Re: Komplett alpineanläggning spelar inte bra, rädda mig och mitt intresse!
Jag säger sluten låda mellan 20 - 25 liter. Du har effekt så det räcker och blir över till en sådan låda. Alpines egna rekommentationer brukar stämma riktigt bra.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Komplett alpineanläggning spelar inte bra, rädda mig och mitt intresse!
Collapse
X
-
manualen säger följande:

probox2000 säger:

Vad säger ni?
Leave a comment:
-
jag har MX avstängt på i varje fall CD-läget. men har inte tänkt på hur de är på AUX. får sätta mig och söka lite i menyernaOriginally posted by joj View PostSlå av MX!
Blir inte bättre, det kan jag lova!
Leave a comment:
-
Kanske får bygga mig en portad låda som ser ut som nått annat, så man inte fattar att de är en subOriginally posted by Robsarve View PostDu kan ha något som heter MX påslaget på någon av ingångarna. Det är djävulens påfund.
Det låter kanske mer bas på någon låt. (min bil är helt sjuk med Eminem's Buissness och MX i läge 3) men i det stora hela förstör den musiken.
Jag var väl inte så imponerad av basen i Blazern när jag dömde den senast, men det går ju att trixa en hel del mer med en h701 än vad som går med en 9855.
Runt 15 liter behöver den för att låta aceptabelt, men den börjar tappa tryck redan vid 78 Hz då. (orsaken till varför Joj tycker den är lite tunn)
Bästa lösningen till denna bil/bas hade nog varit att skaffa en lastskyddsgardin och ställa en portad låda under den mot ryggstödet.
i dagsläget har jag en plastback med lock där alla grjejer som egentligen ska ligga i reservhjulet.
Vad skulle jag bygga för låda, volym samt portstorlek och längd? kostar ju inte så mkt att prova.
Leave a comment:
-
Slå av MX!
Blir inte bättre, det kan jag lova!
Leave a comment:
-
Jag har faktiskt ett sånt där insynsskydd samt ett cargardlarm, så skulle kanske få ha bilen ifred nu, hade 3 inbrott innan ja skaffade cargardet. han aldrig labba med subben igår, men tänkte göra det idag
Har nångång hittat åt hur man ställde de olika MX-nivåerna i stereon, men nu hittar jag bara åt vart man slår på MX. nån som kan hjälpa mig hitta rätt?
ska kolla upp de där med MX.
Leave a comment:
-
Det finns reservdäck på burk också
Slänger du ut hjulet borde du ha iallafall 50 liter där!
Leave a comment:
-
Du kan ha något som heter MX påslaget på någon av ingångarna. Det är djävulens påfund.
Det låter kanske mer bas på någon låt. (min bil är helt sjuk med Eminem's Buissness och MX i läge 3) men i det stora hela förstör den musiken.
Jag var väl inte så imponerad av basen i Blazern när jag dömde den senast, men det går ju att trixa en hel del mer med en h701 än vad som går med en 9855.
Runt 15 liter behöver den för att låta aceptabelt, men den börjar tappa tryck redan vid 78 Hz då. (orsaken till varför Joj tycker den är lite tunn)
Bästa lösningen till denna bil/bas hade nog varit att skaffa en lastskyddsgardin och ställa en portad låda under den mot ryggstödet.
Leave a comment:
-
Att den lirar bättre fasvänd har helt enkelt att göra att den ej spelar i fas med resten av systemet. Detta fenomen beror på många faktorer men låter den bättre fasvänd finns det ingen anledning att ha den "rätt".
När det gäller monteringen i chevan kan man väl säga att det saknas botten i den subben eftersom den är så liten. Får man tidskompet att stämma så fungerar allt bättre.
(Har varit med och skruvat ljud i bilen ifråga)
//
Leave a comment:
-
En sak till jag glömt att nämna, ifall jag kör basen FASVÄND 180grader får jag mkt mer subb på alla sätt än om jag kör den i rätt fas. om nu detta säger nått, allt är rättkopplat.
ska ta och peta bort all skit som är ivägen ikväll och provspela den. hur stor låda är bra till en sån här bas annars?
