personen i världen och kan inte bestämma mig. Har suttit och fingrat på beställa-knappen flera gånger men ångrat mig. Jag brukar nästan alltid bli besviken på det jag köper så jag har det inte så lätt :P Har snackat med min gamla polare som också hållit på med billjud sedan samtidigt som jag började. Var väl han som gav mig intresset då. i vilket fall så frågade jag vad han tyckte om vad jag skulle köpa och han sa Pioneer. Inte svaret jag behövde precis...

                        Så har surfat runt lite och hittat den här vad tror ni om den?

                        Måste säga att det är svårt. Surfa runt på nätet, vilket oftast inte ger så objektiva rekommendationer (fanboys), men även i den lokala bilstereo-butiken där de bara säljer ett visst märke. "Vi säljer bara Kenwood för man får så mycket mer för pengarna". Jojo, den gick jag på...

                        Så jag är fortfarande villrådig, men jag behöver en spelare med 3 rca-utgångar så får nog snart bestämma mig.

                        Edit:

                        Jag har bestämt mig. Det blir en..... Tada! Sony XAV-602BT. Kom på att jag är alldeles förtjust i min gamla joystick

                        En liten fråga bara. Kollar man in utgångarna på subben så är det bara en rca-kanal ut till subben. Behöver jag fixa en Y-kabel då eller? Har experimenterat lite genom att bara ha en rca-kanal kopplad till förstärkaren och märkte att volymen blev lägre.
                        Last edited by Eazy; March 13, 2014, 20:10.

                        Comment


                        • #13
                          Re: val av 2-din

                          Att man får mycket för pengarna när man köper Kenwood stämmer, tycker jag iaf. Oftast så hittar men en hel del intressanta funktioner även i dom billigaste enheterna, tyvärr lägger dom inte lika mycke energi på ljudet men nånstans lär man väl "snåla". Deras menyer är heller ingen hit i dubbel-DIN maskinerna, rätt röriga och sega iaf i dom modeller som jag pillat med.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #14
                            Re: val av 2-din

                            Mitt 4-kanalssteg har gått åt pipsvängen, så behöver ett nytt för att driva fram och bakhögtalarna. Har ju ett Pioneer-steg till suben så tänkte vara enhetlig och köpa ett av samma märke.

                            Vad tror ni om ett Pioneer GM-D8604?

                            Eller finns det något annat steg i samma prisläge som ni kan rekommendera?

                            Comment

                            Working...
                            X