Announcement

Collapse
No announcement yet.

Delningar till SPL? Aktivt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Delningar till SPL? Aktivt!

    Optimala delningar för att spela högt med framsystem?

    Jag vet att delningar beror på många faktorer, element, effekt, installation osv.. Men rent generellt.
    Om man ska bygga ett PA framsystem och spela högt med öppna dörrar, hur hade ni delat?

    Så låg hpf som möjligt med hög branthet? Dela diskanten så lågt det går? Låta midden & diskanten
    spela samma frekvenser? Ex, dela midden 100-6khz och diskanten från 2khz? Eller dela av midden
    på samma frekvens som diskant? Andra tips man bör tänka på för att få det att spela så högt som
    möjligt? Fått massor tips om hur man ska få det att låta så bra som möjligt, nu vill jag testa hur högt
    det kan gå att spela, helt bortsett från ljudkvalité.

  • #2
    Rent generellt så suger basen (egentligen alla frekevenser) exponentiellt mer effekt ju lägre ner i frekvensregistret du kommer. Vill du spara effekt till att maximera ljud ut, så bör man lägga ett högpass-filter till basarna, så högt som möjligt för att klippa bort den undre delen av basen.

    En lite utförligare beskrivning av ditt system skulle underlätta. Vilka högtalarelement och förstärkare har du? Annars är det svårt att avgöra om 100Hz är vettig undre delning för midden. Om basen inte tappar för mycket verkningsgrad mellan 100 till 200 Hz, så kan det vara lämpligare att dela högre.
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

    Comment


    • #3
      Originally posted by Dr. Mabuse View Post
      Rent generellt så suger basen (egentligen alla frekevenser) exponentiellt mer effekt ju lägre ner i frekvensregistret du kommer. Vill du spara effekt till att maximera ljud ut, så bör man lägga ett högpass-filter till basarna, så högt som möjligt för att klippa bort den undre delen av basen.

      En lite utförligare beskrivning av ditt system skulle underlätta. Vilka högtalarelement och förstärkare har du? Annars är det svårt att avgöra om 100Hz är vettig undre delning för midden. Om basen inte tappar för mycket verkningsgrad mellan 100 till 200 Hz, så kan det vara lämpligare att dela högre.

      Jo det förstår jag, jag kör totalt 10st middar med frekvensomfång från 70-6khz. De mattas dock med på tok för mycket effekt, även fast det är gainat efter -0db så blir de så varma så lindingen runt spolen släpper om man höjer för mycket. Till spela högt delar jag dem från 95hz 24db till ca 1500hz 12db. Diskanterna delas från 2khz 12db.

      Basen är mindre intressant, hörs endå inte utåt på samma sätt. Brukar sänka den om det ska spelas högt så den slipper sno ström.

      Tänkte mer generellt, min erfarenhet är att ju lägre man delar diskanterna, ju högre spelar det. Då diskanter spelar högre än mellanregister/middbasar. Sen låter det såklart illa om man delar för lågt, men skulle jag vilja spela riktigt extremt högt hade jag satsar på drivers, så man kan dela under 1000hz.

      Finns det några andra liknande tips för att spela högt? Förutom att låta diskanterna spela så lågt det går utan att låta illa? Är det bättre att dela midden till 2khz med 24db än att dela ex, 1khz med 12db? Borde väll spela högre med det första? Då 1khz 12db lär vara många -db lägre efter 1khz.

      Comment


      • #4
        Mina egan tankar..
        Tror inte att diskanter spelar högre (decibel) av att delas lägre,dom har sitt spann dom bör delas på precis som högtalarna & basar har.
        Jag tror att med låg delning på diskanterna så spelar dom i samma frekvenser som dina middar kan göra,& då får du en dubbling av ljudet,för att det är mer element som spelar samma register samtidigt.
        Har du alla middar i dörrarna t.ex?
        Där är anpassat för en högtalare i den volymen av dörren,så högtalaren får kylning,kör du då 5st per dörr blir det för varmt där pga för litet utrymme.
        Slutsteget ger inte mer effekt än vad högtalarna/basar behöver/kan användas,det är inte så att du tvångsmatar högtalarna med mer effekt än vad dom kan ta emot.


        Jag har ägt & använt steg som har gett mellan 15wrms till 5600wrms utan att nått har blivit varmt så det går sönder.
        Min projekttråd om olika bilar.
        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
        Äkta bio ljud
        http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
        Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
        http://mr-nonplus.blogspot.se/

        Comment


        • #5
          Originally posted by CleanUpGuy View Post

          Tänkte mer generellt, min erfarenhet är att ju lägre man delar diskanterna, ju högre spelar det. Då diskanter spelar högre än mellanregister/middbasar. Sen låter det såklart illa om man delar för lågt, men skulle jag vilja spela riktigt extremt högt hade jag satsar på drivers, så man kan dela under 1000hz.

          Finns det några andra liknande tips för att spela högt? Förutom att låta diskanterna spela så lågt det går utan att låta illa? Är det bättre att dela midden till 2khz med 24db än att dela ex, 1khz med 12db? Borde väll spela högre med det första? Då 1khz 12db lär vara många -db lägre efter 1khz.
          Va e de för grejor du har erfarenhet av?
          Låter helt galet att du kan dela en diskant runt 1000hz och spela snorhögt utan att den går sönder.
          En tumregel är att dela 1 oktav över fs, även om diskanten har en fs på 500hz (ruggig SQ diskant) så vill man upp i delning.
          Man får mer kropp i ljudet med större membranyta, spelar dina diskanter högre än 10 middar (konstigt antal) så måste du ha fel någon stans?
          Hur många diskanter har du för att möta upp de 10 middarna?


          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Originally posted by nonplus View Post
            Mina egan tankar..
            Tror inte att diskanter spelar högre (decibel) av att delas lägre,dom har sitt spann dom bör delas på precis som högtalarna & basar har.
            Jag tror att med låg delning på diskanterna så spelar dom i samma frekvenser som dina middar kan göra,& då får du en dubbling av ljudet,för att det är mer element som spelar samma register samtidigt.
            Har du alla middar i dörrarna t.ex?
            Där är anpassat för en högtalare i den volymen av dörren,så högtalaren får kylning,kör du då 5st per dörr blir det för varmt där pga för litet utrymme.
            Slutsteget ger inte mer effekt än vad högtalarna/basar behöver/kan användas,det är inte så att du tvångsmatar högtalarna med mer effekt än vad dom kan ta emot.


            Jag har ägt & använt steg som har gett mellan 15wrms till 5600wrms utan att nått har blivit varmt så det går sönder.
            Jag menade inte att just diskanterna spelar högre av lägre delning, men att framsystemet överlag spelar högre om man låter diskanter gå lägre (utan att de låter illa).
            Ex, det spelar högre om man delar middar till 1500hz och diskanter från 1500hz, än om man delar middar till 5khz och diskanter från 5khz.
            Vad menar du att slutsteget inte ge mer effekt än basarna tål? Man kan ju inte köra ett slutsteg på 10.000wrms till en liten 8" bas på 200wrms, och höja max?
            Då lär ju basen få så mycket effekt att den går sönder?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Nonne View Post

              Va e de för grejor du har erfarenhet av?
              Låter helt galet att du kan dela en diskant runt 1000hz och spela snorhögt utan att den går sönder.
              En tumregel är att dela 1 oktav över fs, även om diskanten har en fs på 500hz (ruggig SQ diskant) så vill man upp i delning.
              Man får mer kropp i ljudet med större membranyta, spelar dina diskanter högre än 10 middar (konstigt antal) så måste du ha fel någon stans?
              Hur många diskanter har du för att möta upp de 10 middarna?

              Menade en driver med horn. Vill man spela högt på riktigt så är det ju svårt med middar/mellanregister, då krävs nästan rejäla drivers, som går lågt ner i frekvens.
              Delar jag mina middar till 2khz och horn från 2khz, så spelar det klart högre än om jag delar ex, middar till 5khz och diskanter från 5khz. Kanske beror på att hornen
              har högre känslighet?

              Kör 3 middar per framdörr, och 2 middar per bakdörr samt 2st horn per framdörr och 1 horn per bakdörr. (10 middar, 6 diskanter).

              Comment

              Working...
              X