Vet att Tori provade en större låda än dom dom hade i chevan med sämre resultat. tror hans låda till och med är ännumindre än min?
en sak till ja märkte nu, har mest kört mp3 på skivor i bilen, men nu kör jag spotify via mobilen i line-in på cdn, får mkt mkt bättre basåtergivning så, har spotify bättre komprimering än vanlig mp3 320kbit/s? eller är de olika inställningar på de olika källorna?Last edited by Markus; March 12, 2010, 15:30.
Leave a comment:
-
Skramlar, ja basen "rycker" nog igång inredningen, speciellt med tanke på att du har ett lock över.(svårt att flytta luft) Prova utan lock.
Den riktiga attacken ska du ju få från framsystemet.
Labba med filterinställningarna istället för att sänka eq:n.
Pierre
Leave a comment:
-
ska prova hur de låter om man öppnar allt och spelar, skulle ju kunna göra lite hål i tygmattan och i plastlocket så de kommer igenom lite ljud.
Ville ha en så osynlig installation som möjligt för att minska inbrottsrisken, bor på ett dåligt område
så kommer hur som helst att ha subben i reservhjulsbaljan, men skulle ju kunna bygga en större låda och skippa reservjulet, har ju aldrig fått punka så länge jag kört bil 
EDIT: tror tyvärr inte ja rymmer ett sånt där membran, enda stället lådan är platt är på toppen och där finns inte nog med utrymme, så blir att bygga en större låda istället... men ska börja vika bort all skit och se hur de låter då.
Leave a comment:
-
Tror jag har svarat på detta förut.
Bygger man en för liten låda så påverkar det två saker, dels får man en puckel i frekvensgången, dels får man en bas som är okontrollerad eftersom fjäderverkan från lådan är för stor. När du dämpar bort mycket vid 40 Hz försvinner oxå mycket av energin i basen.
Sen jobbar din plastmatta lite som en slavbas dessutom, vilket inte direkt gör basen renare. Det enklaste du kan prova är att sätta i ett aperiodiskt membran som gör basen snabbare och tar bort baspuckeln. Har gjort det i såna här lådor med framgång.
Det finns dock ett pris att betala. Basen kan inte spela lika högt längre.
Membran hittar du t.ex här: http://www.hifikit.se/index.php?id=1462
Leave a comment:
-
Börja med att åtgärda: Subben sitter i reservhjulet i en 11L stor låda, över den ligger ett plastlock, på den ligger en tygmatta och ovan på den ligger det en plastlastmatta. Väldigt mkt som hindrar basen från att poppa på ordentligt. De där basarna spelar överlag riktigt riktigt bra. Kan vara läge å testa en lite större låda. Känns som att den e lite väl i minsta laget
Leave a comment:
-
Komplett alpineanläggning spelar inte bra, rädda mig och mitt intresse!
Nu ska ni få höra här, bilen är en Passat Variant.
Huvudenheten: Alpine 9855R
Framsystem: Alpine Type-R 6.5" i originalplacering med dämpade dörrar
Sub: Alpine Type-E 10"
Steg till framsystem: Alpine MRP-F450
Steg till subben: Alpine MRP-M850
Subben sitter i reservhjulet i en 11L stor låda, över den ligger ett plastlock, på den ligger en tygmatta och ovan på den ligger det en plastlastmatta.

Lådan är inte kanske perfekt avstämd men rymdes ingen större i reservhjulet.
Hade en otäck peak vid 40hz men efter att ha sänkt den på eq'n så kan den spela ganska högt.
MEN! de finns ingen som helst attack i den, kan få hela bilen att skramla men slår verkligen inte hårt när den ska göra det.
jag är riktigt svag på hård bas så är verkligen inte nöjd
Vad ska jag göra? i och med eq sänkningen på 40hz så tappade jag ju lite tryck ur middarna.
Vad finns det att göra, skita i reservhjulet, bygga en större låda?
Köpa något annat element i en större låda?
steget ska väl ha nog med effekt för en bättre bas?
Har säkert glömt nått, men är bara ni frågar då
EDIT: glömde tillägga att de är ToriBass som skött justeringen.Last edited by Markus; March 12, 2010, 10:28.Tags: None

Leave a comment: