Announcement

Collapse
No announcement yet.

Focal Utopia 33wx vs Hertz HX250D

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• jigga
    replied
    Re: Focal Utopia 33wx vs Hertz HX250D

Originally posted by pr0bz View Post
    Jag delar suben runt 55hz, så jag kör på 45L, 4" port på 25cm, netto. Funkar riktigt bra, behövde inte labba något med porten.

http://www.focal-fr.com/catalogue-do...files/1585.pdf Här har du lite info..

Tänk på att bygga lådan riktigt stabilt om basen ska trivas. 22mm Mdf, stadgat.
    Själv kör jag dubbel front med mdf. Täta ordentligt med såklart. Skruva gärna fast lådan riktigt stabilt i bilen också.

Lycka till!
    Tjena =)

Lånar de här lite... har köpt en Utopia Be 33 WX 2 men kan inte använda 4" port utan måste ha en slotport nått du kan hjälpa till med? =)

Leave a comment:

• Pajoneer
    replied

Om du spelar basen upp mot 80hz så tycker jag faktiskt inte den låter speciellt bra eftersom lådan är så lågt avstämd och att det är en sub..
    Om du håller den på området där den trivs som bäst, >50hz så låter den riktigt bra! Djup snabb och fyller ut hela subregistret väldigt väl!

Dela så lågt du kan så kommer du stortrivas med basen.
    Ska du tävla?
    Tänkte faktist det, eventuellt. Låter som att jag bör försöka få mina 660GTI 6or att fungera väl i reflex också, så kanske jag får fin balans men det beror ju förståss på bilen också hurudant ljud och balans det blir i ljudet. Labbas med lådan ska det göras iaf

Leave a comment:

• pr0bz
    replied

Originally posted by Pajoneer View Post
    Snabb fråga, hur skulle du beskriva ljudet 33wx "skiter" ur sig?
    Om du spelar basen upp mot 80hz så tycker jag faktiskt inte den låter speciellt bra eftersom lådan är så lågt avstämd och att det är en sub..
    Om du håller den på området där den trivs som bäst, >50hz så låter den riktigt bra! Djup snabb och fyller ut hela subregistret väldigt väl!

Dela så lågt du kan så kommer du stortrivas med basen.
    Ska du tävla?

Leave a comment:

• Pajoneer
    replied

Runt 4 liter, mellan 3-4liter ca.
    Okej, lycka till Sjukt mysig sub.
    Snabb fråga, hur skulle du beskriva ljudet 33wx "skiter" ur sig?

Leave a comment:

• pr0bz
    replied

Du råkar inte veta hur mycket av volymen subwoofern tar bort ur lådan?

jag tänkte prova köra på en låda som hamnar mitt mellan focals rekommendation, netto volym 37L, port tunad till 37hz. men ska givetvis labbas för att få det sound jag är ute efter
    Runt 4 liter, mellan 3-4liter ca.
    Okej, lycka till Sjukt mysig sub.

Leave a comment:

• Pajoneer
    replied

Jag delar suben runt 55hz, så jag kör på 45L, 4" port på 25cm, netto. Funkar riktigt bra, behövde inte labba något med porten.

Själv kör jag dubbel front med mdf. Täta ordentligt med såklart. Skruva gärna fast lådan riktigt stabilt i bilen också.

Lycka till!
    Du råkar inte veta hur mycket av volymen subwoofern tar bort ur lådan?

jag tänkte prova köra på en låda som hamnar mitt mellan focals rekommendation, netto volym 37L, port tunad till 37hz. men ska givetvis labbas för att få det sound jag är ute efter

Leave a comment:

• pr0bz
    replied

Vilken lådvolym kör du på? (brutto/netto?)

Har beställt en 33wx.

Lycka till!

Leave a comment:

• Pajoneer
    replied

Oh, jag kör en 33wx i en saab 9000. Den spelar på riktigt bra, pumpar på ordentligt vid låga frekvenser. Tänk på att det blir ett 4" rör och subbens storlek om du ska ha den i skidluckan. Vilket kan bli väldigt svårt att få till.
    Vilken lådvolym kör du på? (brutto/netto?)

Har beställt en 33wx.

Leave a comment:

• pr0bz
    replied

Oh, jag kör en 33wx i en saab 9000. Den spelar på riktigt bra, pumpar på ordentligt vid låga frekvenser. Tänk på att det blir ett 4" rör och subbens storlek om du ska ha den i skidluckan. Vilket kan bli väldigt svårt att få till.

Leave a comment:

• kejzorizer
    replied

Hela utopia serien är fantastisk! Fick tyvärr inte ut nog med lådvolym för att använda min 27wx som frontsub annars hade jag gjort det utan tvekan! Enligt mina öron en sjukt bra bas.

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Japp.....
    Funderar du på 21wx så är de en aning smidigare än 33wx

Leave a comment:

• Pajoneer
    replied

Vad innebär frontsub? basarna fram i bilen?

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Hade de funderingarna för en 850 och blev avrådd av ngr tunga namn inom denna värld.
    Av samma anledning.

De rekomenderade frontsub med båda basarna varav den ena vänd med magneten utåt och fasvänd.....
    Detta skall tydligen generera bättre linjaritet och respons i basen.
    Basarna riktade RAKT neråt mot golvet.

Leave a comment:

• Pajoneer
    replied

En sista fråga... Hur skulle det fungera med tex 2st Utopia 8" i sluten låda i hatthyllan då? tycker hittills i sedaner då basarna (i slutna lådor) varit uppåtriktade så har dom inte spelat djupt, visserligen var dom inne i bagaget då men ändå...

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Portarna vid skidluckan och elementen vid varsin sida om den.
    Har det funkat i alla år hittils så funkar det för dig nu med
    Lovar dig att det räcker..

Leave a comment:

Working...
X